alex lindgren alex lindgren skrev:
Tack!
tack!
 
M mgranbom skrev:
Det ser mycket ut för att vara 500kg men det är svårt att se på bild.
Mät hur stor högen är, googla på "densitet stenmjöl" och räkna sen ut det.

Men oavsett så är det du som förare som är ansvarig för lasten (och ev. överlast).

/M
tack!
 
alex lindgren alex lindgren skrev:
tack!
tack!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Var tvungen att kolla upp 1.6ton ej komprimerat.
Så fel jag hade. :oops:
tack!
 
alex lindgren alex lindgren skrev:
tack!
harry73 harry73 skrev:
Tror du? Jag skulle gissa mycket mindre 1,5ton opackad
Tack!
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Var tvungen att kolla upp 1.6ton ej komprimerat.
Så fel jag hade. :oops:
Tack!
 
@
alex lindgren alex lindgren skrev:
Hej!

Jag har en viktig fråga. Jag hämtade upp till 500 kg stenmjöl med släpvagnen ( upp 1000 kg kapacitet). Kan någon som kan kolla på bilden och skriva om lasten verkar vara mer än 500 kg?

Jag frågar för att däcken planades ut och släpvagnen var väldigt svår att manövrera. Jag hade bara 5-6 km att åka, men det kändes som lastningen var väl över 1000 kg. Till slut blev det skador på både bilen (när jag svängde) och släppet ( gummidelen vid bromssystemet hade smällt!)

Tack för all feedback du kan ge mig:)
Skulle våga påstå att det är dubbelt, eller fyra gånger så mycket. Det påverkar ju sedan mycket om du hämtat stenmjöl efter att det nyligen regnat. Stenmjöl, sant och jord binder ju rätt mycket vatten/fukt...som också väger....
 
  • Gilla
alex lindgren
  • Laddar…
Att det blev skador på bilen beror väl inte på överlasten?
 
useless useless skrev:
Att det blev skador på bilen beror väl inte på överlasten?
Ja. Släppet var så tung och svår att hantera att jag stötte på baksidan av bilen när jag svängde.
 
  • Haha
faf
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Skulle våga påstå att det är dubbelt, eller fyra gånger så mycket. Det påverkar ju sedan mycket om du hämtat stenmjöl efter att det nyligen regnat. Stenmjöl, sant och jord binder ju rätt mycket vatten/fukt...som också väger....
Tack! Det hände förra veckan. Vara sol
 
Nja, att du svängde för skarpt får du nog anse vara ditt eget misstag.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
harry73
Märker man att bilen blir svår att hantera, ska man såklart stanna bilen oavsett om det är pga överlast, punktering eller något annat problem. Om det händer direkt efter lastning när man kör iväg därifrån, är det en sak. Händer det efter några km, då borde du ha märkt att ekipaget är svårstyrt.
 
harry73 harry73 skrev:
Märker man att bilen blir svår att hantera, ska man såklart stanna bilen oavsett om det är pga överlast, punktering eller något annat problem. Om det händer direkt efter lastning när man kör iväg därifrån, är det en sak. Händer det efter några km, då borde du ha märkt att ekipaget är svårstyrt.
Det var det första gången jag körde med släpp, då var det svårt att bedöma vad är rimligt. Jag var helt säker att jag hade fått rätt belastning, alltså 5oo kg. Något kände fel, jag stannade men såg inget då, Varför skulle jag tycka annat?
 
alex lindgren alex lindgren skrev:
Det var det första gången jag körde med släpp, då var det svårt att bedöma vad är rimligt. Jag var helt säker att jag hade fått rätt belastning, alltså 5oo kg. Något kände fel, jag stannade men såg inget då, Varför skulle jag tycka annat?
Men det är fortfarande enbart ditt fel att du inte kunde manövrera släpet på korrekt vis.
 
  • Gilla
faf och 1 till
  • Laddar…
Om du backat så att släpet har vikt sig så är det ett handhavandefel som är oberoende av lastvikt.

Du får ta släpet tomt och träna lite på att backa, gärna backa rakt och runt hörn för att sedan rätta upp o fortsätta backa rakt.

Det är alltid bra att öva in lite finess så blir det inte lika mycket huvudvärk i framtiden
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.