B
tyvärr finns det inte några färdiga kulvertrör i klena dimensioner..

Aha, då får det nog bli standard ändå, men det borde väl iaf funka ok, eller ska man hellre ta 10l då?

Frågan är ju också hur mycket billigare det blir att använda vatten från luft/vattenpumpen jämfört mot att bara köra en större varmvattenberedare som även fixar dusch. Värmen kör jag förstås från den, men kanske onödigt med tsplvsttnet? Kulvert kostar ju en del...

B
ja, lite varmvatten till en sån liten lgh där du ska klara av en dusch, och sen lite tappvatten (dvs inte 4 pers som ska duscha direkt efter varandra) så kan du säkert klara dig på 30 l ? (försöker tänka på vad en bekand har i sin sommarstuga, den är inte så stor, kanske 40*40*50 cm, Nibe)

då räcker det ju med minsta två-delade kulverten för värmen, och att vattnet ligger frostfritt.

det kommer kanske kosta max 50 kr i mån att värma vattnet? eller mindre?

denna finns ju för värme. http://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-ecoflex-thermotwin-25-25/?select=true

att duscha med en 10-15 liters beredare blir ju inte roligt om man säger så. Det blir verkligen en snabbdusch i ordets rätta bemärkelse.

Skulle bygga stugan som egen, alltså endast dra dit kallvatten, Vvb på 50liter och 70-80gr borde väl räcka, och direkt el alt luftvärmepump.

Vet ej vart du bor eller fakta om hus eller luftvattenpump, men dessa sjunker som en sten vid kallare väderlek, och många går på elpatron redan vid några minus, och då känns det onödigt att värma kulvert till stugan med elpatron, men har du effekt över och ej behöver elpatron så kanske kulvert.

Annars kallhyra med egen mätning..

Tror jag gör som du skriver. Svårt att motivera kostnaden för installation och kulvert annars. Bor söder om malmö.

Vad kan kostnaden för el bli för stället? En dusch om dagen, lite disk och värme via elelement?

Har du tänkt hyra ut stugan till nån annan än din bror i framtiden så ska du såklart ha en egen VVB där och möjlighet för separat elavtal.

B
sätt en undercentral med en begagnad elektronisk elmätare, så är det ju lätt att lägga in kostnad för elen.

du kan ju sätta in en liten FTX-aggregat för så återvinner du en del av värmen och så kommer det inte dra så mycket.

Ja eller sätt fasadskåp med elmätare, alt elmätare på din skena i matande central, liten luftvärmepump, och fuktstyrd paxfläkt på toalett, 50liter Vvb med 80gr, blir 100l 40gr vv, samt snålspolande duschmunstycke, köpte en sådant med 6liter/min, funkar fint,

Tack för era svar. Har ni nåt exempel på mindre och inte så dyra ftx system som skulle kunna passa?

Känns avancerat, med rördragning mm, skulle kört paxfläkt...

B
Kolla luftbutiken.se, det finns små modeller som har allt integrerat för ca 5000kr.

Det billigaste jag hittar på luftbutiken.se kostar 42 000 kr. Känns som jag missat något.

Tack! kollade på paketen.

Då skulle man i sådana fall använda detta tillsammans med elelement tänker ni?

Kostnaden borde då landa på ungefär detsamma som en billiga luft/luft. Vilken är då att föredra?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.