När vi köpte huset så fanns det en brytare vid foten av trappan på första plan, och en brytare på andra våningen vid trappan. Armaturen sitter halvvägs upp och båda brytarna var kopplade till lampan.

Vi panikrenoverade huset innan inflyttning och elektrikerna fick i uppdrag att dra ny el (det var tyglindade kablar från 40-talet). Tyvärr kunde de inte dra ny el mellan lampan och brytarna (utan att bryta upp vägg och innertak - vilket vi inte ville att dom skulle göra).

Lampan har dock en strömkälla i närheten som den kan kopplas till med utanpåliggande kabel (helt ok lösning i min mening)

Hur kan vi få en trådlös koppling mellan de två brytarna och lampan på bästa sätt OCH behålla Schneider Renova ramen på brytarna? (Schneider Wiser är bara kompatibla med Exxact-serien som jag har förstått det)

Enligt ChatGpt:
Shelly 1 eller Shelly 1L + dina befintliga brytare

• Vad det är: Liten WiFi-modul som du monterar bakom din vanliga strömbrytare
  • Funktion: Gör din befintliga (Rimova) strömbrytare smart
  • Fördelar:
    • Du behåller Renova-utseendet
    • Ingen gateway krävs
    • Styrning via app, röst, automation
  • Nackdelar: Fast installation – bör göras av elektriker
  • Extra info: Shelly 1L kräver inte neutralledare – perfekt i gamla hus
Nu skriver inte ChatGpt om någon knappinterface utan relä - men har googlat och Shelly Plus i4 verkar vara det som krävs.

Så här tänker jag
1. Shelly1 kopplad i eldosan vid lampan och kopplas mot lampan
2. SHelly Plus i4 installeras bakom nuvarande brytare

Plejd verkar ha en lösning där man ska använda deras vridadapter tillsammans med Renova ramen.

Ska givetvis anlita en elektriker till detta, men ville först kolla vad den samlade expertisen här tycker, och om det är någon som har erfarenheter av detta, och vad jag ska tänka på i så fall?

Redigerat:
Troligen kommer din elektriker rekommendera Plejd och det kommer gå utmärkt och hen löser så du kan tända släcka där du vill.
Om man vi ha utöver det behovet så kan man använda andra puckar men då får man inte samma support från elektrikern även om det ev. fungerar på samma sätt än om annat protokoll.
Så om inte elektrikern kör med andra smarta lösningar är Plejd enkelt om inte kabel ska dras.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.