1 545 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Hjälp med stenkista
Jag bygger ett tak över mina ytterdörrar. Det blir cirka 9 meter långt och 2 meter djupt, så cirka 18kvm. Jag behöver leda bort vatten och tänker mig en stenkista.
Jag blir dock inte klok på det. I min beräkning använder jag ett skyfall på 30mm regn. Om jag då räknar rätt behöver jag ett hål på 1.5 gånger 1.5 meter, och lite knappt 1 meter djupt. Det innebär cirka 3 ton makadam.
Jag tittar också på färdiga lösningar. Hittade ngt som heter Mister Flow. Man kan köpa en sådan kista och gräva ner. Den kostar runt tusenlappen och markduk ingår. Att köpa 3 ton makadam blir betydligt dyrare. Mister Flow står att den passar för takyta 25kvm. Är det verkligen möjligt att en färdig lösning är så otroligt mycket billigare än att göra det själv med sten? Eller har man räknat på 0,1mm regn eller något annat dugg. Sådant har vi sällan här.
Har någon erfarenhet av detta?
Jag blir dock inte klok på det. I min beräkning använder jag ett skyfall på 30mm regn. Om jag då räknar rätt behöver jag ett hål på 1.5 gånger 1.5 meter, och lite knappt 1 meter djupt. Det innebär cirka 3 ton makadam.
Jag tittar också på färdiga lösningar. Hittade ngt som heter Mister Flow. Man kan köpa en sådan kista och gräva ner. Den kostar runt tusenlappen och markduk ingår. Att köpa 3 ton makadam blir betydligt dyrare. Mister Flow står att den passar för takyta 25kvm. Är det verkligen möjligt att en färdig lösning är så otroligt mycket billigare än att göra det själv med sten? Eller har man räknat på 0,1mm regn eller något annat dugg. Sådant har vi sällan här.
Det du ska ha är dagvattenkassett, finns att köpa på biltema.
Sen antalet beror lite på takyta och hur väldränerande marken är. Bor du på gammal sjöbotten så får du ta i ordentligt, kanske trippla antalet kassetter medans om du bor på en sandhed så räcker det med mindre.
Sen antalet beror lite på takyta och hur väldränerande marken är. Bor du på gammal sjöbotten så får du ta i ordentligt, kanske trippla antalet kassetter medans om du bor på en sandhed så räcker det med mindre.
Jag har använt Biltemas kassetter med bra resultat. Skulle kanske inte parkera bilen ovan dessa men annars inga problem hittills.koonkanon skrev:
Jag bygger ett tak över mina ytterdörrar. Det blir cirka 9 meter långt och 2 meter djupt, så cirka 18kvm. Jag behöver leda bort vatten och tänker mig en stenkista.
Tack för svar. Har tittat på Biltemas kassett. Står att den ska ta 45kvm takyta och mitt är 18. Men som säger beror det väl på hur marken är - och hur mycket regn som faller.L Lutte skrev:
Vet du hur man kan ta reda på vilken mark man har? Om det är sjöbotten eller sandhed - finns det tester att göra?
Bra svar. Det är som när snickaren säger: ”det är bara att kolla”.F fribygg skrev:
Nej, det är inte bara att kolla. Inte när man inte har en aning om vad man ska kolla efter.
Spaden ska sättas i marken, eftersom jag ska gräva. Men du hjälper mig inte ett dugg med min fråga. Antar att du inte heller vet svaret.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Ingen här vet svaret på vilken typ av mark du har. Du kan ta reda på det genom att gå ut och gräva ett litet hål.
Svaret du fått är korrekt. Även om du inte vet vad du ska titta efter så måste man ta ett markprov, antingen ett ordentligt som du skickar in till vederbörande, eller ett som du bara visar sakkunnig. Hur du får reda på vad du har får mark går inte att göra utan att gräva/borra.koonkanon skrev:
Om du själv inte kan avgöra om det är genomsläpplig morän, sand, silt lera eller nått annat när du grävt en provgrop rekomenderar jag att du kontaktar en mark/ anläggnings firma och ber dem kika. Alternativt skickar du in ett jordprov.koonkanon skrev:
Att jag inte vet vad du har för jordtyp är ju helt naturligt eftersom jag varken satt spaden i marken där du tänker placera stenkistan (eller ännu fått nån bild på din nu förhoppningsvis grävda provgrop och mtrl du grävt upp)
Medlem
· Västra Götaland
· 3 295 inlägg
Sand/sten = dränerande
Kompakt svart jord=halvbra
Ren lera=dåligt, du får tänka om din dräneringslösning, stenkista kommer inte fungera. Gör ett långt "franskt dike"(täckt dike med grus) istället med lutning bort från huset.
Kompakt svart jord=halvbra
Ren lera=dåligt, du får tänka om din dräneringslösning, stenkista kommer inte fungera. Gör ett långt "franskt dike"(täckt dike med grus) istället med lutning bort från huset.
Bästa svaret
När ett hål till rätt djup är grävt (behöver inte vara fullstort ytmässigt) kan du också göra en perkulationstest.
Fyll hålet med en känd volym vatten (mät t ex hur lång tid det tar för trädgårdsslangen att fylla en tiolitershink och knappa fram hur många minuter med flöde som krävs för en viss volym), och starta en timer. Hur lång tid tar det för vattnet att perkulera in i jorden, alltså att tömma gropen?
Är det lera så försvinner inte vattnet, är det sand/grus eller inslag därav så går det rätt fort. Nu vet du vilket flöde som en grop med en viss yta kan ta emot per tidsenhet.
Egentligen görs detta helst i slutet av november eller i mars när marken är som mest vattenmättad.
Fyll hålet med en känd volym vatten (mät t ex hur lång tid det tar för trädgårdsslangen att fylla en tiolitershink och knappa fram hur många minuter med flöde som krävs för en viss volym), och starta en timer. Hur lång tid tar det för vattnet att perkulera in i jorden, alltså att tömma gropen?
Är det lera så försvinner inte vattnet, är det sand/grus eller inslag därav så går det rätt fort. Nu vet du vilket flöde som en grop med en viss yta kan ta emot per tidsenhet.
Egentligen görs detta helst i slutet av november eller i mars när marken är som mest vattenmättad.
Allt vatten som kommer landa på taket har ju tidigare tagits upp av marken där. Nu kommer allt på ett ställe men det blir ju inte mer vatten... Lutar marken bort från huset går det väl att leda en bit ut bara.
Har det varit problem med att vattnet ställer sig nära huset? Vill du ha en tunna så du kan vattna lite växter? I så fall kan du ha en kran som låter vattnet sippra ut långsamt när du inte vill samla mer, så undviker du ändå syndafloden vid kraftigt regn
Har det varit problem med att vattnet ställer sig nära huset? Vill du ha en tunna så du kan vattna lite växter? I så fall kan du ha en kran som låter vattnet sippra ut långsamt när du inte vill samla mer, så undviker du ändå syndafloden vid kraftigt regn
Bor tyvärr på så sätt att det är svårt att leda bort vatten. Grannar på alla håll. Och just där mitt nya tak kommer vara är det lutning mot huset.P Perplexus skrev:Allt vatten som kommer landa på taket har ju tidigare tagits upp av marken där. Nu kommer allt på ett ställe men det blir ju inte mer vatten... Lutar marken bort från huset går det väl att leda en bit ut bara.
Har också funderat på att strunta i hängränna. Då sprids åtminstone vattnet ut, ungefär som tidigare utan tak. Men ska ta hit en markexpert för att kolla på nuvarande system från taket. Vet inte riktigt var det vattnet leds, kommunen säger att jag inte är ansluten till kommunal avrinning. Min gissning är rakt ut i gräsmattan. Blir rätt sankigt vid mycket regn.
Jag har ju kommunalt avlopp så får väl dra en slang till duschen annars 😂
Klicka här för att svara