Hej, jag behöver er hjälp med att välja uppvärmning i ett nybygge.

Vi är på väg att bygga ett litet (115kvm) faluhus (Särö). I detta är platta på mark med golvvärme och luftvärme/vattenpump standard.

Jag skulle nog normalt välja till bergvärme för en extra kostnad för borrhål m.m, dvs. ca 80 000kr (?) om vi skulle bo där permanent. Men vi ska använda huset som stuga och ha kvar lägenhet inne i stan. Vi kommer då att bo i stugan från maj-okt och sen typ varannan helg och julen under vintern. Så till mina frågor:

Vad ska jag välja? Är det fortfarande värt de extra pengarna att sätta in bergvärme? Är det värt att ha kallare under veckorna och sen öka på inför helgen när man ska vara där, eller ska man låta det vara 16 grader och elda i kamin istället? Är luftvärmepumpen snabbare att värma upp än bergvärmen?

Det står att du bor i västernorrland. Där brukar det vara kalt på vintern. Då är inte en luftvärmepump det bästa alternativet.

Har du golvvärme så tar det lång tid innan det blir varmt, så det lönar sig nog inte att sänka/höja värmen.

Då du troligtvis kommer att ha golvvärme ingjuten i plattan blir systemet ganska trögt vilket gör att det tar lång tid att få upp värmen i huset om du t.ex. bara har underhållsvärme runt 12 grader på veckorna. (Du har nog packa ihop och åkt hem på söndagskvällen innan du fått 20 grader varmt).

Jag skulle nog ständigt ha en grundvärme på 16-18 grader för att sedan elda på i kaminen på fredagskvällen när jag kom upp. Ett komplemet kan vara att sätta in någon form av styrning som du kan ringa till någon/några dag/dagar innan ankomst för att höja värmen till behagliga 20 grader.

Tycker också man måste tänka på komforten och att den måste få kosta lite. En av anledningarna till att skaffa ett fritidsboende är att komma från vardagsstressen och koppla av. Att då börja helgen med att gå runt och frysa i ett utkylt hus känns inte så lockande.

Har hört talas om att Nibe är på gång med en ny frånluftsvärmepump (Fighter 750P) som skall vara betydligt vassare än den som ingår som standard i ditt hus. Detta kan mycket väl vara ett billigare alternativ till bergsvärmepumpen. Det blir då förmodligen inte så grymt dyrt att hålla huset ständigt uppvärmt till någorlunda temperatur. Antalet dagar under 0 grader är ju begränsat på västkusten vilket också talar för att det inte bör bli några astronomiska uppvärmningskostnader i ett nybyggt och välisolerat hus.

Jo det är helt sant att det ska vara komfortabelt. Tack för tipset ska hålla koll på 750Pn så det kanske blir en sån och en kamin ändå.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.