41 243 läst ·
239 svar
41k läst
239 svar
Hjälp mig planera hemmanätverk (ubiquiti / unifi)
Extender minskar prestandan, det är därför man helst nyttjar trådad AP.X Xanthopteryx skrev:
I normalfallet så nyttjar du bara en bråkdel av tillgänglig kapacitet i nätet. Så det behöver inte bli något bekymmer alls rent krasst.
Sedan är ju frågan också var du drar gränsen för minskad prestanda....?
https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u6-extender
Sedan är ju frågan också var du drar gränsen för minskad prestanda....?
https://techspecs.ui.com/unifi/wifi/u6-extender
TS har lagt 18.000 kr på nätverksutrustning. Det är 18.000 kr mer än Svensson så jag tror det är fel tråd att diskutera halvbra lösningar.X Xanthopteryx skrev:
Jag har en U6-IW och kan säga att jag är klart besviken på WiFi täckningen från den, bakåt är där nästan inget alls och framåt funkar den nog för ett rum. Den gamla modellen AC-IW speccar 25m2 och U6-IW skall klara 115m2 vilket är ren lögn, 25 är nog rimligt även för den.ulfben skrev:
Har en U7 pro liggande på kontoret som jag sätter upp i taket så får U6-IW hamna på Tradera och ersättas av en enkel 2.5GbE switch istället.
Jag blev tvärtemot positivt överraskad. Den U6-IW som sitter i garaget, med ryggen mot hus och altan, ger ändå såpass bra täckning att flera enheter i huset väljer den framför U7 Pro (som sitter perfekt i mitten av huset). U6-IWn täcker iaf infarten, garaget, och en bra bit av trädgården, så jag är klart nöjd. Riktigt schysst formfaktor också.mnils skrev:
Redigerat:
Jag dividerade om detta och valde till sist att lägga kamerorna på IoT-nätet. Vad vinner du på att lägga övervakning på sitt eget nät?krillek skrev:
Läste runt en del men fick inget riktigt klart svar.
Renoverare
· Stockholm
· 20 346 inlägg
Jag tror det handlar om vad man sätter in för IoT grejor, kinesiska kameror mm tror jag absolut kan vara en säkerhetsrisk... En Nest, Arlo eller nåt sånt märke skulle jag vara mindre orolig. Jag har några kinesiska grejor tex Shelly, den borde fått ligga på ett separat nät, ska ta och sätta upp ett tror jag...AndersMalmgren skrev:
Det kan man fråga sig. Jag har kamerorna på en separat switch, ink NVRen. De behövde en Poe-switch och då var det lika enkelt att separera. Det är fortfarande kopplat mot resten av nätet men kameratrafiken är ju lokal i switchen ända tills jag ska titta på något.ulfben skrev:
IoT Kina-prylar bör ligga på separat VLAN / egen/isolerad AP ex endast 2,4 GHz som är nekad intern kommunikation mellan enheter. Framförallt är IoT-enheter generellt ofta mycket eftersatta när det gäller firmware/säkerhetsuppdateringar. Det är i sig inte så konstigt när en wifi-lampa kostar 60 kr.AndersMalmgren skrev:
Är man inte beredd att lägga nån timme för att ordna grundläggande saker som detta kan man ju lika gärna plugga in routern man fick från Telia.
Jag tänker att det är en av grejorna som Unifi APna borde klara utan större mickel. Jag har satt upp ett gästnätverk, men när jag kopplade in shellyn så blev det bara inte av.
Funderade på om chromecast mm borde legat på eget nät, men jag får lita på google, har ändå hela livet med gmail, telefon osv i deras händer...
Funderade på om chromecast mm borde legat på eget nät, men jag får lita på google, har ändå hela livet med gmail, telefon osv i deras händer...