B
X Xanthopteryx skrev:
Om du får någon blind plats så kom ihåg att de även har extender/repeater så ingen kabeldragning krävs utan placera bara på en lämplig plats där den har mottagning och ström så har du utökat enkelt och smidigt.
Extender minskar prestandan, det är därför man helst nyttjar trådad AP.

Ja, ett wireless backhaul är verkligen bara en absolut nödlösning. Så vill jag inte leva. :p

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
X
I normalfallet så nyttjar du bara en bråkdel av tillgänglig kapacitet i nätet. Så det behöver inte bli något bekymmer alls rent krasst.
Sedan är ju frågan också var du drar gränsen för minskad prestanda....?

https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u6-extender

B
X Xanthopteryx skrev:
I normalfallet så nyttjar du bara en bråkdel av tillgänglig kapacitet i nätet. Så det behöver inte bli något bekymmer alls rent krasst.
Sedan är ju frågan också var du drar gränsen för minskad prestanda....?

[länk]
TS har lagt 18.000 kr på nätverksutrustning. Det är 18.000 kr mer än Svensson så jag tror det är fel tråd att diskutera halvbra lösningar.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
ulfben och 5 till
  • Laddar…
P
ulfben ulfben skrev:
In-Wall känns som en riktig snilleblixt. Drivs på PoE, ger WiFi 6 och 4 gigabitportar. En sån ersätter alltså en PoE switch + WiFi-puck, vilket gör den... jag vill inte säga prisvärd, men det är iaf en liten besparing. :p
Jag har en U6-IW och kan säga att jag är klart besviken på WiFi täckningen från den, bakåt är där nästan inget alls och framåt funkar den nog för ett rum. Den gamla modellen AC-IW speccar 25m2 och U6-IW skall klara 115m2 vilket är ren lögn, 25 är nog rimligt även för den.

Har en U7 pro liggande på kontoret som jag sätter upp i taket så får U6-IW hamna på Tradera och ersättas av en enkel 2.5GbE switch istället.

In wall enheterna är väl till för wifi för typ ett hotellrum, så låter som att den fungerar som tänkt?

P
A ajn82 skrev:
In wall enheterna är väl till för wifi för typ ett hotellrum, så låter som att den fungerar som tänkt?
Men varför skriver de då att U6-IW kan täcka 115m2 ? Verkar mer lämplig för just ett rum.

mnils skrev:
Jag har en U6-IW och kan säga att jag är klart besviken på WiFi täckningen från den, bakåt är där nästan inget alls och framåt funkar den nog för ett rum. Den gamla modellen AC-IW speccar 25m2 och U6-IW skall klara 115m2 vilket är ren lögn, 25 är nog rimligt även för den.
Jag blev tvärtemot positivt överraskad. Den U6-IW som sitter i garaget, med ryggen mot hus och altan, ger ändå såpass bra täckning att flera enheter i huset väljer den framför U7 Pro (som sitter perfekt i mitten av huset). U6-IWn täcker iaf infarten, garaget, och en bra bit av trädgården, så jag är klart nöjd. Riktigt schysst formfaktor också.

Redigerat:
krillek krillek skrev:
Jag kör fem accesspunkter i mitt hus. Alla har samma uppsättning WLAN för "data", gäst, IoT och övervakning. sen kör jag 4 VLAN, återigen för "data", gäst, IoT och övervakning.
Jag dividerade om detta och valde till sist att lägga kamerorna på IoT-nätet. Vad vinner du på att lägga övervakning på sitt eget nät?

Läste runt en del men fick inget riktigt klart svar.

ulfben ulfben skrev:
Jag dividerade om detta och valde till sist att lägga kamerorna på IoT-nätet. Vad vinner du på att lägga övervakning på sitt eget nät?

Läste runt en del men fick inget riktigt klart svar.
Det är väl folihattarna som tror IoT prylarna är fulla av spyware och malware

Det är knappast foliehattsnivå att vilja hålla uselt underhållen hårdvara separat från sitt hemmanät. Min fråga är varför en del rekommenderar separata vlan för kameror jämfört med andra IoT prylar.

• Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
J
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tror det handlar om vad man sätter in för IoT grejor, kinesiska kameror mm tror jag absolut kan vara en säkerhetsrisk... En Nest, Arlo eller nåt sånt märke skulle jag vara mindre orolig. Jag har några kinesiska grejor tex Shelly, den borde fått ligga på ett separat nät, ska ta och sätta upp ett tror jag...

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
ulfben ulfben skrev:
Min fråga är varför en del rekommenderar separata vlan för kameror jämfört med andra IoT prylar.
Det kan man fråga sig. Jag har kamerorna på en separat switch, ink NVRen. De behövde en Poe-switch och då var det lika enkelt att separera. Det är fortfarande kopplat mot resten av nätet men kameratrafiken är ju lokal i switchen ända tills jag ska titta på något.

B
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
IoT Kina-prylar bör ligga på separat VLAN / egen/isolerad AP ex endast 2,4 GHz som är nekad intern kommunikation mellan enheter. Framförallt är IoT-enheter generellt ofta mycket eftersatta när det gäller firmware/säkerhetsuppdateringar. Det är i sig inte så konstigt när en wifi-lampa kostar 60 kr.

Är man inte beredd att lägga nån timme för att ordna grundläggande saker som detta kan man ju lika gärna plugga in routern man fick från Telia.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
J
Jag tänker att det är en av grejorna som Unifi APna borde klara utan större mickel. Jag har satt upp ett gästnätverk, men när jag kopplade in shellyn så blev det bara inte av.

Funderade på om chromecast mm borde legat på eget nät, men jag får lita på google, har ändå hela livet med gmail, telefon osv i deras händer...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.