Skulle våga påstå att det är dubbelt, eller fyra gånger så mycket. Det påverkar ju sedan mycket om du hämtat stenmjöl efter att det nyligen regnat. Stenmjöl, sant och jord binder ju rätt mycket vatten/fukt...som också väger....alex lindgren skrev:
Hej!
Jag har en viktig fråga. Jag hämtade upp till 500 kg stenmjöl med släpvagnen ( upp 1000 kg kapacitet). Kan någon som kan kolla på bilden och skriva om lasten verkar vara mer än 500 kg?
Jag frågar för att däcken planades ut och släpvagnen var väldigt svår att manövrera. Jag hade bara 5-6 km att åka, men det kändes som lastningen var väl över 1000 kg. Till slut blev det skador på både bilen (när jag svängde) och släppet ( gummidelen vid bromssystemet hade smällt!)
Tack för all feedback du kan ge mig![]()
Märker man att bilen blir svår att hantera, ska man såklart stanna bilen oavsett om det är pga överlast, punktering eller något annat problem. Om det händer direkt efter lastning när man kör iväg därifrån, är det en sak. Händer det efter några km, då borde du ha märkt att ekipaget är svårstyrt.
Det var det första gången jag körde med släpp, då var det svårt att bedöma vad är rimligt. Jag var helt säker att jag hade fått rätt belastning, alltså 5oo kg. Något kände fel, jag stannade men såg inget då, Varför skulle jag tycka annat?harry73 skrev:
Men det är fortfarande enbart ditt fel att du inte kunde manövrera släpet på korrekt vis.alex lindgren skrev:
Om du backat så att släpet har vikt sig så är det ett handhavandefel som är oberoende av lastvikt.
Du får ta släpet tomt och träna lite på att backa, gärna backa rakt och runt hörn för att sedan rätta upp o fortsätta backa rakt.
Det är alltid bra att öva in lite finess så blir det inte lika mycket huvudvärk i framtiden
Du får ta släpet tomt och träna lite på att backa, gärna backa rakt och runt hörn för att sedan rätta upp o fortsätta backa rakt.
Det är alltid bra att öva in lite finess så blir det inte lika mycket huvudvärk i framtiden