9 844 läst ·
18 svar
10k läst
18 svar
Hjälp med rykande vedpanna!
Sida 1 av 2
Hej, Jag har ett jätteproblem med min vedpanna den ryker ut i skjulet där den står något fruktansvärt, det ser ut som att nästan all rök går ut ur luckan på pannan istället för att gå via skorstenen som den ska göra.
Pannan på bild i länken är liknande den jag har men om det behövs så kan jag gå ut o fota lite.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Panna.jpg
Jag har bott i stan hela livet och är totalt okunnig när det gäller pannor och liknande.
Killen som sålde huset gav mig intrycket att det skulle vara hur lätt som helst att elda med ved, och under de två månader som jag bott här har det inte varit några större problem men sen så började den ryka som satan för ungefär två dar sen.
Jag har inte pillat eller ändrat på några inställningar på pannan utan allt är som det var när jag började elda så nu undrar jag om någon vet vad felet kan vara?
Jag har sökt på internet i timmar utan att hitta något som hjälper så jag hoppas att någon som har lite mer erfarenhet av pannor skulle kunna ge mig lite råd.
Pannan på bild i länken är liknande den jag har men om det behövs så kan jag gå ut o fota lite.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f6/Panna.jpg
Jag har bott i stan hela livet och är totalt okunnig när det gäller pannor och liknande.
Killen som sålde huset gav mig intrycket att det skulle vara hur lätt som helst att elda med ved, och under de två månader som jag bott här har det inte varit några större problem men sen så började den ryka som satan för ungefär två dar sen.
Jag har inte pillat eller ändrat på några inställningar på pannan utan allt är som det var när jag började elda så nu undrar jag om någon vet vad felet kan vara?
Jag har sökt på internet i timmar utan att hitta något som hjälper så jag hoppas att någon som har lite mer erfarenhet av pannor skulle kunna ge mig lite råd.
det första man ska kolla är om rökgångar i pannan är fria från sot och aska. man får helt enkelt sota pannan rent ändå ut till skorstenen och försäkra sej att det finns fri väg ut.
Kan vara en kråka eller annat som har ramlat in i skorstenspipan och röken har svårt att ta sej ut? .... bara gissningar ....
Börja med att sota pannan ....
Kan vara en kråka eller annat som har ramlat in i skorstenspipan och röken har svårt att ta sej ut? .... bara gissningar ....
Börja med att sota pannan ....
Tack för de snabba svaren, jag tror att den är rent i botten av pannan för jag tömde askan igår.
Ska kolla skorstenen imorgon för jag tänkte faktiskt på det med fast jag ville höra om det kunde va något annat först, man är inte direkt överförtjust i att klättra upp på taket när det är blött och halt.
Ska kolla skorstenen imorgon för jag tänkte faktiskt på det med fast jag ville höra om det kunde va något annat först, man är inte direkt överförtjust i att klättra upp på taket när det är blött och halt.
Har kollat allt ni tipsade om idag men tyvärr utan resultat, gjorde rent skorstenen och pannan så grundligt jag kunde men det ryker fortfarande lika illa som igår.
Har ni några fler tips? kanske det bara är något simpelt som jag inte har förstått, är ialla fall tacksam för alla råd jag kan få.
Om det inte löser sig över helgen så får jag ringa efter hjälp, vem är det man ska ringa ifall jag inte kan fixa det själv förresten? sotare eller?
Har ni några fler tips? kanske det bara är något simpelt som jag inte har förstått, är ialla fall tacksam för alla råd jag kan få.
Om det inte löser sig över helgen så får jag ringa efter hjälp, vem är det man ska ringa ifall jag inte kan fixa det själv förresten? sotare eller?
Efter mycket möda och besvär verkar det äntligen ha ordnat sig, det rykte fortfarande i nån timme efter att jag gjort rent pannan men sen dess har det varit som förr.
Det verkar som om dom som bodde här innan aldrig gjort rent pannan för den var full av tjära och sot.
Vill verkligen tacka alla som hört av sig och erbjudit hjälp, i en sån här situation så känner man sig så hjälplös när man inte vet vad man ska göra.
Nu verkar det dock va löst och det är skönt det för man vill ju inte sitta och frysa i vinter, speciellt den här helgen när det är storm.
Ett stort tack till alla som svarat en en gång.
Mvh
Michael.
Det verkar som om dom som bodde här innan aldrig gjort rent pannan för den var full av tjära och sot.
Vill verkligen tacka alla som hört av sig och erbjudit hjälp, i en sån här situation så känner man sig så hjälplös när man inte vet vad man ska göra.
Nu verkar det dock va löst och det är skönt det för man vill ju inte sitta och frysa i vinter, speciellt den här helgen när det är storm.
Ett stort tack till alla som svarat en en gång.
Mvh
Michael.
Det var ju bra att det löste sig! Ett tips om du behöver något som river bättre i kanalerna för sotning kan du hitta http://www.byggahus.se/forum/biobransle/81332-sotning-varmebaronen-vedolux-cu-2.html
Efter att ha fungerat som normalt i två dar verkar problemen vara tillbaka, nu ryker det inte lika illa som innan men det blir dåligt med värme i elementen istället. 
Det är precis som att elden inte får något syre och har svårt att brinna, vet inte om ni har några fler tips men det skulle vara mycket uppskattat!
Det är precis som att elden inte får något syre och har svårt att brinna, vet inte om ni har några fler tips men det skulle vara mycket uppskattat!
Jag provar det gärna om du tror att det kan hjälpa, hur funkar det är det bara att slänga på brasan eller?lat skrev:
Gav upp och tog hit sotaren idag, det visade sig att det var skorstenen som var täppt ungefär i mitten där jag inte kunde nå med mina egna verktyg.
Nu fungerar det dock som det ska och jag har fått rådet att göra rent skorstenen en gång i veckan för att undvika liknande saker i framtiden.
Återigen ett sort tack till alla som engagerat sig och försökt hjälpa.
Mvh.
Michael.
Nu fungerar det dock som det ska och jag har fått rådet att göra rent skorstenen en gång i veckan för att undvika liknande saker i framtiden.
Återigen ett sort tack till alla som engagerat sig och försökt hjälpa.
Mvh.
Michael.