Nu ska jag renovera mitt badrum och får hjälp av polare med el och rör och ska göra resten själv men dom vill att jag ska skaffa allt så dom bara behöver.

Lite info.. Inget med golv eller tak de är klart.

Cirka 5 kvadrat / 18 kvadrat tegel.

3 av 4 väggar måste jag regla och sätta gips med allt vad de innebär.

Så ja hjälp mig. allt ifrån verktyg till lilla material.

Typ.
Våtrumsgips x st.
Pax fläkt x 1
kakelkitt x 1 + de + de.

primer de. aquastop där osv.
allt..

Har skrivit en lista snabbt här. Något som fattas tycker ni? Eller nått man bara måste ha?

El:

Paxfläkt + rör till den.
Kabel, uttag, dosor osv.

Rör:

Blankrör x meter
T-koppling, 90 böj osv.
Väggfästen.

Vägg:

Reglar 45x45 x antal meter.
Isolering mot yttervägg.
Spik eller skruv??

Våtrumsgips (??) x antal
Skruv

Efter de:

Primer
Vinkelband för skarv/hörn/runt rör
Aquastop (Hur mkt behöver man egentligen?)

Kanske lite kakel. typ 19 kvm.
Fix och Fog
Lite våtrumssilicon.

Verktyg:

Finns ju "kakel kitt" med diverse saker på Coop. Duger de?
Kakeltång
Kakelborr
Såg

Nått man måste ha?

Ledsen, men jag orkar faktiskt inte sätta mig och räkna på det. Antal gipsskivor och antal meter reglar borde du själv kunna räkna ut. Reglarna skruvas och pluggas lämpligtvis i teglet, kanske med en limsträng också. Eventuellt kan du använda spikplugg.

Men jag tänkte på det här med golvet och så. Vad är det för underlag? Är det träbjälklag? Då måste golvet sannolikt förstärkas om du ska ha keramik där. Är golvbrunnen äldre än 91? Då ska den bytas.

ja men antal meter och så vet jag redan.. inte så menade jag utan mer VAD för saker

Såg du det andra stycket jag skrev?

jo jag såg de men golvet är klart. ska inte göra om något där. är nöjd så som de är

Men det kan inte vara klart. Hur menar du..? Hur ska du ansluta tätskiktet på vägg till golvets tätskikt hade du tänkt? Vad ligger där nu, matta eller plattor?

Bakom handfat / badrumsskåpet kanske en OSB kan göra nytta så att du kan trycka upp sakerna på väggen utan att leta reglar...

-Vinkelslip är inte dumt att ha, för lite mer finlirsskärning.
-Kakelkryss / lina
-
-Svindyra avlopps/el-manchetter om det behövs mer än till golvet som var klart?

Vet inte heller hur det blir med tätskiktet mot golvet (om endast väggarna görs, uppvikt matta kan ju funka), men det är en annan sak...

Anders_Roslagen skrev:
Vet inte heller hur det blir med tätskiktet mot golvet (om endast väggarna görs, uppvikt matta kan ju funka), men det är en annan sak...
Ja, man blir ju lite orolig. I och med att hon ska regla upp och sätta gips på väggarna så kan ju inte golvet vara klart. I så fall skulle ju ett eventuellt uppvik hamna bakom gips och reglar. Och det skulle naturligtvis gå åt skogen inom en vecka.

Hyttmyra, varför bryr du dig inte om att svara på det här..? Jag vill ju bara hjälpa till sörru. :)

jon_h: Har du erfarenhet av att tätskikta mot en matta? Hur blir det? Annars spekulerar jag vilt i om man skurit upp mattan och gör ny svetsning i hörnen, skulle ev kunna tätas om man får ned tätskiktet innan uppviket görs om. Sen gäller det förståss att få ned en gammal matta i sådant skick att uppviket kan göras på nytt.

Hyttmyra: Inte meningen att ta över ämnet men denna punkt är rätt så intressant...

Ja, jag har anslutit många rollade tätskikt till mattor. Det blir bra, inga problem alls om man gör rätt. Matta ner mattan med slippapper, tvätta av med t-röd, tätskikta och lägg fiberremsa som överlappar mattan minst 20 mm (men blir i verkligheten närmare 50 mm). Tätt som.. snus eller nåt.

Ja, det kanske är så de gör. Men det låter kanske inte helt troligt.. Vi får hoppas att hyttmyra kommer in och förklarar hur de tänkt och att inte hennes kompisar sagt att det går bra att behålla det gamla klinkersgolvet eller nåt..

Tackar för snabba svaret...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.