Jag ska måla om i mitt kök och skulle vilja ha lite hjälp med färgvalen.
Vill att det ska vara gammal stil på tapeterna, panelen antikvit, och köksskåpet i gräddvit ton.
Funderar även på att måla IKEA köket i samma kulör som köksskåpet.
Bänkskivan lär bytas ut då den är förstörd. Den är i ek idag.
Funderar på en mer funktionell skiva i mörkgrått från IKEA.
Sen vill jag ha tips på är om jag ska behålla den betsade skivan på det stora skåpet eller om jag ska måla den vit.
Lite blandat mellan gammalt och nytt.
Skåpen ska målas med linoljefärg.
Tapeten gärna från en gammeldags kollektion, 20 tal.
Förnicklade skålhandtag på lådorna och knoppar på luckorna.
Vill att det ska vara gammal stil på tapeterna, panelen antikvit, och köksskåpet i gräddvit ton.
Funderar även på att måla IKEA köket i samma kulör som köksskåpet.
Bänkskivan lär bytas ut då den är förstörd. Den är i ek idag.
Funderar på en mer funktionell skiva i mörkgrått från IKEA.
Sen vill jag ha tips på är om jag ska behålla den betsade skivan på det stora skåpet eller om jag ska måla den vit.
Lite blandat mellan gammalt och nytt.
Skåpen ska målas med linoljefärg.
Tapeten gärna från en gammeldags kollektion, 20 tal.
Förnicklade skålhandtag på lådorna och knoppar på luckorna.
Jag tror det blir superfint att måla med linoljefärg! Jag målade ett IKEA-kök med linoljefärg för ett tag sen, blev riktigt bra (men då hade jag en lucka som är mer laserad (Ramsjö tror jag)).
Tycker du ska behålla den betsade skivan men jag tycker inte du ska byta ut ekskivan till någon mörkgrå från IKEA, jag antar att du menar en laminatskiva? Det tror jag skulle sänka ditt fina kök rejält! Håll dig till "ärliga" material, trä eller sten om det är mörkgrått du vill ha (IKEA:s stenmjölskiva ligger ju bättre i pris än riktiga stenskivor som är jättedyrt). Om du tycker båda de är för dyra tycker jag du ska hålla dig till trä, det passar fint i ditt kök!
Tycker du ska behålla den betsade skivan men jag tycker inte du ska byta ut ekskivan till någon mörkgrå från IKEA, jag antar att du menar en laminatskiva? Det tror jag skulle sänka ditt fina kök rejält! Håll dig till "ärliga" material, trä eller sten om det är mörkgrått du vill ha (IKEA:s stenmjölskiva ligger ju bättre i pris än riktiga stenskivor som är jättedyrt). Om du tycker båda de är för dyra tycker jag du ska hålla dig till trä, det passar fint i ditt kök!
Tänkte laminat mest för att den är mer funktionell, det blev svarta fläckar på ekskivan.
Fast har också funderat på en heltäckande diskbänk på halva bänken.
Vad sägs om färgvalen? har ni några förslag där?
Fast har också funderat på en heltäckande diskbänk på halva bänken.
Vad sägs om färgvalen? har ni några förslag där?
Gräddvitt låter väl fint! Finns också massa fina gråa kulörer av linoljefärg. Själv målade jag köket i grågrön (Ottossons) och jag älskar det! Antikvitt och grädvitt kanske blir lite mycket vitt?
Har också heltäckande diskbänk - samma sak där - den är grym! Trä precis vid diskhon förstår jag att du inte är så sugen på. Heltäckande diskbänk kan ju också vara lite dyrt, beroende på hur höga krav man har, men billigare än sten.
Om jag ska fortsätta pracka mitt eget kök på dig så säger jag - Mässingsfärgade skålhandtag, inte förnicklade - allt blir varmare och finare med lite mässing (och det funkar faktiskt fint ihop med rostfritt)
Har också heltäckande diskbänk - samma sak där - den är grym! Trä precis vid diskhon förstår jag att du inte är så sugen på. Heltäckande diskbänk kan ju också vara lite dyrt, beroende på hur höga krav man har, men billigare än sten.
Om jag ska fortsätta pracka mitt eget kök på dig så säger jag - Mässingsfärgade skålhandtag, inte förnicklade - allt blir varmare och finare med lite mässing (och det funkar faktiskt fint ihop med rostfritt)
Funderade även på Kittvit, men den kanske också är väldigt ljus, nästan som den gräddvita?
Svårt att se nyanser på webben.
Jo det är svårt att välja mellan förnicklat och mässing, båda är ju tidsenliga och skulle passa i mitt hus.
har beställt ett par olika varianter så ska prova mig fram.
Svårt att se nyanser på webben.
Jo det är svårt att välja mellan förnicklat och mässing, båda är ju tidsenliga och skulle passa i mitt hus.
har beställt ett par olika varianter så ska prova mig fram.
Behåll bänkskivan, och köp för guds skull inte en laminatskiva från Ikea (eller nån annanstans ifrån). Ekskivan kan du slipa ner och förhoppningsvis få bort alla märken (är det lite märken kvar så gör det ingenting, det är bara charmigt i äldre kök). Ek är lite svårt eftersom den gärna blir svart om den får för mycket vatten på sig, men försök. Måla INTE allt vitt om du vill ha en äldre stil. Brutet vitt (gräddvitt eller vitt med ljusgrått eller vitt med grönblå nyans är väl det man förknippar med äldre kök. Du kan möjligtvis betsa ekbänkskivan i mer teak eller valnötslik färg. Skaffa en ny bänkskiva i trä och ha gärna en del i marmor som är mycket tidstypiskt men dessutom suveränt att baka på.
Jo gräddvita skåp har jag sagt att jag vill ha, men tror att jag vill ha åt det gråa hållet på panelen.
Har slagit laminat ur hågen.
Har slagit laminat ur hågen.
Klicka här för att svara