1 668 läst ·
12 svar
2k läst
12 svar
Hjälp med verktygsinköp! Dustex II.
Hej!
Jag är en nybliven husägare som planerar renovering av ett 70-talshus och har figurerat i skuggorna här på forumen ett tag! Kommer till en början att hålla på inomhus med golv lister och trappslipning och fönsterenovering.
Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av verktyg har trådarna verkligen varit till stor hjälp. Första verktygsinköpet blev en GST 135 CE. Har även bestämt mig för en GCM 8S kap/gersåg tack vare era i trådar nämnda verktyg.
Nu till frågan... Har allvarliga funderingar på att slå till på ett fein multimaster-paket med tillhörande dustex II - dammsugare eftersom det lät som ett bra paket både till pris och kvalité. Har ingen erfarenhet av byggdammsugare men tanken var att den skulle funka till ovanstående maskiner samt en Gex 150 Turbo. Klarar den detta eller tänker jag fel?!?
Med vänlig hälsning
Torkel
Jag är en nybliven husägare som planerar renovering av ett 70-talshus och har figurerat i skuggorna här på forumen ett tag! Kommer till en början att hålla på inomhus med golv lister och trappslipning och fönsterenovering.
Eftersom jag inte har någon större erfarenhet av verktyg har trådarna verkligen varit till stor hjälp. Första verktygsinköpet blev en GST 135 CE. Har även bestämt mig för en GCM 8S kap/gersåg tack vare era i trådar nämnda verktyg.
Nu till frågan... Har allvarliga funderingar på att slå till på ett fein multimaster-paket med tillhörande dustex II - dammsugare eftersom det lät som ett bra paket både till pris och kvalité. Har ingen erfarenhet av byggdammsugare men tanken var att den skulle funka till ovanstående maskiner samt en Gex 150 Turbo. Klarar den detta eller tänker jag fel?!?
Med vänlig hälsning
Torkel
Redigerat:
Bra start på dina investeringar i Verktyg. Har samma sågar och är toknöjd.
När det gäller Fein paketet så har väl Dustex II några år på nacken, vet inte om man kan reglera sugstyrkan på den.
Ska du koppla den till 150Turbo så är det en fördel om den har reglerbar sugstyrka vilket tex Fein25 har. Har själv en 150Turbo med en Kärcher sugare och jag tror iaf att det skulle funkat ännu bättre om jag kunnat dra ner luftflödet vilket inte går på Kärchern.
När det gäller Fein paketet så har väl Dustex II några år på nacken, vet inte om man kan reglera sugstyrkan på den.
Ska du koppla den till 150Turbo så är det en fördel om den har reglerbar sugstyrka vilket tex Fein25 har. Har själv en 150Turbo med en Kärcher sugare och jag tror iaf att det skulle funkat ännu bättre om jag kunnat dra ner luftflödet vilket inte går på Kärchern.
En fundering bara, du tycks ha valt att manövrera bra i kombinationen "mest för pengarna" och "bra nog kvalitet". Om du satsar på en Fein, har du då inte skjutit över på "de där extra kronorna som inte ger så mycket extra"?TorkelG skrev:Hej!
Med vänlig hälsning
Torkel
--- Mats ---
Jag gillar "mest för pengarna och "bra nog kvalitét", lite det jag strävar efter... Måste tänka så eftersom jag annars får hänga verktyg på väggarna istället för tapeter. Vilket för vissa på det här forumet kanske skulle vara en våt dröm?!
Tänket bakom multimasterpaketet var att man fick ett väldigt bra verktyg att visa polarna och samtidigt få med en godkänd byggdammsugare. Det blev lättare att motivera köpet hemma om jag fick en kanondammsugare med, vilket jag ju egentligen inte vet, men men..
Hur tänker du Mats? Finns det prisvärda alternativ till det jag valt ut?
Ställbar sugstyrka har jag inte ens tänkt på, måste kollas!
Tänket bakom multimasterpaketet var att man fick ett väldigt bra verktyg att visa polarna och samtidigt få med en godkänd byggdammsugare. Det blev lättare att motivera köpet hemma om jag fick en kanondammsugare med, vilket jag ju egentligen inte vet, men men..
Redigerat:
Skall erkänna att jag inte alltid lyckas hålla mig till prisvärt, men jag försöker. Har till exempel GST 135 precis som du. Det var mest vägen du valt hittills som fick mig att tänka att du gjort ett bra jobb med att undvika att satsa på "dyrast" (här i forument refererar vi glatt till det som att "gå ner sig i träsket"), det var den tanken mer än en helt säker bild på vad du borde köpa som fick mig att kommentera.TorkelG skrev:Jag gillar "mest för pengarna och "bra nog kvalitét", lite det jag strävar efter... Måste tänka så eftersom jag annars får hänga verktyg på väggarna istället för tapeter. Vilket för vissa på det här forumet kanske skulle vara en våt dröm?!
Det finns områden där jag upplever att man kan få lite mer för pengarna, och att det lilla mer är värt oerhört mycket, i mitt fall gäller det för precision. Kan jag få mer precision och repeterbarhet slutar det ofta med att jag lägger ut för mycket pengar, det värderar jag högt, för det gör att det jag gör kan bli bra lättare, det är mest mig själv kvar att skylla på.
Jämför sedan till exempel en dammsugare. Det man kan få extra är tystare, snyggare, renare, fler finesser. Kör själv med en Aero Alto (från innan de blev uppköpta). Sugstyrkan skiljer mycket lite mellan de bättre dammsugarna. Det av verkligt betydelse som skiljer är filtren. Så där kan man komma undan billigare än "bäst" utan att förlora för mycket på kuppen. Vet att argumentet om justerbar sugstyrka finns, men ärligt talat, en öppning på slangen räcker som reglage, och slangarna är rätt kassa (se tråden om att få dem att kombinera med elkabel samt sluta fastna i allting). Så utan att veta vad som är prisvärdast, gissar jag att Fein snarare motsvarar "bäst" än prisvärdast. Och vad gäller multimastern, samma sak tänker jag, där kan en Feinkopia vara ett alternativ.
--- Mats ---
Vad det gäller dammsugaren så kan jag hålla med om att det inte tvunget behöver vara en av de dyrare för att göra jobbet, men variabel sugstyrka är guld. Visst kan man ha ett spjäll på slangen, men jag tycker det är värt dom extra kronorna att få det inbyggt. Samt att det måste vara en sugare med verktygsautomatik, annars kommer det bara bli att den står okopplad och avstängd i ett hörn när det bara är småsaker som ska göras.
Vad det gäller Multimastern så skulle jag råda till att köpa Feins modell. Det är ett verktyg du bara kommer att hitta fler och fle användningsområden för alltefter du kommer framåt i din renovering. Bättre att köpa den bästa från början istället för att behöva köpa billigt flera gånger och i slutändan iaf slanta upp för en Fein.
Vad det gäller Multimastern så skulle jag råda till att köpa Feins modell. Det är ett verktyg du bara kommer att hitta fler och fle användningsområden för alltefter du kommer framåt i din renovering. Bättre att köpa den bästa från början istället för att behöva köpa billigt flera gånger och i slutändan iaf slanta upp för en Fein.
Håller med om att verktygsautomatiken är viktig, men den behöver egenltigen inte vara inbyggd i själva dammsugaren.StyrmanBerg skrev:Vad det gäller dammsugaren så kan jag hålla med om att det inte tvunget behöver vara en av de dyrare för att göra jobbet, men variabel sugstyrka är guld. Visst kan man ha ett spjäll på slangen, men jag tycker det är värt dom extra kronorna att få det inbyggt. Samt att det måste vara en sugare med verktygsautomatik, annars kommer det bara bli att den står okopplad och avstängd i ett hörn när det bara är småsaker som ska göras.
Och håller också med om att Fein verktyget kan användas till väldigt mycket. Men vad är det Fein kan användas till som en kopia inte duger för?
--- Mats ---
Vet inte hur svårt det är, har inte letat. Men jag sökte på google på "master/slave uttag el",edvinf skrev:
Hittade i de första träffarna:
http://www.netonnet.se/art/hem-och-...dd/Knig-verspnningssk6MasterSlave(119061,4750) som inte nämnde gränsen.
http://www.conrad.se/?ref=tradedbl&...nrad.se/?ref=kelkoo&article=622409&ref=kelkoo som inte nämnde gränsen
Upptäckte jag var på conrad i andra och hittade där: http://shop.conrad.se/websale7/?sho...p1}{md5/024297fddde57a083a062599ea142e8e/md5} som inte nämner gränsen. Dock att max inställbar tröskel är 200 Watt, men det är något annat.
Så kanske någon av dessa fungerar? Teoretiskt skall det inte vara det minsta svårt att göra något som tål hög ström i mastern, men det är svårt att göra något som både tål hög ström och kan ställas på låg strömtillslagsnivå.
--- Mats ---
Med risk för att verka dum nu, men innebär verktygsautomatikens "uttagstålighet" (watt) att man inte kan använda den till större maskiner, såsom kapsågar och starka cirkelsågar?
Finns det en sådan begränsing på dammsugaren?
Edit: Extern verktygsautomatik pratade ni om, det var ju smart.. Nu är jag lite mer med igen.
Edit: Extern verktygsautomatik pratade ni om, det var ju smart.. Nu är jag lite mer med igen.
Redigerat:
Alla anslutningar har en begräsning, antingen spänning, ström eller effekt. Så länge den gränsen ligger över din säkring, eller under dina maskiner gör det inget. Men anslutingen för huvudkontakten skall driva någonting, typ ett relä, när man använder den. Mäter man det genom att mäta strömmen genom uttaget får man problemet med att man bara kan klara en viss mängd ström. Mäter man det istället genom att induktivt känna av strömmen, får man problemet att man bara känner av tillräckligt strömslukande maskiner.TorkelG skrev:Med risk för att verka dum nu, men innebär verktygsautomatikens "uttagstålighet" (watt) att man inte kan använda den till större maskiner, såsom kapsågar och starka cirkelsågar?
Så det är ett problem som är lätt att lösa, men det innebär att man måste hitta en kontakt som är tänkt för strömkrävande maskiner, vilket till exempel de som är inbyggda i dammsugarna är, eller en kontakt som innehåller en tillräckligt strömtålig krets.
De kontakter som är billiga siktar in sig på massmarknaden, och ett sätt att göra dem billiga är att bara göra dem tåliga för ett par hundra watt.
--- Mats ---
Dustex II är förvisso ingen ny skapelse, men det är en riktigt bra dammsugare. Möjligen lite otymplig kanske men jag har inte lyckats ta död på min trots att den "misshandlats" genom åren...och reglerbar sugeffekt, visst det är väl bra men polarns Festool står alltid på max 
Klicka här för att svara