Hej

Har upptäckt att jag får in en eller ett par fingrar under panelen på mitt hus. Det är så runt hela huset. Huset är från 1979 och byggt på platta på mark. Det är en tjockare skiva innanför panelen och innanför den ligger isolering. Det är alltså innanför skivan jag får in en fingersbredd och känner isoleringen. Är detta helt farligt kan det vara ett dolt fel, har just köpt huset?

Tacksam för tips runt detta. Är lite orolig för att det kan dra in luft och att möss kryper in...

Tack. Frågan är om man också behöver göra något med själva panelen...

Man kan alltid olja ändträt i efterhand eller stryka på mer färg i underkant - Det är där rötan för det mesta kommer.

Vad gäller skivorna så kan det kanske vara vindskivor istället för vindpapp? Sån Asfaboard eller vad man kallde den? Eller är jag ute och cyklar nu, den borde mao gå hela vägen ned och täcka all isolering.
Gissningsvis är du redan under syllen i det läget så frågan är hur mycket det verkligen drar in i huset?

NU såg jag en glimt av din bild - Har man en sänksåg med skena skulle det inte skada att klippa av ngn millimeter i underkant i typ 15 grader vinkel för att få vatten att droppa av enklare.

Dvs, klippa av med vinkeln inåt så man får en spets ytterst, sedan olja eller måla - lever garanterat längre..

Ett stort tack för dina tips! Du har helt rätt, den ligger förstås nedanför syllen. Ett konstruktionsfel tror jag.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.