Hej!
Vi är ett ungt par som sedan ett par år varit i jakt på hus och varit runt på en del husvisningar - därigenom lärt oss litegrann om hur man tolkar besiktningsprotokoll. Nu ska vi på visning på ett objekt med fantastisk potential MEN där besiktningsprotokollet från Anticimex verkligen har satt oss i funderingar - bland de sämsta vi sett.. Ingen av oss har ägt eller renoverat hus tidigare. Huset är byggt på 70-talet med den tidens standard rakt igenom. Det enda som har bytts är papp på tak och att man satt in luftvärmepumpar (vg se bilder).
Frågor:
Är det något som ser allvarligt ut och hur dyrt kan det i så fall bli att fixa?
Är det något som behöver fixas direkt?
Är det något särskilt vi bör titta på eller fråga om vid visningen?
Om vi tolkar det rätt behövs det dräneras rätt snart. Hur snart är snart skulle ni säga baserat på protokollet?
Stort tack på förhand!
Vi är ett ungt par som sedan ett par år varit i jakt på hus och varit runt på en del husvisningar - därigenom lärt oss litegrann om hur man tolkar besiktningsprotokoll. Nu ska vi på visning på ett objekt med fantastisk potential MEN där besiktningsprotokollet från Anticimex verkligen har satt oss i funderingar - bland de sämsta vi sett.. Ingen av oss har ägt eller renoverat hus tidigare. Huset är byggt på 70-talet med den tidens standard rakt igenom. Det enda som har bytts är papp på tak och att man satt in luftvärmepumpar (vg se bilder).
Frågor:
Är det något som ser allvarligt ut och hur dyrt kan det i så fall bli att fixa?
Är det något som behöver fixas direkt?
Är det något särskilt vi bör titta på eller fråga om vid visningen?
Om vi tolkar det rätt behövs det dräneras rätt snart. Hur snart är snart skulle ni säga baserat på protokollet?
Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Ganska typiskt 70-talshus med källare. Allt verkar vara original, men mycket av det i dåligt skick, annat i bättre skick. Badrummen t ex är gamla, men inte fuktskadade, så det är inte total panik att åtgärda. Värre är att det finns så lite info om taket och dess skick, hur bra är betongpannor årsmodell -74 vid det här laget? Och varför hela 5 luft/luftvärmepumpar??
Jag hade personligen inte köpt det här huset mtp källaren. Besiktningsmänniskan noterar en unken lukt och det finns synliga fukt- och mögelskador. Kan bli väldigt dyrt att fixa, om det ens går att få det bra. En vill ju inte köpa på sig allergisk alveolit och annat elände åt sig och resten av hushållet!
Jag hade personligen inte köpt det här huset mtp källaren. Besiktningsmänniskan noterar en unken lukt och det finns synliga fukt- och mögelskador. Kan bli väldigt dyrt att fixa, om det ens går att få det bra. En vill ju inte köpa på sig allergisk alveolit och annat elände åt sig och resten av hushållet!
Stort tack för svar! Är källaren så illa däran alltså? Jag hade isf förhoppningar om att dränera snarast och fixa ytskikten nere för att råda bot på problemet, men kanske inte löser allt alltså..SågspånPappspikEternit skrev:
Ganska typiskt 70-talshus med källare. Allt verkar vara original, men mycket av det i dåligt skick, annat i bättre skick. Badrummen t ex är gamla, men inte fuktskadade, så det är inte total panik att åtgärda. Värre är att det finns så lite info om taket och dess skick, hur bra är betongpannor årsmodell -74 vid det här laget? Och varför hela 5 luft/luftvärmepumpar??
Detta är från landets södra delar, och vi har knappt haft minusgrader denna vinter förrän snön kom för 2-3v sedan (olägligt..) - så vi har fortfarande rätt grönt även om besiktningen gjordes 13/1Violina skrev:
OkH hakke13 skrev:
Jag fick inte ihop det bara
Hursomhaver så tycker jag ni ska hoppa detta hus om ni inte får det EXTREMT billigt.. varenda post som är dyr att åtgärda har anmärkningar..
Edit: Väldigt mycket kan bli väldigt dyrt att åtgärda och många av punkterna borde åtgärdats för längesen..
Haha, ändå rimlig tanke att tänka gällande grönskanViolina skrev:
Utgångspris 4.8 millar. Fullbokade visningar... Visning imorgon och får se hur vi gör därefter.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Enligt min ringa mening tyder protokollet och bilderna på att källaren är rejält fukt- och mögelskadad. Det är inte smidigt att fixa, du får riva ut precis allt i hela källaren och dessutom försöka komma tillrätta med varför det kommer in fukt i källaren, och om det öht är möjligt beror på hur marken är beskaffad runt huset. Hela området kanske är ett surhål?H hakke13 skrev:
Dessutom är risken stor att den unkna lukten spridit sig till resten av huset, s k luktsmitta.
Men gå på visningen och bilda dig en egen uppfattning!
All kunskap uppskattas, vår är ringa.. Uppges en ”allmän unken lukt” i huset. Kanske är luktsmitta då.SågspånPappspikEternit skrev:
Enligt min ringa mening tyder protokollet och bilderna på att källaren är rejält fukt- och mögelskadad. Det är inte smidigt att fixa, du får riva ut precis allt i hela källaren och dessutom försöka komma tillrätta med varför det kommer in fukt i källaren, och om det öht är möjligt beror på hur marken är beskaffad runt huset. Hela området kanske är ett surhål?
Dessutom är risken stor att den unkna lukten spridit sig till resten av huset, s k luktsmitta.
Men gå på visningen och bilda dig en egen uppfattning!
Det verkar som entréplanet också har fuktproblem, enligt den provmätning som gjordes. Det är oroande enligt mig, hur har fukt kommit dit? Sedan verkar något fönster ha läckt in fukt, det kan ju ha runnit ned i väggen.
Svårt att få grepp om omfattningen, men en totalrenovering är nog att förvänta.
Svårt att få grepp om omfattningen, men en totalrenovering är nog att förvänta.
Reflektion.
Ni är ett ungt par, behöver ni ett hus på 277 kvadrat plus källare?
Eftersom ni tittar på hus i husets prisklass förutsätter jag att ni har inkomst därefter, men att få ordning på huset blir nog dyrt, oavsett om man gör det själv eller tar in hantverkare.
Ett mindre hus i bättre skick går troligtvis att få för samma pengar. Men läget är kanske viktigt? Jag förmodar att huset ligger i ett attraktivt område med tanke på priset och defekterna som det ändå har.
Räkna med 250k för att göra en omdränering och reparationer av grundmur. När grävaren är där så byter ni inkommande vatten och avlopp ut till gatan, samtidigt drar ni in fibern som förmodligen också finns i gatan.
Taket vet man inget om, det verkar mest vara platta tak, räkna med att lägga om det också, platta tak behöver läggas om oftare än tak med större lutning.
Byte av träpanel och förmodligen en del trä i konstruktion kring fönster kan behövas.
Räkna med MINST en halv miljon för att få ordning på husets skal om ni lejer ut jobbet. Det är vad jag TROR.
Lycka till på visningen, det är ett riktigt coolt hus!
Eftersom ni tittar på hus i husets prisklass förutsätter jag att ni har inkomst därefter, men att få ordning på huset blir nog dyrt, oavsett om man gör det själv eller tar in hantverkare.
Ett mindre hus i bättre skick går troligtvis att få för samma pengar. Men läget är kanske viktigt? Jag förmodar att huset ligger i ett attraktivt område med tanke på priset och defekterna som det ändå har.
Räkna med 250k för att göra en omdränering och reparationer av grundmur. När grävaren är där så byter ni inkommande vatten och avlopp ut till gatan, samtidigt drar ni in fibern som förmodligen också finns i gatan.
Taket vet man inget om, det verkar mest vara platta tak, räkna med att lägga om det också, platta tak behöver läggas om oftare än tak med större lutning.
Byte av träpanel och förmodligen en del trä i konstruktion kring fönster kan behövas.
Räkna med MINST en halv miljon för att få ordning på husets skal om ni lejer ut jobbet. Det är vad jag TROR.
Tack för klok input!JA”Snabbe” skrev:
Reflektion.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 086 inlägg
Vore intressant att få återkoppling när ni varit på visningen!H hakke13 skrev:
Jag förstår att ni fastnade för huset på Hemnet, det är stort och pampigt, och jag antar att läget är bra. Gillar man 70-tal är det riktigt fränt! Och vem vill inte ha en liten damm vid entrén?
Men det är ju det här med fukten...det såg ut som om det var fuktmärken i taket på övervåningen, men jag kanske såg fel?