Översiktsbild av en ritning för Villa Korpela visar planlösningen med rum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad är bra o dåligt !?

Hur långt är ett snöre?

Med andra ord, vad har du för önskemål och behov? Och hur ser övervåningen ut?

Alla svar på det du frågat kommer av nöd att sluta i kvaliteten: Dubbelgarage är bra. Öppen planlösning är dåligt.

Antar att hon bara vill ha lite generella åsikter om vad folk tycker om/inte tycker om. Saker som man kanske själv aldrig hade tänkt på.

Men till sist handlar det ju om ens egna behov och smak!

Nu saknas ju övervåningen, även placering av hus på tomt och i vilka väderstreck du har dina fönsterpartier. Det hade varit intressant att veta.

Tycker överlag att det ser trevligt ut! :)

Väggen mellan sovrum och tvättstuga ser ut att vara lite tjockare för extra isolering. Det är bra, för annars hade jag aldrig velat ha tvättstugan vägg i vägg med sovrummet.

Kanske att man skulle kunna flytta TM/TT så dom står bredvid VP, dels för att få dom lite längre från sovrummet. Och dels för att helt frigöra den övriga ytan i tvättstugan till annat, garderober, tvättkorgar, tvättställningar och en rymlig entré även här.

Med tanke på den rymliga entrén. Bygg in trappan till övervåningen och ha en liten dörr för utrymme undertill som förråd, skafferi el dylikt. Perfekt ställe att ha källsortering av glasflaskor, petflaskor, burkar mm.

• Gilla
Lena Wiklund och 2 till
  • Laddar…
Ritning över övervåningen i Villa Korpela med sovrum, hall, badrum och måttangivelser.
Skapa konto

Övervåning

• Översiktsbild av en ritning för Villa Korpela visar planlösningen med rum och måttangivelser.
    Skapa konto
Vi har byggt in trappan

vi vill ha en bra enplan där vi har allt o har övreplan till barnbarn med spel mm o gäst rum .

Den ska vara inbyggd !

BirgitS
Instämmer med crazytok så här kommer lite saker jag reagerar på.

Kort avstånd mellan diskho och spishäll och det är trevligare med fönster över arbetsbänken än över diskhon så man slipper så mycket stänk på fönsterrutorna så skjut diskhon åt vänster. Dessutom står då åtminstone jag mer tid framför arbetsbänken än framför diskhon.

Hur är köksön tänkt att användas?
Så där fungerar det väl som frukostmatplats men inte som ett ställe för gäster att hänga vid i väntan på maten eftersom det dels kommer att kännas lite inklämt att vara många mellan väggen och ön och dels så befinner sig värdfolket långt borta vid spisen.

Vad är syftet med en liten utslagsvask på köksön när det inte finns någon häll där?

Tänk på att stora öppningar uppåt sprider ljud väldigt bra, dvs. kan bli svårt för barn att somna för att det inte är tyst och när barn samlas i allrummet däruppe så hörs de väldigt mycket där nere.

Om hallen är till för gäster medan familjen normalt går in via klädvårdsrummet så känns hallen onödigt stor och klädvårdsrummet saknar bra förvaring av mycket kläder och skor.

Med nuvarande dörrplacering i sovrummet kan det kännas lite som att folk kommer in bakom en när man ligger i sängen, vilket inte känns så trevligt, utan det kan vara bättre att ha sängen mot hallväggen. Dessutom kan man då flytta dörren till KLK så att man även kan utnyttja kortsidan mot korridoren.

Tillägg:
Där kom det lite mer information medan jag skrev så en del kanske inte är aktuellt längre.

Redigerat:
Vi älskar öppenplanlösning .. har det nu o har utgått från vårat nuvarande hus som vi verkligen trivs ..

Vad menas med inbyggd trappa?

Det är inte en sådan här förstår till och med jag, men?

Trätrappa på utsidan av ett hus som leder upp till en övervåning med liggande plank och lutande design.
Skapa konto

Tack för bra feedback ..jag är inte klart med köket ännu, det är husarkitekten som lagt in det .

Vi har inga barn bara underbara barnbarn ..

Jag håller med dej vill inte ha diskho vid fönster !

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.