5 970 läst ·
18 svar
6k läst
18 svar
Hjälp med väggkonstruktion med korsregling utanför plattan
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Vi bygger passivhus och skall ha +400 mm isolering i väggen. Usprunglig ritning på 500 mm vägg innanför plattans kant fick revideras i sista stund (plattan gjordes mindre på grund av byggnadsnämnden) med tanken att låta huset hänga ut lite utanför istället.
OSB och gips borträknat har jag 375 mm vilket är för lite. Vill därför bygga på väggen utåt med ca 45 mm innan luftspalt och fasad i form av 8 mm tunn fibercement.
Som jag ser det finns två alternativ.
1. En västkustskiva 50 mm som får gå ner några cm över plattans kant.
2. En korsregling med 45 mm.
Västkustskivan är dyr, och känns inte helt rätt för mig vilket vi diskuterat i en annan tråd. Dock får man ingen köldbrygga och den täcker fint i nederkant som annars är ett känt ställe för kylan att ta sig in.
Korsreglingen är billig, en vindpapp typ Windy utanför går snabbt, och känns bättre som väderskydd under byggtiden. Ytterligare plus är mer att skruva/spika i när man senare vill sätta upp saker på fasaden (markiser m.m.).
Alternativ 2 innebär att jag spruter lösull hela vägen ut till windpappen. Hur skulle ni löst det i nederkant av korsreglingen?
OSB och gips borträknat har jag 375 mm vilket är för lite. Vill därför bygga på väggen utåt med ca 45 mm innan luftspalt och fasad i form av 8 mm tunn fibercement.
Som jag ser det finns två alternativ.
1. En västkustskiva 50 mm som får gå ner några cm över plattans kant.
2. En korsregling med 45 mm.
Västkustskivan är dyr, och känns inte helt rätt för mig vilket vi diskuterat i en annan tråd. Dock får man ingen köldbrygga och den täcker fint i nederkant som annars är ett känt ställe för kylan att ta sig in.
Korsreglingen är billig, en vindpapp typ Windy utanför går snabbt, och känns bättre som väderskydd under byggtiden. Ytterligare plus är mer att skruva/spika i när man senare vill sätta upp saker på fasaden (markiser m.m.).
Alternativ 2 innebär att jag spruter lösull hela vägen ut till windpappen. Hur skulle ni löst det i nederkant av korsreglingen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
En idé som jag har men tvekar inför, är att låta sista liggande 45-regeln på utsidan vara ungefär som på bilden (en bit upp) och sen avsluta den sista biten med en västkustskivebit som får gå ner på grunden. Windy-plasten får då gå ner över den och ev. svänga in till kanten.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Jag lyfter denna tråden. Jag vet att ni har åsikter och att ni inte brukar inte vara rädda att uttrycka dem heller, det framgår i så många andra trådar... 
Hur ska ångspärren fästas? Blir inte mycket att nita fast den i om jag förstår bilden rätt.
Medlem
· Västra götaland
· 118 inlägg
Hej! Jag hade nog kört med en korsregling utanför. Fast funderat en sväng på vindduken. Du skriver windy, kolla om inte "isola top3" tror jag den heter, är bättre. Den är lite dyrare men sägs vara bättre pga sin goretex-liknande egenskap.
Sedan finns det ett bekymmer med vindduk, det är att när det blåser riskerar det att röra sig i luftspalten och därmed "pumpar" den luft genom isoleringen, och det vill man ju inte i ett passivhus. Jag hade nog lagt den innanför den korsreglingen du talar om.
Då blir den dock inte det väderskydd du vill men det får du bedöma vikten av till ditt projekt.
Mvh: Torpalainen
Sedan finns det ett bekymmer med vindduk, det är att när det blåser riskerar det att röra sig i luftspalten och därmed "pumpar" den luft genom isoleringen, och det vill man ju inte i ett passivhus. Jag hade nog lagt den innanför den korsreglingen du talar om.
Då blir den dock inte det väderskydd du vill men det får du bedöma vikten av till ditt projekt.
Mvh: Torpalainen
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Vet inte om du pratar om den inre helt täta eller den diffussionsöppna vindskyddet ytterst.tullemannen skrev:
Den yttre sätts i det liggande 45x45-regelverket, och utanpå sätts stående spikpanel 28x70 eller liknande, på ett ganska tätt avstånd (troligen 30 cc för att hålla emot trycket från ekofibern som ska blåsas in).
Den inre täta plasten sätts mot innerväggens reglar, och på insidan sätts mängder med kortlingar (glespanel) cc 30 cm för att hålla emot för isoleringen åt det hållet.
Låter det vettigt?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Det blir Isolas top3 även om jag inte tror skillnaderna mellan olika vind-dukar är så avgörande.
Konstruktionen blir så här:
Understa korsregeln 45x45 sätts nån decimeter upp från underkant. Under den sätts en smal remsa med västkustskiva som går ner över betongkanten och tar den köldbryggan. Snedkapad i underkant.
Vindplasten går ner och runt den.
Eftersom jag ska blåsa ekofiber så sätter jag en extra liten bit av Windy/top3 på insidan av västkustskivan.
Fasadskivorna av minerit går ner nån cm eller två under västkustskivan. Voila! Den perfekta väggen!

Konstruktionen blir så här:
Understa korsregeln 45x45 sätts nån decimeter upp från underkant. Under den sätts en smal remsa med västkustskiva som går ner över betongkanten och tar den köldbryggan. Snedkapad i underkant.
Vindplasten går ner och runt den.
Eftersom jag ska blåsa ekofiber så sätter jag en extra liten bit av Windy/top3 på insidan av västkustskivan.
Fasadskivorna av minerit går ner nån cm eller två under västkustskivan. Voila! Den perfekta väggen!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spontant så ser det inte så stadigt ut att ställa den bärande
195mm stommen halvvägs utanför kantbalken.
En frikopplad kantbalk, som du har, blir ju mycket känligare för vippning,
om du inte kommer att armera ihop den med plattan?
195mm stommen halvvägs utanför kantbalken.
En frikopplad kantbalk, som du har, blir ju mycket känligare för vippning,
om du inte kommer att armera ihop den med plattan?
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Kantbalk och platta är ihoparmerade cc 80 cm med sinusjärn (en slags rostfria järn avsedda just för detta).
Om det är tillräckligt eller inte vet jag inte, men två oberoende konstruktörer som jag pratat med säger åtminstone att krafterna uppifrån fint fördelar sig snett nedåt i kantbalken. Har även funderat på att gå upp till 220 stomme, men det är VÄLDIGT överdimensionerat, egentligen behöver jag bara 170 mm.
Om det är tillräckligt eller inte vet jag inte, men två oberoende konstruktörer som jag pratat med säger åtminstone att krafterna uppifrån fint fördelar sig snett nedåt i kantbalken. Har även funderat på att gå upp till 220 stomme, men det är VÄLDIGT överdimensionerat, egentligen behöver jag bara 170 mm.
+1 på den!hakaner skrev:
Är det supergrunds, u-mingrund?
Vad säger deras egen konstruktör, han (åtminstone den som var deras konstruktör för något år sedan) var ganska noga med att lasten skulle vara centrerad på kantbalken.
Men själv tycker jag att luftspalten ska linjera med mineritskivan på utsidan av kantelementen. Dvs flytta in syllen med västkustskivans tjocklek, i din skiss.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 1 658 inlägg
Det är Grundmäklarnas egna U-element som jag använt, men uppbyggnaden är nog densamma oavsett leverantör. 10 cm cellplast - 20 cm kantbalk - 10 cm inre cellplast - platta
Ja, jag ska ju inte påstå att jag har tillräckligt koll.
Men logiskt sett måste det ju vara betydligt bättre att i möjligaste mån centrera lasten på kantbalken.
Däremot är det kanske inte så dåligt med en viss icke-centrering heller, här har jag ju en total kunskapslucka ...
Men logiskt sett måste det ju vara betydligt bättre att i möjligaste mån centrera lasten på kantbalken.
Däremot är det kanske inte så dåligt med en viss icke-centrering heller, här har jag ju en total kunskapslucka ...
Hur har det gått för er?
/Nyfiken.
/Nyfiken.