4 365 läst ·
20 svar
4k läst
20 svar
Hjälp med vedklyvstips
Sida 1 av 2
Lite sent svar men det kanske kan vara någon annan som har intresse för vedklyvar. Har själv letat och funderat på vedklyv. Tog beslut för en månad sedan, det blev en Bala 700 se länk nedan.
http://www.balaagri.se/klyvar.htm
Jag klyver ved för att elda i våran kamin i vardagsrummet inte för att elda i panna. Men jag har hört av flera att dom små klyvarna som finns tex på Jula mfl. för 3000:- inte orkar med något så jag köpte min Bala för 10.500:-
Den fungerar otroligt bra, kraftig och två "växlad" om man skulle springa på en kraftig, kvistig kubb. I går klöv jag ca 1 kbm på under 1 timme.
Nu gåt det så fort att klyva så jag fundera på att börja sälja till hösten, sälja ved alltså.
http://www.balaagri.se/klyvar.htm
Jag klyver ved för att elda i våran kamin i vardagsrummet inte för att elda i panna. Men jag har hört av flera att dom små klyvarna som finns tex på Jula mfl. för 3000:- inte orkar med något så jag köpte min Bala för 10.500:-
Den fungerar otroligt bra, kraftig och två "växlad" om man skulle springa på en kraftig, kvistig kubb. I går klöv jag ca 1 kbm på under 1 timme.
Nu gåt det så fort att klyva så jag fundera på att börja sälja till hösten, sälja ved alltså.
Jag stöttar vår direktverkande el med eldning i braskamin. Det skulle vara skönt att ha en egen klyv. Man kan knalla ut vid trevligt väder och klyva lite då och då.
Jag lider lite av efterhängande yrkesskador eftersom jag är pensionerad revisor. Jag är 67 år ung men kan ändå inte tro att jag hinner passera "brytpunkten" på investeringen om den skall landa kring 10.000 kronorsstrecket. Ger mig dessutom f. på att den behöver repareras innan dess.
Vad kostar klyvningen med egen klyv per tim?
Vill någon inleda med en kalkyl?
Har fulla trädgårn med nedtagna popplar plus en bonus på stormfälld gran.
Ha de bra alla vedeldare!
LUDDET
Jag lider lite av efterhängande yrkesskador eftersom jag är pensionerad revisor. Jag är 67 år ung men kan ändå inte tro att jag hinner passera "brytpunkten" på investeringen om den skall landa kring 10.000 kronorsstrecket. Ger mig dessutom f. på att den behöver repareras innan dess.
LUDDET
Allvarligt, läste om en kvinna som var världens äldsta danserska, 101 år, ung. Man kan inte resonera som Du gör och det är dags att börja förbruka lite stålar.Jag stöttar vår direktverkande el med eldning i braskamin. Det skulle vara skönt att ha en egen klyv. Man kan knalla ut vid trevligt väder och klyva lite då och då.
LUDDET
Vill Du ha den, köp den. Det drabbar ingen fattig när man varit revisor!
Ditt eget uttalande stöder mig bara när jag säger att det är klart du ska köpa den. För att något döva den kvarvarande revisors-själen så kan du väl intala dig själv att du säkert kommer/kan hyra ut klyven lite då och då till grannarna.LUDDET skrev:
Jag eldar med vedpanna, förbrukar ca 20 kubik per år och klyver allt med denna från "Classe":

Kostar ca 2300:-, finns för någon hundring billigare på Rusta.
Jag ser ingen som helst anledning att köpa något dyrare, min klyv har aldrig någonsin haft några problem att klyva "tjuriga" och grova stockar.

Kostar ca 2300:-, finns för någon hundring billigare på Rusta.
Jag ser ingen som helst anledning att köpa något dyrare, min klyv har aldrig någonsin haft några problem att klyva "tjuriga" och grova stockar.
Hej.
Jag har köpt en precis likadan som bilden ovan (finns i två modeller).
Köpte den längre med 5tons styrka.
Funkar alldeles utmärkt. Klyver gammal ved, stockar som är 50cm utan problem. Det man måste göra är att klyva ut en bit i taget. Har även upptäckt att det underlätta om man är två som hjälps åt. Brukar även ha en kloss framför den som trycker då jag ibland behöver utöka slaglängden.
Jag har köpt en precis likadan som bilden ovan (finns i två modeller).
Köpte den längre med 5tons styrka.
Funkar alldeles utmärkt. Klyver gammal ved, stockar som är 50cm utan problem. Det man måste göra är att klyva ut en bit i taget. Har även upptäckt att det underlätta om man är två som hjälps åt. Brukar även ha en kloss framför den som trycker då jag ibland behöver utöka slaglängden.
Hej!
Klyver in i brevväxlingarna igen.
Jag utgår ifrån att Classe är samma kille som jag brukar kalla för Clas i sjön. I senaste katalogen har dom en klyv som kostar 2.395:-. Kanske en ny modell av den vi fick en bild på av blofeldt (toppenkvalitet på bilden förresten).
Det finns en uppsjö av klyvar att välja mellan nu. ICA har en liten gullig modell, röd och gul, för c:a 1.900:-.
När det gäller kapaciteten anger man ibland vedlängd och diameter på veden. 25 cm maxdiameter anges ibland. Det är ju småplutteved som man kan lägga på huggkubben och klippa till med klyvyxan.
När Gudrun har vräkt in en jättegran i trädgården och man behöver klyva ostar med en diameter på 50 cm så frågar man sig om Clas i sjöns klyv klarar det.
Är det någon som vet?
Klyver in i brevväxlingarna igen.
Jag utgår ifrån att Classe är samma kille som jag brukar kalla för Clas i sjön. I senaste katalogen har dom en klyv som kostar 2.395:-. Kanske en ny modell av den vi fick en bild på av blofeldt (toppenkvalitet på bilden förresten).
Det finns en uppsjö av klyvar att välja mellan nu. ICA har en liten gullig modell, röd och gul, för c:a 1.900:-.
När det gäller kapaciteten anger man ibland vedlängd och diameter på veden. 25 cm maxdiameter anges ibland. Det är ju småplutteved som man kan lägga på huggkubben och klippa till med klyvyxan.
När Gudrun har vräkt in en jättegran i trädgården och man behöver klyva ostar med en diameter på 50 cm så frågar man sig om Clas i sjöns klyv klarar det.
Är det någon som vet?
Produkter som diskuteras: "klyvyxan"
Klyvyxa 2000 gram 800 mm Bahco
Stål för vedklyvning
539 kr inkl moms
Läs mer
Det är omöjligt att säga att en viss klyvkraft klarar en viss diameter på virket. Efter några timmar på vedbacken med klyvyxa och huggkubbe lär man sig vilka bitar som är jobbiga.
Man kan väl enkelt säga att dessa faktorer spelar in på erfoderlig klyvkraft:
* Trädslag
* Fuktkvot
* Längd
* Diameter
* kvistar, vresved, tjur, krökar mm
Man kan t.ex. konstatera att en torr gran är jättejobbig att klyva jämfört med motsvarande gran i rått tillstånd och att en krokig och kvistig björk är jobbigare än motsvarande raka och kvistfria björk.
Jag har tillsvidare skippat klyven på bilden (säljs på Rusta, Classe O, Jula, Ö&B mfl) eftersom jag oftast behöver klyva bitarna i 4 delar. Det behövs alltså 2-3 slag med klyven ovan alt en ombyggnad..
Man kan väl enkelt säga att dessa faktorer spelar in på erfoderlig klyvkraft:
* Trädslag
* Fuktkvot
* Längd
* Diameter
* kvistar, vresved, tjur, krökar mm
Man kan t.ex. konstatera att en torr gran är jättejobbig att klyva jämfört med motsvarande gran i rått tillstånd och att en krokig och kvistig björk är jobbigare än motsvarande raka och kvistfria björk.
Jag har tillsvidare skippat klyven på bilden (säljs på Rusta, Classe O, Jula, Ö&B mfl) eftersom jag oftast behöver klyva bitarna i 4 delar. Det behövs alltså 2-3 slag med klyven ovan alt en ombyggnad..
Tycker att Gränsfors lilla klyvyxa som man kan hantera med en hand är det bästa alternativet, så länge man inte har mer än ~30 m3/år att ta hand om. Färsk lövved upp till 30 cm diameter håller man med en hand och klyver med enhandsgrepp. Det ger perfekt precision och man riskerar inte att hugga sig i benen.
http://www.gransfors.com/htm_sve/produkter/p_klyv_liten.htm

http://www.gransfors.com/htm_sve/produkter/p_klyv_liten.htm

Jag är benägen att instämma med Kurt. Med lite övning blir man förvånansvärt effektiv med en bra klyvyxa. Om man har en liten hydraulklyv med klen motor och lång klyvtid så rår man iofs på ganska grov ved, men frågan är om det verkligen går fortare än att handklyva.
Gränsfors lilla klyvyxa och Gränsfors släggyxa är i en klass för sig. Hultafors 1,5 kg klyvyxa är bra, men Gränsfors yxor är mycket mer lättarbetade. De är väl värda det lite högre priset.
Med Gränsfors släggyxa rår man utan vidare på halvmeters ved. Upp till 30 cm grov och halvmeterlång färsk björk får man isär med ett eller två hugg. För lite kortare och färsk brasved så är den däremot lite onödigt tung. Då är lilla klyvyxan bättre.
Gränsfors lilla klyvyxa och Gränsfors släggyxa är i en klass för sig. Hultafors 1,5 kg klyvyxa är bra, men Gränsfors yxor är mycket mer lättarbetade. De är väl värda det lite högre priset.
Med Gränsfors släggyxa rår man utan vidare på halvmeters ved. Upp till 30 cm grov och halvmeterlång färsk björk får man isär med ett eller två hugg. För lite kortare och färsk brasved så är den däremot lite onödigt tung. Då är lilla klyvyxan bättre.