Mikael_L
Mackan88 skrev:
Så länge det inte är några skarvar i sparklådan så är det lugnt, Men om jag varit du och vet att det ska vara där hela tiden hade jag kört på rör i väggen som du nämnt, eller dragit prisolrör i sparklådan istället för slang. Anslutningsslang känns jäkligt "B" men fyller ju sin funktion.
Ja, jag börjar alltmer luta åt att skippa de billiga fullösningarna här. Och det är bra att du puffar mig åt rätt håll. :D
Jag tror att jag bestämmer mig för att bita i det sura äpplet och lägga några hundringar till men få det ordentligt istället. Troligen kommer jag inte ångra mig sen. :cool:

Just nu lutar det åt vatettes badrumsfördelare i diskbänksskåpet (se bild) och sen grena vidare därifrån med PEX RiR till den andra diskhon.
På tal om det, har alla normalt förekommande blandare 10mm rörände?

Ang anslutningsröret till tvättstället så har Rebase ett rör som vi brukar använda i väggar som är 50mm och helbockat 90grader och sticker ut ca 10cm om du drar det rätt mot plyfan inne i väggen. Bara att ansluta tätskiktet mot röret. Sen sticker du bara i 40röret från vattenlåset i 50röret, gumminippel följer med böjen. RSK 8070904
Jag har spanat på RSK 2830228
image1_e20cf72a8d5fb424a15758bcbd8ace8f.jpg

Det verkar ju vara relativt likartat ditt förslag, förutom att man får förlänga från golvet med en bit 50 mm PP.

• vatette badrumsfördelare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser bättrare ut som min gamla mäster alltid sa:P

Dom fördelarna ser snygga ut, men i ett diskbänksskåp hade jag kört med vanliga gula Vatette delar och delat av vattnet. Blir billigare och inget du kommer se sen ändå.

10mm anslutning är det på i stort sett alla blandare ja. Antingen 10mm kopparrör eller armerad slang med 10mm slätände av mässing. Finns billighetsblandare med invändig och utvändig gänga på också, men vanligast är 10mm.

Den där böjen ser ut som den jag menade fast kortare, så den lär funka perfekt.

Mikael_L
Mackan88 skrev:
Ser bättrare ut som min gamla mäster alltid sa:P

Dom fördelarna ser snygga ut, men i ett diskbänksskåp hade jag kört med vanliga gula Vatette delar och delat av vattnet. Blir billigare och inget du kommer se sen ändå.
Ja det är ju helt korrekt.
Anledningen till mitt "val" är att dessa har anslutningar i cc40mm, dvs passar rörhållarskenor och väggbrickor.
Jag hittar ingen annan produkt som har två anslutningar i cc40 ...

Men du tänkte kanske att man inte behöver låsa sig till cc40 ..?

Mikael_L skrev:
Ja det är ju helt korrekt.
Anledningen till mitt "val" är att dessa har anslutningar i cc40mm, dvs passar rörhållarskenor och väggbrickor.
Jag hittar ingen annan produkt som har två anslutningar i cc40 ...

Men du tänkte kanske att man inte behöver låsa sig till cc40 ..?
Precis, går att bygga egen "fördelare" med klämringskopplingar. In med matningen i skåpet, sen sätter du rören som ska vidare rakt under dessa rören ca 15cm nedanför.KV under KV och VV under VV.

Sen sätter du mittanslutningen på T-röret på matningen så T-röret står lodrätt, och en vinkel på röret under som pekar upp mot T-röret. Sen kortbit rör mellan dessa och i med blandarens rör rakt ner i T-röret. Samma princip fast enklare och billigare.

Mikael_L
Ja, jag ska fundera lite.

Men å andra sidan är jag så hjärtligt less på att fundera på dessa frågor nu och det rör sig kanske om max en 5-hundring (fina pengar förvisso) att jag är kanske böjd att "lyxa" lite men å andra sidan komma till skott.
Huset måste ju få bli klart någon gång också. :)

Mikael_L
Kanske om jag kombinerar dessa saker då?

Ett T-rör, typ:
4209_1.jpg

Och en vinkel:
4217_1.jpg

5 st halvkopplingar, 4 med stödhylsa för Wirsbo combiPEXrör, 1 med stödhylsa för 10mm koppar.
4085_1.jpg

Alla kopplingar i dim R15.

Sen en kort stump PEX-rör mellan vinkeln och T-röret.

Och slutligen bara köra med vägg-täckbrickor vid rörutgången på väggen.
6242_1.jpg

Skulle det fungera?

Mikael_L
Hmm, hur ska jag tolka den bedövande tystnaden?

Att det kommer fungera?
Att ingen vet något om dessa kopplingar?
Att jag har tänkt så tokfel att ingen ens orkar kommentera?

:)

Mikael_L
Tokfel alltså ... :S

Krilleman
Nja... Jo... Lite tokfel skulle jag klassa det som, kanske inget fel på pappret, jag skulle snarare hålla med om dom lösa vatette-delarna blir det bästa i slutändan i ditt diskbänksskåp! Om du ska använda virsbo kombipex så funkar vatetten mycket bättre! Och som du redan skrivet... Stödhylsor är ett måste!

Och använder du lösa kopplingar (vatette - bra pris - bra kvalite!) så behöver du inte stirra dig blind på cc-mått bara kapa en rörbit mella kopplingarna och se glad ut! Använd koppar mellan kopplingarna, det blir stadigast!

vvsonnet har vatette till OK priser!

Redigerat:
Mikael_L
Att jag skulle göra som i mitt inlägg #66 men använda Vatettes kopplingar istället runt T-röret?
1873802.jpg

Vatette plast 15x2,5 RSK 187 38 02

Har ingen expertkunskap inom området att dela med mig av, men det finns en liten spiralbunden bok, ca 2cm tjock och fullspäckad med faktauppgifter kring VVS. Den heter VVS Företagens Teknikhandbok och jag tror du skulle gilla den!

Mikael_L
Pongu skrev:
men det finns en liten spiralbunden bok, ca 2cm tjock och fullspäckad med faktauppgifter kring VVS. Den heter VVS Företagens Teknikhandbok och jag tror du skulle gilla den!
Nu har jag beställt den. Vill man spara lite pengar köper man den inte för 400 + frakt + moms hos branchföreningen
http://www.vvsforetagen.se/index.php3?use=publisher&id=3156

utan hos expressbok.se för 400 inkl moms + frakt.
http://www.expressbok.se/index.php?...=teknikhandboken&category_id=0&product_id=574

Det gjorde i alla fall jag, och maken till snabb frakt har jag väl aldrig varit med om, beställde halv elva igår och den låg i brevlådan idag. d^_^b :cool:

Mikael_L
I tvättstugans bänk ska de sitta en blandare och nu ska jag snart dra rör dit.

Jag löder ihop 22mm kopparrör mellan kallvattenfördelare till VP och sen tillbaka till varmvatenfördelaren.
Bakom VP är det därför lämpligt att göra ett avstick till tvättbänken.

Så detta tänkte jag alltså också löda.

Jag tänker såhär; Ett T-rör 22-22-12 mm.
12mm kopparrör (max en meter långt).
Men sen, vad ska jag avsluta med för att ansluta blandaren?

En klämringskoppling på 12mm röränden?
Eller löda på en lödnippel:
378-category.jpg

En 12-R10 eller 12-R15 då?

Blir det en sk halvkoppling sen?

*Ja det går naturligtvis att göra på olika sätt, men vad tycker ni är det bästa? * :)

Blandare brukar väl ha 10mm rör. Isf ska du ha en vanlig rak klämringskoppling 10x12. Det kan vara 8mm på blandare också, kommer inte ihåg hur det var och då behöver du en förminskning också att sätta i klämringskopplingen från 10 till 8.

Eller missuppfattade jag frågan? Du brukar inte ställa såhär "enkla" frågor! ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.