1 354 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Hjälp med vattenbrunn!
Jag hann flytta tångamperemetern mellan faserna och fick samma ström på alla 3.Någonting måste ju belasta för att det ska bli ökad ström. Jag förstår inte riktigt hur kontaktorn eller någon brytare kan vara orsaken då. Den enda belastningen som finns är ju pumpen. Någon som kan förklara hur det kan bli 5-6 ampere per fas förutom motorn?
Och alla kranar stängda, då biir pumpen belastad, prova med att ha en eller två kranar öppna, då ska amperen sjunka en del.F Fox67 skrev:Jag hann flytta tångamperemetern mellan faserna och fick samma ström på alla 3.Någonting måste ju belasta för att det ska bli ökad ström. Jag förstår inte riktigt hur kontaktorn eller någon brytare kan vara orsaken då. Den enda belastningen som finns är ju pumpen. Någon som kan förklara hur det kan bli 5-6 ampere per fas förutom motorn?
Vad menar du med förutom motorn, kan inte bli ampere om den inte går.
Ja, bra idé att släppa på vattentrycket. Hade iofs bara 1,5 bars tryck när jag mätte och den inte gick igång. Det jag menar med motorn kan vara orsaken är att om ex. rotorn fastnat så lär det ju bli högre ström i lindningarna. Vi normal drift mätte jag upp strömmen till 1,6 A vilket matchar vad motorskyddet är ställt på.
Att motor ( pumpdel ) sitter fast, NJA tror inte det, då ska pumpen ha varit ur drift i många år kanske.F Fox67 skrev:Ja, bra idé att släppa på vattentrycket. Hade iofs bara 1,5 bars tryck när jag mätte och den inte gick igång. Det jag menar med motorn kan vara orsaken är att om ex. rotorn fastnat så lär det ju bli högre ström i lindningarna. Vi normal drift mätte jag upp strömmen till 1,6 A vilket matchar vad motorskyddet är ställt på.
Men med dessa värden på alla faser, så befarar jag att det är kortis i motorn.
Lite uppdatering (kanske kan hjälpa någon annan i framtiden).
Min dotter ringde ett företag som håller på med brunnsborrningar.
De kunde hjälpa till med att byta pump så klart men han föreslog att man tog hjälp av en elektriker som kontrollerade allt elektriskt först. De hade kommit till många ställen för att byta pump men det var inte pumpen det var fel på.
Så svärsonens kusin dök upp i går (elektriker). Motorskyddet dömdes ut. Idag byts motorskyddet ut och ev arbetsbrytare både före anläggningen och den som enbart bryter till pumpen.
Ska hämta ny hydrofor (blir nog en 150 liters rostfri) med tillhörande rör och kopplingar på fredag (Rinkaby rör).
Då hinner anläggningen rulla på från idag till helgen (förutsatt att den går igång idag så klart).
Uppdaterar igen när vi har något nytt
De kunde hjälpa till med att byta pump så klart men han föreslog att man tog hjälp av en elektriker som kontrollerade allt elektriskt först. De hade kommit till många ställen för att byta pump men det var inte pumpen det var fel på.
Så svärsonens kusin dök upp i går (elektriker). Motorskyddet dömdes ut. Idag byts motorskyddet ut och ev arbetsbrytare både före anläggningen och den som enbart bryter till pumpen.
Ska hämta ny hydrofor (blir nog en 150 liters rostfri) med tillhörande rör och kopplingar på fredag (Rinkaby rör).
Då hinner anläggningen rulla på från idag till helgen (förutsatt att den går igång idag så klart).
Uppdaterar igen när vi har något nytt
Hoppas ni testat vattnet, läste inte allt min polare hade högre radon i brunnsvatten.nyköp hus, glömt kolla,F Fox67 skrev:Lite uppdatering (kanske kan hjälpa någon annan i framtiden).
Uppdaterar igen när vi har något nytt![]()
Besserwisser
· östergötland
· 2 668 inlägg
Gokväll, liten uppdatering.
I fredags bar det av till Rinkaby rör i Malmö där det införskaffades ny 150 liters rostfri hydrofor med tillbehör som installerades i går. Så nu blev det även en uppfräschad hydroforanläggning. Ett gammalt järnör som satt mellan inkommande 25 mm PEM slang från pumpen och hydroforen behövdes verkligen bytas ut. Det var mer rost än hål i det röret.
Även elen är bytad samt att elektriker kommer imorgon för att sätta en separat jordfelsbrytare till pumpen.
Felet kvarstår tyvärr. Pumpen gick fint igång en runda slog ifrån vid 3,8 bar ca. Tömde ut vatten och den började pumpa igen. Vid 3 bar så löste motorskyddet ut. Väntade en stund innan vi provade igen med tångampere meter redo på en fas. Mätte upp till 6 A på alla faser sen löste motorskyddet ut.
Nästa gång vi provade så drog den 6 A en liten stund men sen gick den ner till normala 1,6 A men efter någon minut så löste jordfelsbrytaren ut.
Finns inte myckat annat att misstänka nu än pumpen så imorgon ringer vi HP Borrningar i Klippan för en offertförfrågan på ny pump.
Har någon annan tips om någon att ringa för att kolla prisuppgift i närheten av Margretetorp (Ängelhom) så får ni gärna hojta till 🙂
I fredags bar det av till Rinkaby rör i Malmö där det införskaffades ny 150 liters rostfri hydrofor med tillbehör som installerades i går. Så nu blev det även en uppfräschad hydroforanläggning. Ett gammalt järnör som satt mellan inkommande 25 mm PEM slang från pumpen och hydroforen behövdes verkligen bytas ut. Det var mer rost än hål i det röret.
Även elen är bytad samt att elektriker kommer imorgon för att sätta en separat jordfelsbrytare till pumpen.
Felet kvarstår tyvärr. Pumpen gick fint igång en runda slog ifrån vid 3,8 bar ca. Tömde ut vatten och den började pumpa igen. Vid 3 bar så löste motorskyddet ut. Väntade en stund innan vi provade igen med tångampere meter redo på en fas. Mätte upp till 6 A på alla faser sen löste motorskyddet ut.
Nästa gång vi provade så drog den 6 A en liten stund men sen gick den ner till normala 1,6 A men efter någon minut så löste jordfelsbrytaren ut.
Finns inte myckat annat att misstänka nu än pumpen så imorgon ringer vi HP Borrningar i Klippan för en offertförfrågan på ny pump.
Har någon annan tips om någon att ringa för att kolla prisuppgift i närheten av Margretetorp (Ängelhom) så får ni gärna hojta till 🙂
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Installera ny radiator - hjälp med dimensioner på rör och anslutning
Värme allmänt -
Byta spis från 70-talet till ny? Hjälp!
Vitvaror -
Hjälp med dagvattenbrunn !
Grund & Markarbeten -
hur ska jag göra ang dagvattenbrunn? HJÄLP!!
Grund & Markarbeten -
kostnad borrning av vattenbrunn i stockholm, Hjälp !!!
Vatten & Avlopp