Detta är ett ventilationsrör i köket med frånluft vi försökt plocka ner då vi ska byta till takfläkt och flytta ventilationen.
Hus byggt 1964.
Vad kan det vara för rör? Har försökt plocka ner det men det sitter fast.
Sen fråga 2,
Tips på att få ner det eller behöver asbest firma komma?
Hus byggt 1964.
Vad kan det vara för rör? Har försökt plocka ner det men det sitter fast.
Sen fråga 2,
Tips på att få ner det eller behöver asbest firma komma?
Japp, eternit. Innehåller alltså asbest, så försiktighet vid ev rivning anbefalles.H Hallb skrev:
Jo, det är ett eternitrör.
Själv är jag av åsikten att jag kan riva sånt själv, men utrusta mig med OK skydd och lite annan utrustning.
Risken vid en enstaka rivning är i praktiken nästan obefintlig, men lagom stora skyddsåtgärder är inte heller kostsamma eller besvärliga, så det finns ju ingen anledning att inte åtminstone göra det enkla.
Risken vid en enstaka rivning är i praktiken nästan obefintlig, men lagom stora skyddsåtgärder är inte heller kostsamma eller besvärliga, så det finns ju ingen anledning att inte åtminstone göra det enkla.
Ursäkta men nu är det ett rör upp i himlen, det är säkert isolerat och ett eternitrör kondenserar inte på utsidan, tar du bort det och sätter dit ett spiro så är det stor chans att få kondensutveckling i röret som rinner ner på spisen, eller kondens på utsidan röret som rinner ner mot innertak. Som det sitter nu och en adapter finns inget farligt om det är det ni tänker på. Usch JA eternit är asbets och livsfarligt, så länge det sitter där och ingen grottar i det så är det inte farligt. Klart det går inte att säga emot dommedagsprofeterna. Men det är upp till var och en att ta åt sig information och verka därefter.
Röret går upp till taket men då vi ska byta plats på fläkten har snickaren sagt att röret ska tas bort och de ska sätta ett nytt.J jonaserik skrev:Ursäkta men nu är det ett rör upp i himlen, det är säkert isolerat och ett eternitrör kondenserar inte på utsidan, tar du bort det och sätter dit ett spiro så är det stor chans att få kondensutveckling i röret som rinner ner på spisen, eller kondens på utsidan röret som rinner ner mot innertak. Som det sitter nu och en adapter finns inget farligt om det är det ni tänker på. Usch JA eternit är asbets och livsfarligt, så länge det sitter där och ingen grottar i det så är det inte farligt. Klart det går inte att säga emot dommedagsprofeterna. Men det är upp till var och en att ta åt sig information och verka därefter.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Har du tips för rivning?Mikael_L skrev:
Själv är jag av åsikten att jag kan riva sånt själv, men utrusta mig med OK skydd och lite annan utrustning.
Dammet som är giftigt så det är bättre att krossa än att kapa.
Går det inte att låta kanalen sitta kvar? Ny dragning säger du, men ska nya dragningen gå samma väg så är ju en övergång bättre som tidigare nämnts.
Går det inte att låta kanalen sitta kvar? Ny dragning säger du, men ska nya dragningen gå samma väg så är ju en övergång bättre som tidigare nämnts.
Röret kan vara fäst på vägen upp samt på annat sätt hållas kvar så det inte ramlar ner, en stor soppsäck under i köket och upp på vinden med hammare knacka sönder det i bitar, är säkert en skarv på vägen upp och kan gå att gunga loss där så det blir en hel bit ner, tänk bara på att det är lite tungt så ha inget under om röret ramlar ner. När det bryts i bitar så dammar det inte, går bra att bryta bitar med en polygrip.H Hallb skrev:
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Bästa svaret
Undvik helst att såga/slipa, krossa/bryta är lite bättre.H Hallb skrev:
Man kan blöta eller måla ytor innan, så blir det mindre damm, men det är nog svårt i det här fallet.
Det minsta man ska göra vid sådan här rivning (tycker jag) är att bära en halvmask med P3-filter, eller något motsvarande, och i övrigt hålla lokalen/huset utrymt. Fibrerna svävar i luften rätt länge, man kan nog lätt räkna med flera timmar.
Efter rivningen så kan man våttorka alla ytor, och sen våttorka en gång till efter ca ett dygn, låt trasorna gå i samma deponi som eternitspillet.
Kläder man använt kan kasseras eller dammas av ordentligt utomhus innan tvätt.
Sen kan man naturligtvis steppa upp några steg utan att det är att gå till överdrift.
T.ex. ha på sig engångsoverall samt hyra en dammsugare med hepa13 filter som är lämplig för asbest.
Någonstans tycker jag detta kan vara en relativt vettig nivå på att skydda sig, motiverat för en som gör en enda rivning i privat regi. Mer än så får väl anses som lite väl nojigt. Då är det kanske bättre att helt enkelt leja bort det istället.
Själv skulle jag alla gånger bära mask med P3, och våttorka efteråt, men kanske inte mer. Jag vet inte riktigt, jag har liksom än så länge inte ställts inför en sådan här något större exponering.
Men statistiken berättar dock att det är i princip ofarligt att riva asbest enstaka gånger i sitt liv, helt utan skydd. Ty även de som jobbade dagligen i asbetsdamm ett helt yrkesliv så klarade sig de allra flesta bra. Men idag vet vi lite bättre, så den där halvmasken är bara dumt att strunta i.
Lite läsning på arbetsmiljöverkets hemsida:
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
Och här finns det inte på kartan att de skulle förringa riskerna, utan tvärtom vill de nog förstora.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Fast om man kan demontera röret utan att krossa eller såga i det så behöver man ex. inte våttorka efteråt. Mask är alltid bra.
I vissa kommuner kan du som privatperson lämna eternit på återvinningscentraler gratis. Låter du snickaren dumpa det så blir det en saftig avgift. Kolla i så fall reglerna som din kommun har. Brukar var i stil med dubbla plastsäckar med varningstext, och vissa max mått.
I vissa kommuner kan du som privatperson lämna eternit på återvinningscentraler gratis. Låter du snickaren dumpa det så blir det en saftig avgift. Kolla i så fall reglerna som din kommun har. Brukar var i stil med dubbla plastsäckar med varningstext, och vissa max mått.
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
När röret byts mot nytt så tänk på brandskyddreglerna, röret skall vara brandisolerat. Har du mer än en krök, kan det krävas renslucka vid kröken.