Hej
Jag har fått mögel på lite silikon i badrummet och har nu varit på jakt efter rätt färg på silikonet(se bild)
Trodde först jag hittat rätt så köpte en tub vilket visade sig vara fel.
Sen köpte jag en tub med manhattan färg de var också fel..

Bestämde mig ändå för att ta bort möglet och lägga dit nytt men ser inte speciellt bra ut iom färg skillnaden.
Har ingen större lust att ta bort all silikon och lägga nytt så hade hoppats att någon duktig här på forumet kanske känner igen färgen?

Tack på förhand.

• Nära bild av en rinnande linje av silikonfärg på en ljus vägg i badrummet, potentiellt med mögelproblem och missanpassad färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det någon standard för silikonkulörer? Jag gissar att en som heter t ex "ljusgrå" ser olika ut från olika tillverkare.

Finns det någonstanns du kan ta bort en bit å ta med dig till diverse affärer? Troligen har dom mer välsorterade provkartor man kan jämföra med. Finns ingen standard.

ang grå färg silikon olika kulörer
Varit med om.samma sak.
Plast skrivna missvisande ibland rätt färg grå kulör.
Fick slänga flera grå silikonet typ.

Lösning..typ
Byggmax hade brett sortiment i Sthlm,det fanns mindre tuber på ca 50 kr i vissa kulörer oman är osäker, köpte mindre tub billigt först
Dyrare Bostik siiikon var den kulör som.var bättre än vitgrå ang renovering.

Tyvärr svårt de vad din kullr är, ta med till Byggmax el annan affär

A555 Annn555 skrev:
ang grå färg silikon olika kulörer
Varit med om.samma sak.
Plast skrivna missvisande ibland rätt färg grå kulör.
Fick slänga flera grå silikonet typ.

Lösning..typ
Byggmax hade brett sortiment i Sthlm,det fanns mindre tuber på ca 50 kr i vissa kulörer oman är osäker, köpte mindre tub billigt först
Dyrare Bostik siiikon var den kulör som.var bättre än vitgrå ang renovering.

Tyvärr svårt de vad din kullr är, ta med till Byggmax el annan affär
I Sthlm finns årets prisbelönade färgaffär, de är suveräna ang se ut färger om man är osäker, ev har de silikoner i olika färger oxå där sng din fråga
De har även märken på färger i mindre burkar i som man aldrig hittar i någon vanlig måleriaffär eller byggnads varuhus typ Bauhaus i Sthlm ang generellt hitta liknande målerifärg. Ångrar kände ej till dom tidigare , hade sparat ltid letande ...
Men du söker silikon inte målarfärg.

Denna gråa silikon, Bostik,

Bostik hade missvisande färg på
sprutare de foton tagna i olika dags ljus.
Köpt på Byggma
Den blev för mörkt när mitt ex tenoverade

Dvs samma burk tagit i olika ljus.

• Bostik silikonpatron med etikett "Silicone Bath & Kitchen S755", fotograferad på trägolv. Färg diskrepans nämns i beskrivningen.
    Skapa konto
  • Grå silikonförpackning från Bostik med text och sprutspets på en trägolvbakgrund.
    Skapa konto
  • Grå silikonspets från Bostik, sedd på ett träbord.
    Skapa konto
Satsuki
PCI har silikon som matchar deras hårdfog, dvs massor med olika grå, gråbeiga, grågula och gråvita nyanser.
Man måste nog jämföra på riktigt för att få det rätt, men tänker att det borde gå att hitta någon nyans som liknar det du vill ha?

A555 Annn555 skrev:
Denna gråa silikon, Bostik,

Bostik hade missvisande färg på
sprutare de foton tagna i olika dags ljus.
Köpt på Byggma
Den blev för mörkt när mitt ex tenoverade

Dvs samma burk tagit i olika ljus.
D går inte titta på piparna. Du behöver kolla på riktiga prover och jämföra med din.
Om det nu måste vara jättenära i kulör.

• Färgprover på Danaseal Sanitär- och Byggsilikon 514 i olika nyanser, inklusive transparent, vit, marmor, och svart, visas på en kartongbit.
    Skapa konto
  • Gilla
A555
  • Laddar…
T Tjrex skrev:
D går inte titta på piparna. Du behöver kolla på riktiga prover och jämföra med din.
Om det nu måste vara jättenära i kulör.
Svårt se nyans på ditt foto,

råder köpa om går tex tub på 50 kr byggma har men ej många nyanser i tex opaque färger
Äldre silikon svårt matcha ny tub idag...
Ledsen kan ej råda dig ang ditt foto går i cool/warm shade svårt matcha ..
Det blir dyrt tyvärr typ 2 x 170 kr Silicon varav en slöngs

Detta är verklig nyans ur burken , ljuset kan ge bias färg ton tyvärr, inte verklig om varit som, regnar här.

• Blågrå färg på metalliskt vågigt material, påverkat av ljusets reflektion och fukt, vilket kan förändra färgnyansen.
A555 Annn555 skrev:
Detta är verklig nyans ur burken , ljuset kan ge bias färg ton tyvärr, inte verklig om varit som, regnar här.
Kort, om bilden tagits i sol hade bilden varit ljusare

A555 Annn555 skrev:
Kort, om bilden tagits i sol hade bilden varit ljusare
Det du behöver ljusare färg än min

Vore jag dig skulle jag göra om allt silikon med ny billig kulör Byggmax, Jula. Omöjligt veta kulör

Tack för samtliga svar.

Jag tog bort en bra bit av de gamla silikonet med till lokala Bauhaus och jämförde. Med en färgkarta vilken då ledde mig till färgen Manhattan. Men som nämnt var det fel, annan skribent nämnde att man måste jämföra med riktiga silikon prover vilket hade varit kanon.
Tyvärr så fanns inte den möjligheten i de affärer jag kollade (vilket jag tycker är väldigt konstigt?)

Verkar som jag får bita i sura äpplet och göra om hela duschen vilket är synd då det endast rör sig om 2 längder på typ 5cm som behövde göras om.
Det finns inget ställe där man kan betala en lite dyrare slant för att de ska hjälpa en ta fram exakt färg?

Satsuki
Butiken där vi köpt kakel har prover på både hård och mjukfog som man kan jämföra med.
Se nedan hur det ser ut med hårdfog. Finns samma typ av prover med mjukfog….

Grått kakel monterat med hårdfog, två plattor skilda med metallisk list.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.