Hejsan
Ska måla min garageport samt källarfönster med linoljefärg. Men jag har ingen vidare känsla för vilka färgkombos som passar och vad som kommer se konstigt ut.

Huset är ett rött tegelhus med röda fönster och röda dörrar (inte jag som valde).
Garagedörren har jag typ bestämt mig för att måla grön, men frågan är då ifall det blir snyggt att måla källarfönstrena i samma färg. De sitter idag skymda bakom en lagerhägg som ska bort, se bild.
Rött tegelhus med röda fönster och dörr, garageporten och källarfönster dolda bakom lagerhägg. Ska målas i linoljefärg, grön eller vit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarfönster bredvid trätrappa, delvis skymd av ett trädäck. Fönstret har en vit karm i behov av målning.
Skapa konto

Eller om fönstrena bara ska målas standardvita (inget annat vitt på huset)

Något liknande dessa tänker jag!
https://ottossonfarg.com/produkt/linoljefarg-antikgron/
https://ottossonfarg.com/produkt/linoljefarg-kromoxidgron-3/

Så hjälp mig nu, kommer det bli fint eller bara knasigt? Hur hade ni målat? 😀

Redigerat:
Av förslagen skulle jag måla dörren och fönstren antikgröna. Tittar jag på burken* med kromoxidgrön är den riktigt skarpt grön vilket skulle se bättre ut, för mig, om du inte redan hade det röda på källardörren.

*vi valde en annan kulör innan vi kom till den.

• Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Av förslagen skulle jag måla dörren och fönstren antikgröna. Tittar jag på burken* med kromoxidgrön är den riktigt skarpt grön vilket skulle se bättre ut, för mig, om du inte redan hade det röda på källardörren.

*vi valde en annan kulör innan vi kom till den.
Tack för feedbacken, typ samma som min magkänsla! Lutar nog åt antikgrön då som är något mildare. Och hoppas det kommer passa bra ihop med fönstren!

Någon mer som har en åsikt? Ganska stort val ändå!
Ett annat alternativ är ju att lacka porten och fortsätta köra vita fönster.
Ni tror inte det blir för kaosigt/plottrigt med grönt?

Kommer se ut som Pippis hus med gröna fönster.

här i området har de flesta som renoverat sina röda tegelhus målat allt i svart. Fönster, dörrar, träpaneler på huset, komplementbyggnader i trä. Jag skulle nog göra likadant själv.

Att rädda det röda i fönstren med grönt tror jag inte på, men smaken är som baken…:)

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Kommer se ut som Pippis hus med gröna fönster.
Ok, hur ska man tolka det 😁 Hade du fortsatt med vita källarfönster och lackad port?
MathiasS MathiasS skrev:
här i området har de flesta som renoverat sina röda tegelhus målat allt i svart. Fönster, dörrar, träpaneler på huset, komplementbyggnader i trä. Jag skulle nog göra likadant själv.

Att rädda det röda i fönstren med grönt tror jag inte på, men smaken är som baken…:)
Nu är det ju bara källarfönstren och garageporten som jag snackar om, de nya röda fönstrena på ovanvåningen kommer få sitta kvar (inte jag som valde)

Vad hade du valt?

Har ingen riktigt bra bild, men vi har tegelrött hus med grönt tak och gröna fönster.

• Tegelrött hus med grönt tak och gröna fönster, omgiven av trädgård och röda rosenbuskar, samt ett mindre utebord med stolar.
    Skapa konto
  • Gilla
BaltzarH och 1 till
  • Laddar…
Källarfönster skall ha samma färg som de på huset. Sockel gråsvart och garageport också gråsvart fast i lite avvikande nyans.
Nu har jag ett trähus i gult, fast med mycket rött i färgen, oxydröda fönster och gråsvart. Bästa färgkombinationen jag fått till på drygt 30 år, så så klart jävig i frågan. Huset har dock haft samma nyans i alla år, men detaljer ändrade.

• Fönster med röd karm på gult trähus, gråsvart garageport under och omgiven av grönska.
    Skapa konto
  • Gult trähus med oxydröda fönster och röd markis, gråsvart sockel. Utemöbler i svart på stenlagd yta.
    Skapa konto
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
N naikon skrev:
Ok, hur ska man tolka det 😁 Hade du fortsatt med vita källarfönster och lackad port?

Nu är det ju bara källarfönstren och garageporten som jag snackar om, de nya röda fönstrena på ovanvåningen kommer få sitta kvar (inte jag som valde)

Vad hade du valt?
Jag hade påbörjat förvandlingen till svart, och sedan fortsatt och målat om det röda också, man behöver ju inte byta fönstren.

13th Marine 13th Marine skrev:
Har ingen riktigt bra bild, men vi har tegelrött hus med grönt tak och gröna fönster.
Passar riktigt bra med fönstrena! Sen vette tusan om jag är så mycket för grönt tak 😁

GoC GoC skrev:
Källarfönster skall ha samma färg som de på huset. Sockel gråsvart och garageport också gråsvart fast i lite avvikande nyans.
Nu har jag ett trähus i gult, fast med mycket rött i färgen, oxydröda fönster och gråsvart. Bästa färgkombinationen jag fått till på drygt 30 år, så så klart jävig i frågan. Huset har dock haft samma nyans i alla år, men detaljer ändrade.
Alright, så du förespråkar röda källarfönster istället? Och måla grunden gråsvart och porten gråsvart?
Det blir ju en ganska stor förändring isåfall!

MathiasS MathiasS skrev:
Jag hade påbörjat förvandlingen till svart, och sedan fortsatt och målat om det röda också, man behöver ju inte byta fönstren.
Det är aluminiumbeklädda fönster, målar man om dom?

N naikon skrev:
Passar riktigt bra med fönstrena! Sen vette tusan om jag är så mycket för grönt tak 😁

Alright, så du förespråkar röda källarfönster istället? Och måla grunden gråsvart och porten gråsvart?

Det är aluminiumbeklädda fönster, målar man om dom?
Om man inte gillar färgen på fönstren så gör man det....

N naikon skrev:
Jag tycker det är snyggt. Bilderna var ett exempel på hur det blir.
Skulle gissa på att sockeln ursprungligen var mörkbrun på ditt hus. Även fönstrena kan ha varit bruna. Men nu har du röda aöuminiumfönster, dom målar du inte om.
Då tycker jag det blir snyggt med samma färg på källarfönstrena och en mörkgrå eller mörkbrun sockel. Garagedörren i passande färg. Blir bättre att hålla sig til färre färger tycker jag.
Men valet är ditt.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag tycker det är snyggt. Bilderna var ett exempel på hur det blir.
Skulle gissa på att sockeln ursprungligen var mörkbrun på ditt hus. Även fönstrena kan ha varit bruna. Men nu har du röda aöuminiumfönster, dom målar du inte om.
Då tycker jag det blir snyggt med samma färg på källarfönstrena och en mörkgrå eller mörkbrun sockel. Garagedörren i passande färg. Blir bättre att hålla sig til färre färger tycker jag.
Men valet är ditt.
Tack för feedbacken!
Håller med om att inte ge sig på att måla alufönstrena.
Ska överväga röda källarfönster.
Det var vita fönster på ovanvåningen från början. Sockeln var också vit/ljusgrå från början. Dörren brevid garageporten var brun precis som porten.

Att hålla sig till färre färger låter vettigt. Men svårt att föreställa sig hur det skulle se ut med en mörk sockel. Får gå runt i området och kolla 🙂

N naikon skrev:
Hejsan
Ska måla min garageport samt källarfönster med linoljefärg. Men jag har ingen vidare känsla för vilka färgkombos som passar och vad som kommer se konstigt ut.

Huset är ett rött tegelhus med röda fönster och röda dörrar (inte jag som valde).
Garagedörren har jag typ bestämt mig för att måla grön, men frågan är då ifall det blir snyggt att måla källarfönstrena i samma färg. De sitter idag skymda bakom en lagerhägg som ska bort, se bild.
[bild]
[bild]
Eller om fönstrena bara ska målas standardvita (inget annat vitt på huset)

Något liknande dessa tänker jag!
[länk]
[länk]

Så hjälp mig nu, kommer det bli fint eller bara knasigt? Hur hade ni målat? 😀
Jag tycker du har ett riktigt snyggt tegel, för att inte tala om färgen på fogarna i kombination. Jag hade satsat på att försöka följa fogarnas färg tillsammans med grundens gråa. Möjligen målat även grunden om det behövs. Men att köra EN röd färg och det är teglet. Du kommer aldrig hitta en röd som matchar den värmen i färgen för att måla fönster eller dörrar :-)

Sen välja en skala i grått som är enkelt att hitta saker i. Många har ju den smutsgråa RAL färgen som är gjord för att se likadan ut även när den är smutsig (7043 eller något sånt) men jag tycker den har för mkt grönt i sig. Jag skulle siktat på att byta plåt-detaljer till exempelvis Lindabs antracitmetallic som jag tror matchar dina fogar bra. Sen hitta en färg/kulör som är så lik som möjligt, kanske något mörkare än fogarna, och måla dörr/port/fönster i denna. Så att färg-paletten du använder är i princip röda teglet + fogens lite mörkare grå + grundens ljusa grå.

Oavsett vad du väljer, tänk några steg fram i tiden och välj färg på plåtdetaljer där du hittar saker som handtag, lampor osv i samma eller matchande nyanser. Alltså, även om ni inte tänker göra det idag så leta runt och skriv ner vad som skulle kunna vara en komplett matchande renovering så att det ens FINNS.

Sen kan man ju springa in i problem som att garageportar har kritvit som standard medans plåt är lite mer gul-vit och alla lampor som säljs har en annan standard på vad som är vitt. Men det är ett annat bekymmer :-)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.