1 740 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Hjälp mig välja färg på garageport och fönster
Vilket bra svar, det uppskattas!Tomtom79 skrev:
Jag tycker du har ett riktigt snyggt tegel, för att inte tala om färgen på fogarna i kombination. Jag hade satsat på att försöka följa fogarnas färg tillsammans med grundens gråa. Möjligen målat även grunden om det behövs. Men att köra EN röd färg och det är teglet. Du kommer aldrig hitta en röd som matchar den värmen i färgen för att måla fönster eller dörrar
Sen välja en skala i grått som är enkelt att hitta saker i. Många har ju den smutsgråa RAL färgen som är gjord för att se likadan ut även när den är smutsig (7043 eller något sånt) men jag tycker den har för mkt grönt i sig. Jag skulle siktat på att byta plåt-detaljer till exempelvis Lindabs antracitmetallic som jag tror matchar dina fogar bra. Sen hitta en färg/kulör som är så lik som möjligt, kanske något mörkare än fogarna, och måla dörr/port/fönster i denna. Så att färg-paletten du använder är i princip röda teglet + fogens lite mörkare grå + grundens ljusa grå.
Oavsett vad du väljer, tänk några steg fram i tiden och välj färg på plåtdetaljer där du hittar saker som handtag, lampor osv i samma eller matchande nyanser. Alltså, även om ni inte tänker göra det idag så leta runt och skriv ner vad som skulle kunna vara en komplett matchande renovering så att det ens FINNS.
Sen kan man ju springa in i problem som att garageportar har kritvit som standard medans plåt är lite mer gul-vit och alla lampor som säljs har en annan standard på vad som är vitt. Men det är ett annat bekymmer![]()
Håller med om att teglet är fint. Inte tänkt på att man kan ta fogarna i hänsyn! Visste inte att det fanns så mycket att ta hänsyn till i färgval 😁
Behöver faktiskt byta takavvattning och funderat på färgval. Kanske att antracitgrå passar då.
Men utgångspunkten blir nog ändå tyvärr att alufönstrena får förbli som dom är. De är bara några år gamla, och jag har mer överhängande projekt än att måla om dom.
Möjligtvis att det går att måla om den röda källardörren.
Förespråkar du alltså att källarfönster, källardörr och garageport målas i samma nyans, typ något grått. Och sockeln i en annan grå nyans? Eller samma?
Tacksam för alla förslag på vad ni hade valt!
Grönt och rött passar bra ihop. 👍
Varför inte börja och måla porten grön som tänkt?
Jag tycker själv det är svårt att föreställa sig riktigt hur det blir utan att provmåla. Det går ju alltid att måla över. Ett extra färglager hjälper till att skydda träet så det är aldrig fel.
Jag hade nog prövat med grönt på källarvåningen, och då också målat om den röda dörren till samma gröna färg. Sedan kanske det hade hjälpt till att ta steget och måla om de röda fönstren på ovanvån till gröna också.
Jag tycker själv det är svårt att föreställa sig riktigt hur det blir utan att provmåla. Det går ju alltid att måla över. Ett extra färglager hjälper till att skydda träet så det är aldrig fel.
Jag hade nog prövat med grönt på källarvåningen, och då också målat om den röda dörren till samma gröna färg. Sedan kanske det hade hjälpt till att ta steget och måla om de röda fönstren på ovanvån till gröna också.
Tack för motivationen, ja jag gillar ju kombon grönt och rött, men är bara lite rädd för att det ska se ut som Villa Villekulla. Men väljer man den milda antikgrön så borde det väl inte kunna bli så knasigt.Oldboy skrev:
Grönt och rött passar bra ihop. 👍
Som du säger är det väl inte hela världen att måla om porten med ny linoljefärg sen. Men lite mer pill med 10 källarfönster
Det räcker att måla den sidan av huset med garageporten. Sedan bör du ha en god uppfattning om färgvalet blivit rätt, och isf fortsätta med övriga sidor/fönster.N naikon skrev:
Nu har jag tagit en till funderare, och just nu lutar det åt detta:
- Garageport och garagedörr målad i grön linoljefärg. Lutar åt Övedsgrön. https://ottossonfarg.com/produkt/linoljefarg-ovedsgron/
Tror det blir lite fjuttigt med antikgrön som är så mild.
- Sen källarfönster och husgrunden i en gemensam ljusgrå färg. Inte säker på exakt nyans än
Tror det blir bättre att de får smälta in i sockeln och låta porten och dörren stå för den fina gröna färgen 🙂
- Garageport och garagedörr målad i grön linoljefärg. Lutar åt Övedsgrön. https://ottossonfarg.com/produkt/linoljefarg-ovedsgron/
Tror det blir lite fjuttigt med antikgrön som är så mild.
- Sen källarfönster och husgrunden i en gemensam ljusgrå färg. Inte säker på exakt nyans än
Tror det blir bättre att de får smälta in i sockeln och låta porten och dörren stå för den fina gröna färgen 🙂
Klicka här för att svara