Hej!!
Vi har sedan nyss köket uppbyggt, dock med tillfälliga bänkskivor. Köket är Ikeas vita Abstrakt, rostfria eller inbyggda vitvaror och grå granit på golvet. Köket är L-format med 5,5 meter på långa benet och 2 meter på det korta. Inga överskåp på långa benet. Mitt i det långa benet sitter hällen och mitt i det korta benet sitter disklåda. Mosaiken är rostfri men ännu inte monterad.
Vi har svårt att sätta ned foten på vad av bänkskiva. Nedan alternativ har vi kollat på:
- Rostfritt. Detta blir en rätt saftig pjäs, både att tillverka, frakta och måtta. Typ 35.000 SEK.
- Laminat med stålframkanter. Snygga men görs inte över 4 meter vad jag förstår.
- Sten. Jag tror det blir konstigt med golvet som också är i sten. Möjligen en grå sten. Det blir rätt dyrt här med.
- Komposit som känns som det bästa. Vi hade kontakt men en leverantör som tog under 2000 SEK per meter men det var import och massa väntetid så det känns lite svalt.
- Trä. Mörkt i så fall, nästan svart.
Disklåda blir 50x40 fyrkantig Blanco eller liknande. Budget för detta är drygt 20.000 SEK. Bänkskivan skall helst vara 20 mm. Vad hade Ni valt?
MVH
Carl
Vi har sedan nyss köket uppbyggt, dock med tillfälliga bänkskivor. Köket är Ikeas vita Abstrakt, rostfria eller inbyggda vitvaror och grå granit på golvet. Köket är L-format med 5,5 meter på långa benet och 2 meter på det korta. Inga överskåp på långa benet. Mitt i det långa benet sitter hällen och mitt i det korta benet sitter disklåda. Mosaiken är rostfri men ännu inte monterad.
Vi har svårt att sätta ned foten på vad av bänkskiva. Nedan alternativ har vi kollat på:
- Rostfritt. Detta blir en rätt saftig pjäs, både att tillverka, frakta och måtta. Typ 35.000 SEK.
- Laminat med stålframkanter. Snygga men görs inte över 4 meter vad jag förstår.
- Sten. Jag tror det blir konstigt med golvet som också är i sten. Möjligen en grå sten. Det blir rätt dyrt här med.
- Komposit som känns som det bästa. Vi hade kontakt men en leverantör som tog under 2000 SEK per meter men det var import och massa väntetid så det känns lite svalt.
- Trä. Mörkt i så fall, nästan svart.
Disklåda blir 50x40 fyrkantig Blanco eller liknande. Budget för detta är drygt 20.000 SEK. Bänkskivan skall helst vara 20 mm. Vad hade Ni valt?
MVH
Carl
Mörkgrå eller svart granit
Extra kostnaden är utslaget på x antal år nästan inget att orda om
Smycket i köket brukar vi få höra om bänkskivorna
30 mm är nog en standard
Tunnare är nog inte att rekommendera
Raka kanter och ca: 600 mm djupa kostar ca: 2.400 / lpm
Grå sten är kanske inte så lyckat med tanke på golvet
Priset på den grå är annars 2.000 / lpm
Om man absolut vill ha en tunnare framkant är det möjligt att skära
bort 10 mm under framkant
En mörk stensort som är annorlunda är Mörk Labrador
Den glittrar i regnbågens alla färger i kristallerna
Extra kostnaden är utslaget på x antal år nästan inget att orda om
Smycket i köket brukar vi få höra om bänkskivorna
30 mm är nog en standard
Tunnare är nog inte att rekommendera
Raka kanter och ca: 600 mm djupa kostar ca: 2.400 / lpm
Grå sten är kanske inte så lyckat med tanke på golvet
Priset på den grå är annars 2.000 / lpm
Om man absolut vill ha en tunnare framkant är det möjligt att skära
bort 10 mm under framkant
En mörk stensort som är annorlunda är Mörk Labrador
Den glittrar i regnbågens alla färger i kristallerna
Jag skulle nog sakna levande material, mycket sten, blankt o rostfritt, så om du frågar mig så är det en bänk i äkta trä ! åtminstånde en av bänkarna. Nu är det ju svårt att bilda sig någon riktig uppfattning eftersom jag inte vet hur stengolvet ser ut. En granitskiva vid disklådan den är kortast och man slabbar mest där. En träskiva i mörkare träslag vid spishällen, träskivan är ju klart mer underhållskrävande än laminaten, och man får ställa skydd runt hällen om man ska ställa grytor på bänken. Jag har trä kring min spis och behöver inte dra av några kastruller från spisen iom att induktionshällen kallnar så fort. Kolla på en mörk bänkskiva här dfi as
Hälsningar från Gunilla
Hälsningar från Gunilla
Hej igen!
Tack för alla bra tips. Skicka fler! Skall till Kvik imorgon och kolla på deras skivor.
Vilken firma kommer stenpriserna ifrån?
Skall även kolla på en svartbetsad och vaxad ekskiva som tydligen skall vara både bra och funktionell hos en snickare i Stockholm.
MVH
Carl
Tack för alla bra tips. Skicka fler! Skall till Kvik imorgon och kolla på deras skivor.
Vilken firma kommer stenpriserna ifrån?
Skall även kolla på en svartbetsad och vaxad ekskiva som tydligen skall vara både bra och funktionell hos en snickare i Stockholm.
MVH
Carl
Klicka här för att svara