Nu vet jag inte hur stora lokaler det handlar om, men jag skulle tro att både arbetsinsatsen och kostnaden blir ungefär likvärdig oavsett om du väljer utökad WIFI-täckning eller 3G-täckning. Båda kräver med största sannolikhet kabeldragning till strategiska platser där antenner eller accesspunkter monteras för att bli bra. En vettig 3G-repeater ligger väl i storleksordningen 2,5 tkr. Det finns som jag nämnde tidigare billigare men jag är osäker på om du får med dokumentation nog för att operatören ska ge tillstånd. Vad jag har sett är det ofta annars identiska produkter.

Fördelen med utökad 3G täckning är att du kan röra dig helt utan risk för avbrott i samtalen, du kan t.ex. gå ut ur lokalerna och sätta dig i bilen utan avbrott.

Fördelen med WIFI är att du på köpet får bättre surfmöjligheter i hela lokalen, om det nu är något som är behov av. Men du kan som sagt inte roama över till 3G när WIFI-täckningen tryter.

Nu är det antagligen en komplicerande faktor att du ska installera i en dammig miljö, men jag skulle ändå tro att dessa kan göra jobbet, eventuellt ska man lägga lite extra omsorg när man monterar bara. Vi är många här som kör dessa produkter så support att konfigurera dem lär inte saknas :)

https://www.proshop.se/Accesspunkt/Ubiquiti-UniFi-UAP-AC-LITE-245GHz/2517310?b=ubiquiti

Om du lägger upp en skiss på lokalerna så kan vi nog komma fram till hur många du behöver och var de ska placeras.

Hittade en repeater för 3g på kjell o company. Den dissades av tre.

Men det enklaste kanske vore att testa en annan mobiloperatör, Tre har väl absulut sämst täckning dom har inte ens ett Gsm nät.

MathiasS skrev:
Glöm förstärkare eller repeater för wifi. Rätt sätt är att montera accesspunkter där du behöver dom och ansluta dessa till din bredbandsrouter.
Ok. Jag är osäker på om jag har en bredbandsrouter (varken det eller accesspunkt fanns på wikipedia). Jag har mobilt bredband, 4G via tele2. Antar att det är min bredbandsrouter?

Accesspunkter hittade jag på Kjell o Company. De står på nästan alla att de "fungerar även som repeater". Vad är en accesspunkt?

Peter2400 skrev:
Men det enklaste kanske vore att testa en annan mobiloperatör, Tre har väl absulut sämst täckning dom har inte ens ett Gsm nät.
Det är iofs en klok tanke, men jag är i övrigt nöjd med tre, får testa lite annat först tänker jag.

mexitegel skrev:
Nu vet jag inte hur stora lokaler det handlar om, men jag skulle tro att både arbetsinsatsen och kostnaden blir ungefär likvärdig oavsett om du väljer utökad WIFI-täckning eller 3G-täckning. Båda kräver med största sannolikhet kabeldragning till strategiska platser där antenner eller accesspunkter monteras för att bli bra. En vettig 3G-repeater ligger väl i storleksordningen 2,5 tkr. Det finns som jag nämnde tidigare billigare men jag är osäker på om du får med dokumentation nog för att operatören ska ge tillstånd. Vad jag har sett är det ofta annars identiska produkter.

Fördelen med utökad 3G täckning är att du kan röra dig helt utan risk för avbrott i samtalen, du kan t.ex. gå ut ur lokalerna och sätta dig i bilen utan avbrott.

Fördelen med WIFI är att du på köpet får bättre surfmöjligheter i hela lokalen, om det nu är något som är behov av. Men du kan som sagt inte roama över till 3G när WIFI-täckningen tryter.

Nu är det antagligen en komplicerande faktor att du ska installera i en dammig miljö, men jag skulle ändå tro att dessa kan göra jobbet, eventuellt ska man lägga lite extra omsorg när man monterar bara. Vi är många här som kör dessa produkter så support att konfigurera dem lär inte saknas :)

[länk]

Om du lägger upp en skiss på lokalerna så kan vi nog komma fram till hur många du behöver och var de ska placeras.
Tack för input (det gäller såklart alla i tråden!). Jag missade att man inte kan växla mellan wifi-samtal och 3G-samtal. Kan tänka att man blir rejält irriterad på det. Förstår därför att utbygnad av 3G kanske är smartare. Men ska inte 3G överges o bli 4G/5G whatever? Blir min 3G-förstärkare oanvändbar då?

Daniel_N skrev:
Vad är en accesspunkt?
En burk som ger Wifi access, dvs en del av det som ofta benämns "router" eller "wifi-router"

Daniel_N skrev:
Förstår därför att utbygnad av 3G kanske är smartare. Men ska inte 3G överges o bli 4G/5G whatever? Blir min 3G-förstärkare oanvändbar då?
4G finns redan i dag och 5G skall tilldelas nya frekvensband. Operatörerna som erbjuder 3G idag har blivit tilldelade frekvensbanden för just 3G. Tror därför inte att operatörerna enkelt kan avveckla 3G och använda frekvensbanden till annat. PTS måste godkänna sådant och det brukar ta tid. Du har säkert ledsnat på 3G innan tjänsten skrotas.

Ja, 3G kommer användas för tal länge till. När du ringer ett vanligt samtal idag använder du 3G, telefonen kopplar faktiskt om till 3G då. I extremfallen innebär det att du kan ha bra 4G täckning men ändå inte kan ringa.....

4G är i grunden ett datanät medan 3G är ett talnät. Att ringa på 3G kan dagens telefoner bra. De kan också ringa på 4G, men då via någon IP-telefoniapp, typ skype. MEN såvitt jag känner till klarar inte dagens telefoner att roama samtal mellan 3G/4G just i och med att man använder helt olika tekniker. Tekniken påstås finnas i näten men det ställer som sagt krav på telefonerna.

Av ovanstående förstås också att du inte behöver en repeater för både 3G och 4G, utan att det räcker med en 3G eftersom det är samtalen du har problem med. För att surfa kan du ju använda ditt befintliga WIFI... :)

Men det är helt rätt att din eventuella retreater kommer bli oanvändbar den dagen 3G nätet stängs ner, men vi kommer ha kvar 3G under lång tid framöver. 5G kommer inte hända över en natt precis heller och det är ännu oklart hur denna infrastruktur ska byggas ut.

Så, visst är det bra med teknikutvecklingen men det finns en del begränsningar när man kryper under skinnet. Drar man det till sin spets för din del så får du antingen installera en repeater och krångla med tillstånd, eller också fortsätter du på inslagen bana och köper dig en dect-telefon så länge och sitter still i båten :)

Daniel_N skrev:
Det är iofs en klok tanke, men jag är i övrigt nöjd med tre, får testa lite annat först tänker jag.
Visst, men lägg inga pengar på att förbättra din situation med repeatrar och liknande när det i grunden är tre:s nät som är kass.
2G nätet använder väl alla operatörer utom Tre om det saknas 3/4G täckning.
Intressant det här med val av mobiloperatörer, det jag vill ha ut av mitt abonnemang är en välfungerande tjänst till lägsta pris.
Jag har flera kollegor/vänner som gladeligen betalar flera hundralappar extra per månad för att deras operatör är "så bra".

Tre är en ung operatör. De har inte ett gammalt teknikarv att ta hand om, vilket är fallet med t.ex Telia. När jag gjort prisjämförelser, förvisso på företagsabonnemang, så har Telia inte varit bland de billigaste, snarare tvärtom. Vilken operatör man väljer beror på många faktorer. Jag hade själv Telia innan eftersom det skulle vara de som hade bäst täckning. Jag rör mig mycket i vårt avlånga land men kan inte med fog påstå att Telia var bättre än Tre som jag har nu. Båda operatörerna har områden där den ena är bättre och den andra sämre (Nu pratar jag om södra södra Sverige ) Frun har Telia och jag upplever att Tre's datanät generellt har högre tillgänglig bandbredd än Telia.

mexitegel skrev:
Tre är en ung operatör. De har inte ett gammalt teknikarv att ta hand om, vilket är fallet med t.ex Telia.
3 hyr inte ut resurser till andra operatörer i lika hög grad som Telia/Tele2 vilket kan vara orsak till att de har mer bandbredd för sina kunder.
GSM/GPRS brukar ha täckning där 3/4G saknas. Säkert är det som några redan skrivit, att ts skulle få mobiltäckning i sin verkstad med en operatör som erbjuder GSM. Min mobil faller ofta över på GSM i stora butikslokaler.

arneri68 skrev:
Säkert är det som några redan skrivit, att ts skulle få mobiltäckning i sin verkstad med en operatör som erbjuder GSM. Min mobil faller ofta över på GSM i stora butikslokaler.
Det är inte alls säkert, jag har mitt kontor i en tätort men täckningen från Telia var så dålig så det inte gick att ringa. Så att utgår från att man har täckning bara för att man har Telia som mobiloperatör är fel.

Comviq är den enda operatören som använder sig av 3 olika nät, Tele2, Telenor och Telias nät använder dom.
Rimligtvis borde det fungera bäst, dessutom är det billigare.
https://www.comviq.se/täckning

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.