Hej!
Jag har en liten innergård där jag skulle vilja planera ett prydnadsträd, utrymmet är ca 4.5x4.5 meter, jag skulle vilja att kronan är på 2.5-4 meters höjd, och gärna ett blommande träd. Läget är rakt söderläge. Jag vill inte plantera ett träd som blir allför stort, Vad har ni för kul rekommendationer?

MVH Erik Wedlund

• Innergård med gräsyta och grusgång, cyklar och en röd boll ligger mot en vägg. Byggnad med takvegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy över en innergård med glasräcke, en cykel, diverse byggmaterial och en byggnad med mossbeklätt tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnolia

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Skenkamelia.

Eller en japansk lönn, finns så många.

Vi är inte i en hemsk odlingszon hoppas jag.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Skenkamelia.

Eller en japansk lönn, finns så många.

Vi är inte i en hemsk odlingszon hoppas jag.
Sorry, missade det, Sthlm.

Satsuki
Bara inte något toppympat träd, de är så fula

Det är svårt med träd som inte blir mer än 3m, de flesta blir högre med tid. Du kanske istället får satsa på något långsamtväxande.
Magnolior blir träd på sikt men växer långsamt, samma sak m japanska lönnar.
Jag är väldigt förtjust i Rönn, finns olika sorter och de blir inte jättehöga. Fin blomning, bär och fina höstfärger.

• Gilla
erikjakan
  • Laddar…
Det gör inget om det med tiden växer sig större.

Kikat lite på silverpäron, Himalaya Björk eller nån lönn, även Japanskt körsbär men det känns så uttjatat.

Satsuki
Björkar är fina men väldigt törstiga (om du vill ha något annat under). Det finns en mängd fina lönnar utöver de japanska. Vi har en strimlönn som står torrt och soligt, den växer långsamt men klarar sig fint.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.