Jag förstår det!

Blir soptunnan!

Du kan inte guida mig heller igenom ihopsättning?

Nej tyvärr, inte inuti motorn. Men en skicklig urmakare brukar kunna få ihop det med massa små kugghjul 😊

Känns som att det bara är att beställa en ny! Kommer det lösa allt?

Ja nu när själva ventilen verkar gå att vrida ganska lätt så ska det inte vara något problem alls. Och viktigt att den nya shuntmotorn monteras rätt enligt instruktionen och att man kollar att den går åt rätt håll när man ändrar inställningarna i värmeregleringen.

Okej! Ska den vridas till vänster när jag går till max på förskjutningen?

Precis shunten öppnar när den vrids åt vänster mot "10" på skalan. Man ställer shuntmotorn så att det motsvarar inställningen på den också när man monterar ihop det.

• Gilla
Stucki
  • Laddar…
Ja det är samma shuntmotor. Fördelaktigt pris. Det är en fördel med NIBE att man kan hitta reservdelar på alla möjliga och omöjliga ställen. Blir lite längre leveranstid dock.

Nu är det jag igen! @Josth jag bytte lager i fläkten vid kompressorn, och efter det får jag inte ut någon värme i radiatorerna! Halvljumna fast panntempen står på 52 och elementen är helt öppna

Kanske cirkulationspumpen som kärvat fast? Går att hjälpstarta med en skruvmejsel på motoraxeln om man tar bort det platta lilla locket över motoraxeln först.

• Gilla
Stucki
  • Laddar…
Provar det! Framledningstemperaturen står på 31!

J Josth skrev:
Kanske cirkulationspumpen som kärvat fast? Går att hjälpstarta med en skruvmejsel på motoraxeln om man tar bort det platta lilla locket över motoraxeln först.
Cirkpumpen gick! Jag har varit på temperaturbegränsaren också!

Vad har du för värmekurva respektive förskjutning inställda och hur kallt är det ute där du bor nu?

Helt enligt rekommendation! 10 grader plus där jag bor!

• Display på värmepump visar 0154; karta över Sverige visar olika värmekurvor; text för justering av värmekurva och instruktioner synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.