Roligt med nya maskiner Hammer är defintivt ett bra val.
Mindre bra dock är att arbeta med handskar på inga lösa skjortärma eller andra lösa kläder,lätt hänt att något fastnar i maskineriet då.
Vi får hoppas att du inte får bestående men av äventyret.

Bengt.

image_22-21.gif Se bifogad bild. En sådan har jag tillverkat själv, bara såga ur med bandsågen så att du får en bakkant på 3-4 mm höjd och fästa ett handtag (se till att försänka skruvarna ordentligt från insidan så att du inte skadar dina nya vändskär i hyveln)

Denna enkla "kloss" med handtag funkar alldeles utmärkt, speciellt för korta arbetsstycken

• Gilla
Dzet och 1 till
  • Laddar…
jac skrev:
Jag vet inte vad det kallas men det finns ett puts/murarredskap (putsbräda kanske?) som ser ut ungefär som påskjutaren ovan, Du kan säkert hitta två sådana för en billig peng i närmsta byggvaruhus (en till vardera hand). Leta upp den variant som har gummi/skumgummi med mest friktion så har du vad du behöver. Jag hittade en med grönt cellgummi på Hornbach som funkar bra.
När du sa så minns jag att jag sett en sån i bland grejerna i garaget. Mycket riktigt...
Push_dog.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Man kan ju tänka sig att kapa den rak i båda ändar samt göra en klack..

Man kan använda mässingskruv för sätta ihop saker som eventuellt kan komma i kontakt med eggverktygen. Då blir verktygen inte förstörda. Bra för påskjutare och liknande

Tråkigt med olyckan men snälla, inga handskar när man kör maskiner! Inte nog med att de kan fastna och dras in i roterande delar, det finns även ökad risk för att de fastnar och sliter av fingrar.

Helt rätt PH och andra, inga handskar! Och inga lösa armar etc heller, T-shirt/kortärmad skjorta är en bra idé.

Dzet: OM du har bra friktion i putsbrädan behöver du ingen klack. Du behöver dock en till så att du har en till varje hand.

Daniel_N skrev:
Helt rätt PH och andra, inga handskar! Och inga lösa armar etc heller, T-shirt/kortärmad skjorta är en bra idé.

Dzet: OM du har bra friktion i putsbrädan behöver du ingen klack. Du behöver dock en till så att du har en till varje hand.
Just den putsbrädan har hängt med ett tag och var ganska torr så greppet var inte det bästa. Det blir till att införskaffa nya när tillfälle ges.

Jag får nog säga att detta blivit en smärtsam läxa som kunde ha slutat värre. Som Daniel_N med flera säger, INGET löst sittande när man jobbar med maskinerna..

Tack för alla tips och kommentarer.

Daniel_N skrev:
...Dzet: OM du har bra friktion i putsbrädan behöver du ingen klack. Du behöver dock en till så att du har en till varje hand.
Trots det så tycker jag det är väldigt bra med brädor med klack. Jag har ett antal riktigt bra utan klack. Tar trots det nästan alltid fram en med klack att använda som bakersta pushbräda. Man kan arbeta med mycket mindre nedtryck, till exempel hyvling tycker jag blir bättre på det viset.

--- Mats ---

Mats Bengtsson skrev:
Tar trots det nästan alltid fram en med klack att använda som bakersta pushbräda. Man kan arbeta med mycket mindre nedtryck, till exempel hyvling tycker jag blir bättre på det viset.

--- Mats ---
Är inte det störigt när brädan är så lång att du inte når ända bak från början? Jag antar att plattan med klack inte funkar på en plan yta?

jackt skrev:
Ser riktigt trevligt ut! Har inte plats, men liknande finns på önskelistan.. :)

Aj! Även om det är försent nu, så kanske det kan förhindra en ev nästa gång. Jag köpte dessa hand-på-skjutare från USA [länk] och de har funkat perfekt på flera maskiner. (Finns trådar om olika liknande saker.)
[bild]
Den bilden ser ju mycket märklig ut.....inget klingskydd och sen kör han handen rakt ovanför klingan....dumt helt oavsett om man har plattor eller ej...

Daniel_N skrev:
Är inte det störigt när brädan är så lång att du inte når ända bak från början? Jag antar att plattan med klack inte funkar på en plan yta?
Ja, och klacken blir extra störig om det är rikthyvling det gäller. När ämnet har passerat kuttern matar i varje fall jag ämnet framåt genom att - med en "putsbräda" i vardera hand - omväxlande trycka ner det mot utmatningsbordet samtidigt som jag för det framåt. Det funkar ingen vidare om det sitter en klack på ena "putsbrädan".

Daniel_N skrev:
Den bilden ser ju mycket märklig ut.....inget klingskydd och sen kör han handen rakt ovanför klingan....dumt helt oavsett om man har plattor eller ej...
Tror du inte han har en "Dado" monterad? Tycker det ser ut som det.

jackt skrev:
Tror du inte han har en "Dado" monterad? Tycker det ser ut som det.
Jo, absolut, men det förändrar ju ingenting. Förklarar bara varför har inte har en klyvklinga. Hand ovanför klingan och avsaknad av klingskydd är ju lika dåligt i vilket fall.

Redigerat:
Anledningen till att det är så väldigt mycket hand/finger skador bland hemma snickare i Usa. Beror till största delen på att dom använder bords sågar och inte justersågar som vi mestadels har i Europa.
Så fort man använder släden för att kapa så så ökar risken markant för skador. Efter som slädkonstruktionen gör att det inte går att ha kling skyddet nere mot materialet som man sågar. Och alla dessa special jiggar som löper i T-spåret gör att dom måste ta bort eller höja kling skyddet väldigt mycket så att det inte fyller någon funktion.
Så det är inte för inte som skaderisken är väldigt mycket högre i Usa än i Europa.

Pär

katos katos skrev:
Jag har en hammer k3 med winner comfort paketet som jag kört mycket i 1-2 år. Tyvärr så har jag aldrig sett mortens såg så kan inte jämföra med den. För att sammafatta lite kort så är jag mycket nöjd med den. Enda nackdelen är att jag tycker aluminium rundstången till klyvanhållet känns lite tunn. Säkert mer en känsla, aldrig upplevt att klyvanhållet sviktar. Sedan saknar jag 2,5 meters släde ibland men då blir hela maskinen större också.
Vad får man ge för den setupen? Letat priser

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.