Jag har ett badrum som inte är gjort sen nån gång på 90 talet.
Jag funderar på att få badrummet renoverat men kanske med nån sorts budget variant.
Är det någon som hade kunnat hjälpa mig med hur man hade kunnat göra samt ungefär vad det kan kosta och vilka monent som måste göras.
Det som jag vill skall göras är att möblerna ska bytas ut och ny matta ska läggas på golv o vägg, samt ta bort biden.
I mitt huvud har jag svårt att få ihop hur det ska kosta 100 000, men jag kanske missar nått?
Går det bara riva upp den gamla mattan och sätta dit ny på samma väggar och golv? Behövs det läggas nått våtrumsskydd under mattan? Brunnen under badkaret kanske måste bytas ut?
Kan man montera bort dem dragna rören och efteråt montera dit exakt samma rör på samma ställe? Jag kan tänka mig behålla kranen vid badkaret så inga nya dragningar behövs göras.
I vilken ordning måste allt ske?
1. Anlita rörmokare som tar monterar bort alla rör samt ta bort biden? Plugga igen avloppet på där biden stått?
2. Skruva ner möbler och riva bort mattan på vägg o golv? (Få hjälp av elektriker med att ta bort element och el)
3. Anlita mattläggare som lägger ny matta på golv o vägg?
4. Rörmokare som monterar tillbaka rören?
Hjälp mig gärna vad jag missat då jag är helt nollad när det kommer till sånthär..
Jag funderar på att få badrummet renoverat men kanske med nån sorts budget variant.
Är det någon som hade kunnat hjälpa mig med hur man hade kunnat göra samt ungefär vad det kan kosta och vilka monent som måste göras.
Det som jag vill skall göras är att möblerna ska bytas ut och ny matta ska läggas på golv o vägg, samt ta bort biden.
I mitt huvud har jag svårt att få ihop hur det ska kosta 100 000, men jag kanske missar nått?
Går det bara riva upp den gamla mattan och sätta dit ny på samma väggar och golv? Behövs det läggas nått våtrumsskydd under mattan? Brunnen under badkaret kanske måste bytas ut?
Kan man montera bort dem dragna rören och efteråt montera dit exakt samma rör på samma ställe? Jag kan tänka mig behålla kranen vid badkaret så inga nya dragningar behövs göras.
I vilken ordning måste allt ske?
1. Anlita rörmokare som tar monterar bort alla rör samt ta bort biden? Plugga igen avloppet på där biden stått?
2. Skruva ner möbler och riva bort mattan på vägg o golv? (Få hjälp av elektriker med att ta bort element och el)
3. Anlita mattläggare som lägger ny matta på golv o vägg?
4. Rörmokare som monterar tillbaka rören?
Hjälp mig gärna vad jag missat då jag är helt nollad när det kommer till sånthär..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Normalt är det så.O Okunnige skrev:
En våtrumsmatta innehåller allt skydd som behövs.O Okunnige skrev:
Ofta är det så.O Okunnige skrev:
Jag tror nog att det får bli nya rör. Allt för stor risk för att de blir skadade vid borttagningen.O Okunnige skrev:
Det vanliga är att man anlitar en firma som ser till att hantverkarna kommer i rätt ordning och vid rätt tidpunkt. Att styra flera hantverkare själv kräver mycket kunskap alternativt mycket gott om tid.O Okunnige skrev:
Oftast är nog elektrikern där 2 eller 3 gånger t.ex.
Kontakta några badrumsfirmor och be om offerter.
Tack så hjärtligt för svaren. Vad skulle du uppskatta en rimlig kostnad för detta? Jag ska kontakta flera firmor för offert.BirgitS skrev:
Normalt är det så.
En våtrumsmatta innehåller allt skydd som behövs.
Ofta är det så.
Jag tror nog att det får bli nya rör. Allt för stor risk för att de blir skadade vid borttagningen.
Det vanliga är att man anlitar en firma som ser till att hantverkarna kommer i rätt ordning och vid rätt tidpunkt. Att styra flera hantverkare själv kräver mycket kunskap alternativt mycket gott om tid.
Oftast är nog elektrikern där 2 eller 3 gånger t.ex.
Kontakta några badrumsfirmor och be om offerter.
Renoverare
· Värmland
· 1 175 inlägg
Vill du ner i konstnader så är de bara å göra så mycket du kan själv ,
Det blir såpass dyrt ändå ja.. Hade en tanke att det inte skulle behövas ändra något med rören då rören som är dragna nu inte är alltför gamla.S SvanteC skrev:
Vilka merjobb kan det bli med avlopp? Är det krångligt att ta bort en bide?
Det är bara en gissning men tyvärr har priserna ökat.O Okunnige skrev:
Ska man följa säker vatten så är de nya regler med avständ mellan rör, inga genomföringar av rör via golv. Så de drar alltid med sig en massa.
När man ändå gör om vill man regla upp väggarna med plywood skivor för att säkerställa stabila väggar, det var inte lika viktigt förr.
Förövrigt gillar jag din gamla HAFA-inredning, Sälj den på tradera!
Ah okej tack för svar! Rören som är dragna nu kommer uppfrån precis under taket.S SvanteC skrev:Det är bara en gissning men tyvärr har priserna ökat.
Ska man följa säker vatten så är de nya regler med avständ mellan rör, inga genomföringar av rör via golv. Så de drar alltid med sig en massa.
När man ändå gör om vill man regla upp väggarna med plywood skivor för att säkerställa stabila väggar, det var inte lika viktigt förr.
Förövrigt gillar jag din gamla HAFA-inredning, Sälj den på tradera!
Haha jaså finns det nått intresse i dem fula grejerna? 😂
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag tycker det låter mycket med kring 200 000 när det handlar om våtrumsmatta och -tapet. Det beror i och för sig på vad för inredning du väljer.O Okunnige skrev:
Nuvarande skåp med jalusiluckor ser ut att vara från Svedbergs kring 1980, i alla fall är spegelskåpet väldigt likt det från Svedbergs som fanns i ett hus byggt 1989, men då hela luckor och vitlackat.
HAFA är jO Okunnige skrev:
Antagligen behöver ju de hela rivas ner till reglar, regla upp golvet bättre, flytspackla om, byta golvbrunn. Jag tror inte 200k är helt orimligt även om de är i översta lagret såklart. Väljer man en dyr firma dessutom är vi där uppe och snurrar.BirgitS skrev:
Jag tycker det låter mycket med kring 200 000 när det handlar om våtrumsmatta och -tapet. Det beror i och för sig på vad för inredning du väljer.
Nuvarande skåp med jalusiluckor ser ut att vara från Svedbergs kring 1980, i alla fall är spegelskåpet väldigt likt det från Svedbergs som fanns i ett hus byggt 1989, men då hela luckor och vitlackat.
Jag tycker de ser ut som HAFA men de spelar mindre roll, de är kult och gediget byggt
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
För mig låter ju 200 000 mer som när man ska ha klinker och kakel.S SvanteC skrev:
Absolut gediget, spegelskåpet användes fortfarande när vi flyttade därifrån och då var det mer än 20 år gammalt.S SvanteC skrev:
Klicka här för att svara