Hej,

Jag har väldigt begränsad gör det själv erfarenhet och har gett mig på att måla om trappräcke men ifrågasätter min process vid varje steg då jag inte känner jag vet vad jag gör.

Det är vårt första hus. Vi har bott här i 4 år och trappräcken började tappa lite färg. Mycket på en del ställen och bara lite på kanter på andra ställen. Det började med att jag försökte få bort barnens fingeravtryck och gnuggade lite för hårt och med ngt allmännrengöringsspray. Det började ta bort färgen på en del ställen. Första två bilder visa hur det ser ut på monterat räcken idag. Jag har som sagt inte målat förut men är pendantisk/noga när jag börjar något. Det hjälper dock inte om man inte vet hur.

Jag kollade videon och läste olika forum och alla rekommenderade att slipa. Jag tog ner den som såg värst ut och började slipa. Slutade med att jag tog nere alla som gick skruvaloss och har slipat dessa. Under vita färgen känns som ngt laserad brun ytan. Jag slipade med K80 först för hand på platta ytan och sedan på kanter och försökte lossa gamla färgen. Sedan körde jag med 120 både med slippapper, slipsvamp och en lite slipmaskin. Gjorde nageltest och det verkar helt ok. Jag tog inte bort all färg för jag är rädd jag kommer slipa bort för mycket av originalträ. Bild 3, 4, 5 är resultat efter slipningen.

Bahaus rekommenderade Träpanelfärg utan ngt annat grundfärg.

1. Har jag slipat för lite? För mycket?
2. Behöver jag slipa med K180 också en sista gång?
3. Behöver jag grunmåla eller ska jag måla på träpanel färgen direkt?
4. Jag försökte få bort damn med mikrofiber duk för biltvätt. Kände med handen och lite damm (väldigt lite) är fortfarande kvar? Ska jag rengöra med lättblöt fiberduk eller ngt annat medel gjort för målning? Jag är rädd att så länge det är lite lösdamm så blir det fel om jag målar på?
5. Hur ska jag måla? Har köpt liten roller och liten pensel? Ska jag måla kanter först eller stora ytor eller spelar det ingen roll? Hur många gånger ska jag måla och torka?
6. Kommer färgen vara lätt att rengöra ?

Ber om ursäkt för så många frågor.

• Vitt trappräcke som har börjat flagna på vissa ställen, sett från sidan med fokus på räckets ovansida och vertikala spjälor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet trappräcke med flagnande vit färg, avslöjande trä undertill, visa renoveringens utmaning.
    Skapa konto
  • Närbild av ett slipat trappräcke med synliga lager av vit färg och trä, fotograferat i en inomhusverkstadsmiljö.
    Skapa konto
  • Slipad trappräcke med synlig vit färg och träyta, delvis avskavd efter bearbetning.
    Skapa konto
  • Slipad trappräcke med delvis bortskavd vit färg och synlig träyta, taget som del av ett DIY-målningsprojekt i ett hus.
    Skapa konto
  • Burk med Beckers Living lackfärg, halvmatt vit, för trä- och metallytor.
    Skapa konto
A amukh skrev:
1. Har jag slipat för lite? För mycket?
Det är OK
A amukh skrev:
2. Behöver jag slipa med K180 också en sista gång?
Nej, men det skadar inte
A amukh skrev:
3. Behöver jag grunmåla eller ska jag måla på träpanel färgen direkt?
Grundfärg behövs ej. Men läs på burken och gör som det står där
A amukh skrev:
4. Jag försökte få bort damn med mikrofiber duk för biltvätt. Kände med handen och lite damm (väldigt lite) är fortfarande kvar? Ska jag rengöra med lättblöt fiberduk eller ngt annat medel gjort för målning? Jag är rädd att så länge det är lite lösdamm så blir det fel om jag målar på?
Dammsug.
Sedan slipar man lite lätt mellan varje strykning för att få det jämnt
A amukh skrev:
5. Hur ska jag måla? Har köpt liten roller och liten pensel? Ska jag måla kanter först eller stora ytor eller spelar det ingen roll? Hur många gånger ska jag måla och torka?
Hur spelar ingen roll. Varje strykning gör resultatet bättre och starkare
A amukh skrev:
6. Kommer färgen vara lätt att rengöra ?
Ja

• Gilla
amukh
  • Laddar…
Supertack för snabba svar.

Om nr4. Visste inte jag behöver slipa mellan strykningar. Ska jag slipa lätt med typ 180 slipsvamp eller 120? Om det jag målat kommer lite loss har jag slipat för mycket mellan strykningar? Försöker bara förstå hur lätt den slipningen ska vara. Räcker det med 2 omgångar?

Sedan var det tyvärr så att det inte gå få loss räcken på inre sidan. De jag skickat bilder på var skruvade till väggen (dvs. yttre räcken). Men de inre skruvade jag loss men de verkar sitta kvar, kanske limmade med trästolpar. Anatar det är lättare om jag slipar och målar om de på plats?

A amukh skrev:
Supertack för snabba svar.

Om nr4. Visste inte jag behöver slipa mellan strykningar.
Man märker om man behöver. Känn med handen. Finns minsta lilla dammkorn slipar man bort dem.
A amukh skrev:
Ska jag slipa lätt med typ 180 slipsvamp eller 120? Om det jag målat kommer lite loss har jag slipat för mycket mellan strykningar? Försöker bara förstå hur lätt den slipningen ska vara.
Väldigt lätt slipning. Bara så div korn/ojämnheter försvinner. Finaste du har 180 funkar nog bra. Det skall ju vara slätare efter man slipat än innan. Och det man just målat skall vara kvar 😂
A amukh skrev:
Räcker det med 2 omgångar?
Kanske. Det ser man. MEN - varje extra strykning ger ett bättre resultat. Jag skulle säga 3 eller 4. Just räcken slits ganska mycket eftersom man tar i dem hela tiden, så det lönar sig.
A amukh skrev:
Sedan var det tyvärr så att det inte gå få loss räcken på inre sidan. De jag skickat bilder på var skruvade till väggen (dvs. yttre räcken). Men de inre skruvade jag loss men de verkar sitta kvar, kanske limmade med trästolpar. Anatar det är lättare om jag slipar och målar om de på plats?
Svårt att veta hur de sitter fast. Kanske har du missat någon skruv. Eller så är de målade på plats så att färgen limmat fast dem. Ja, enklast är säkert att måla dem på plats.

• Gilla
amukh
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.