Hej igen,

Vi ska sätta tapet här och som ni ser är det lite vinklar högst upp till vänster. Hur skulle ni göra för att sätta upp första våden? :)

• Väggsektion med vinklar och hyllplats redo för tapetsering, fråga om första vådens placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska tapeten fortsätta in i nästa rum?

Ska ni tapetsera "balken" i taket?

Edit: Vilken typ av tapet? Mönstrad?

Behövs lite mer info för att kunna svara.
Ska det tapetseras runt hörn?
Ska det upp foder kring öppningen?

Ooopsi, 2a på bollen.

To66e Tobias Ferm skrev:
Hej igen,

Vi ska sätta tapet här och som ni ser är det lite vinklar högst upp till vänster. Hur skulle ni göra för att sätta upp första våden? :)
Ursäkta. Var så självklart för mig.

Balken i taket ska inte tapetserar och det är den vita väggen rakt fram som kommer tapetseras. Inte runt i andra rum. Blir en fondvägg. :)

Inget foder ska upp. Såg ut såhär innan.

• Fondvägg med havstema tapeter synlig genom en öppen dörr, med kläder och golv i förgrunden.
    Skapa konto
Tufft , men jag skulle nog börja med en våd kant i kant mot ytterhörnet, skära nog mot underkant av balken och vika ut "flärpen" på balken, mönsterpass en våd på balken (blir en kort bit) sedan fullängd våd vänster och höger.

Men frågan är hur det ser ut på motsatt sida, om man gör som ovan, hur blir slutet, var hamnar sista våden?

Alt är att börja vid ytterhörnet och gå högervarvet runt , avslutet blir då i hörnet på balken.

Är det en tapet med stort mönster, lätt eller svår mönsterpass?

Edit: om balken inte ska tapetseras börja eller sluta vid ytterhörnet , vad som är enklast ..

Mazen Mazen skrev:
Tufft , men jag skulle nog börja med en våd kant i kant mot ytterhörnet, skära nog mot underkant av balken och vika ut "flärpen" på balken, mönsterpass en våd på balken (blir en kort bit) sedan fullängd våd vänster och höger.

Men frågan är hur det ser ut på motsatt sida, om man gör som ovan, hur blir slutet, var hamnar sista våden?

Alt är att börja vid ytterhörnet och gå högervarvet runt , avslutet blir då i hörnet på balken.

Är det en tapet med stort mönster, lätt eller svår mönsterpass?
Såhär ser mönstret ut. :)

• Repetitivt blomstermönstrad tapet i grönt, beige och gult.
    Skapa konto
To66e Tobias Ferm skrev:
Såhär ser mönstret ut. :)
Är det bara den lilla väggen (ser nu att du har två ytterhörn) så skulle jag testa med att sätta första våden centrerat på väggen och gå höger och vänster dvs kapa sista två vaderna på bredden.

På så vis få mönstret symmetriskt på väggen.

Mazen Mazen skrev:
Är det bara den lilla väggen (ser nu att du har två ytterhörn) så skulle jag testa med att sätta första våden centrerat på väggen och gå höger och vänster dvs kapa sista två vaderna på bredden.

På så vis få mönstret symmetriskt på väggen.
Bra och hur skulle du göra med sista våden längst till vänster. Mäta balken och skära ut tapeten innan man sätter upp den eller trixa med det på plats ?

Ett tips är att mäta upp var alla skarvar hamnar på väggen. Det är så besvärligt att få upp tunna remsor smalare än 10 cm vid t.ex. dörröppningen.

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Mäta och kapa bredden, sedan fin skära på plats..

• Gilla
To66e
  • Laddar…
P
Om frågan egentligen gäller om du ska göra urtaget nu eller sedan, skulle jag ta det lite grovt bara innan man slänger upp den. Halv våd där eller där är ju omöjligt att svara på, då vi inte vet sträckan eller vådbredd. Man kan ju anta 53 cm, men det finns ju andra bredder.

• Gilla
To66e
  • Laddar…
Ja måla slätt är ju enklast :)

Sätt rak kant mot dörrhål och skär mot vänster. orsak..om du skulle råka skära igenom så finns det färre händer som kan repa upp kanten.

tillägg. Mönsterpassa över dörr, släpp ner våden och och skär högerkanten.
Det är större påfrestning på vä sida då de flesta är högerhänta.

To66e Tobias Ferm skrev:
Hej igen,

Tack alla.

Vi har redan påbörjat och helt ok för att vara första gången :-)

• Hemmiljö med en nytapetserad pelare i William Morris-stil, en klädhängare och öppen dörr.
    Skapa konto
  • Gilla
tttomten och 3 till
  • Laddar…
To66e Tobias Ferm skrev:
Tack alla.

Vi har redan påbörjat och helt ok för att vara första gången :)
Tjusigt!

• Älska
To66e
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.