DanielF skrev:
Problemet med vinden är att det idag är brädgolv över hela (180kvm) och för att tilläggsisolera så måste jag dra upp hela golvet, regla upp golvet minst 10cm och fylla på 18m3 för att sedan spika på hela golvet igen. Gissar på att man även får lägga diffusionsöppet vindskydd innan man smäller på trägolvet igen. Låter som ett projekt som tar ett halvår att slutföra själv.
Problemet är att om du dimensionerar en anläggning för förutsättningar som är felaktiga från början så kommer du ev. få problem när du sedan börjar fixa till saker & ting, plus att du kanske köpte en alldeles för stor anläggning.
.
Att börja med att täta, isolera och sätta in de saknade radiatorerna först, för att därefter köra 1år eller så och mäta innan du skaffar vp gör nog att du kan ta MYCKET bättre beslut. I annat fall så får du gissa på vilket effektbehov du borde ha och dimensionera efter det.

S
Enk Projektet skrev:
Coolt hus...vill se lite bilder på det..... ;)
Bättre sent än aldrig...

Capitex.Datalager.DBFile.dbfile.aspx.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

8138757.jpg
Skapa konto

8138754.jpg
Skapa konto

8138774.jpg
Skapa konto

8138760.jpg
Skapa konto

8138768.jpg
Skapa konto

• Gilla
Anders D och 2 till
  • Laddar…
Vackert hus! Var det i nordvästskåne har jag för mig du sa någon gång i tråden? Återigen är jag dock rädd för att det bara är att bita i det sura äpplet och börja i rätt ände, dvs tilläggsisolera och kolla över fönster och dörrar....

Redigerat:
DanielF skrev:
Min plan kommer bli att göra följande:

• Installera jordvärme (känner en grävare)
  • Installera fler vattenburna radiatorer
  • Installera Danfoss Living Connect (rums sensorer, termostater och styrenhet.)
  • Bygga upp och driftsätta en kakelugn i Biljardrummet.
  • Installera en braskamin till den skorsten som idag används av pelletspannan.
  • Täta fönster och dörrar.
  • Eventuellt tilläggsisolera vinden.

Beräknad kostnad: 230.000kr

Låter det som en rimlig plan?
Orkar du elda i en kakelugn? Det är rätt mycket jobb... Och sen en braskamin också! Två ställen att elda på, båda med ganska liten vedvolym. Blir ett himla springande :) Tror det är bättre att dimensionera upp jordvärmen i stället. Men det leder till ett annat problem, nämligen kallare vind på grund av kall murstock. Kallare vind kan leda till fuktproblem. Ännu kallare blir det där uppe om man tilläggsisolerar vinden.

Det är inga enkla val!

Men väldigt fint hus! Och spännande planlösning :) Har du yttermåtten på huset?

Gården är såld nu var det du som köpte den Daniel F

Oj, vilket fint hus!

S
Trappa skrev:
Gården är såld nu var det du som köpte den Daniel F
Japp, skyldig är jag. :)

S
tlundberg skrev:
Orkar du elda i en kakelugn? Det är rätt mycket jobb... Och sen en braskamin också! Två ställen att elda på, båda med ganska liten vedvolym. Blir ett himla springande :) Tror det är bättre att dimensionera upp jordvärmen i stället. Men det leder till ett annat problem, nämligen kallare vind på grund av kall murstock. Kallare vind kan leda till fuktproblem. Ännu kallare blir det där uppe om man tilläggsisolerar vinden.

Det är inga enkla val!

Men väldigt fint hus! Och spännande planlösning :) Har du yttermåtten på huset?
Hade mest tänkt myselda och även elda när det är som kallast.
Sen var även tanken att elda lite för att öka cirkulationen eftersom den effekten försvinner med pelletspannan.

Tänkte in ösa på isolering, tänkte lägga på 95mm FeelingWood isolerskivor och även fylla upp ovan för de rum som idag av någon anledning saknar isolering helt pga förra ägaren tyckte det var "smutsigt" eller nått. Det blir nog lagom, vet inte exakt hur mycket som ligger där just nu... men det är bland det första jag ska ta reda på när jag brutit upp lite golv på vinden.

Vågar knappt spekulera i måtten, men det kan väll vara 33x8m. Återkommer med exakta mått när jag får tillträde.

Redigerat:
Grattis till köpet :-)

Redigerat:
Ta det lugnt när du river golvet på visa ställen, lycka till med isoleringen.

S
Trappa skrev:
Ta det lugnt när du river golvet på visa ställen, lycka till med isoleringen.
Något speciellt du syftar på?

Vackert hus. Isolera med försiktighet och ordna mekanisk ventiation om du isolerar ordentligt.

Om jag inte mins fel så är det på visa ställen bara dubbel plank som bjälklag, så det är ju onödigt att förstöra innertaken

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.