Hej!
Jag har precis köpt en lägenhet och vill bygga till ett sovrum. Min plan är att dela av vardagsrummet och skapa ett sovrum på det sättet.
Min första plan var dock att dela av köket och skapa ett sovrum där och flytta ut köket mer i hallen men det kändes som att det skulle bli både för litet sovrum och kök på det sättet.
Så då kom jag fram till detta och min största fråga nu är - vad tror ni om ljusinsläppet? Blir det tillräckligt ljust i det nya vardagsrummet med industridörren? Sen så är det dörröppningar från köket och hallen så kommer att komma in ljus där också. Tar gärna emot tips och tankar :)
Glad påsk!

• Ritning av lägenhet med planerad sovrumsdelning samt foto av rum med industridörr för ljusinsläpp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Glas även vid tak vägvinkel?
Kanske en hel vägg av glas med gardiner i sovrummet.

Sovrum där köket är och flytta köket tillvardagsrummet känns spontant bättre.

• Gilla
prunila
  • Laddar…
Flytta köket till vardagsrummet är tio ggr bättre (om det är tekniskt möjligt).
Ett utrymme utan fönster är inte ett rum.

• Gilla
prunila
  • Laddar…
Har kollat på det men att flytta köket blir väldigt dyrt då man behöver dra om allt plus i bärande vägg och köket skulle bli väldigt litet.
För mig spelar det ingen roll om det är ett riktigt rum. Kommer att kännas som det ändå :)
Men att ha hela vägen med glas och sen en gardin är nog en bra idé för att öka ljusinsläppet! Tack!

Ett radikalt förslag:
Sälj tvåan och köp en trea i stället!
(Hur stor är lägenhetens boyta?)
//SeUtanförBoxen

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ett radikalt förslag:
Sälj tvåan och köp en trea i stället!
(Hur stor är lägenhetens boyta?)
//SeUtanförBoxen
Lägenheten är en etta just nu och ska göras om till en tvåa. Har precis köpt den. Om jag hade kunnat så hade jag gärna köpt en trea precis som alla andra som vill ha större.

Ursäkta, missförstod, trodde att det var en tvåa du ville göra om till trea.
Jag skyller på den tidiga morgontimmen.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Ursäkta, missförstod, trodde att det var en tvåa du ville göra om till trea.
Jag skyller på den tidiga morgontimmen.
Ingen fara alls. Jag hade gärna köpt en trea om jag kunnat :)

Om du har minst 3 meter högt i tak kan du inreda sovloft över vardagsrummets inre del

Hur är köket planerat idag?

Ett alt hade kunnat vara att dela av köket och göra om nuvarande kök till ett rent arbetskök och sedan ha mat gruppen i vardagsrummet?

Antar att det är en bostadsrätt. I så fall kan man inte flytta kök hur som helst. Framförallt är det OVKn som kan bli problematisk. Man behöver tilluft till sovrum och frånluft i kök och badrum om jag inte missminner mig.

Om det går tycker jag däremot att riktiga rum är otroligt mycket mycket bättre. När jag kollar på lägenheter blir jag arg när jag ser alla dessa värdelösa "rum" som inte är rum.

B billy_baver skrev:
Om du har minst 3 meter högt i tak kan du inreda sovloft över vardagsrummets inre del
En mycket bra idé men har tyvärr endast 2,7m i takhöjd :/

J Jarlsgård skrev:
Hur är köket planerat idag?

Ett alt hade kunnat vara att dela av köket och göra om nuvarande kök till ett rent arbetskök och sedan ha mat gruppen i vardagsrummet?
Det var precis det som var min ursprungliga idé och som jag fram till förra veckan tänkte göra. Problemet är att sovrummet hade endast blivit 2m långt samt att köket endast blivit 2 st bänkar på ena sidan och 3 på andra. Har tänkt och tänkt på det och jag vet inte men kom fram till att det kanske blir konstigt att komma direkt in i köket när man kommer in. Vad tycker du?

jonmo jonmo skrev:
Antar att det är en bostadsrätt. I så fall kan man inte flytta kök hur som helst. Framförallt är det OVKn som kan bli problematisk. Man behöver tilluft till sovrum och frånluft i kök och badrum om jag inte missminner mig.

Om det går tycker jag däremot att riktiga rum är otroligt mycket mycket bättre. När jag kollar på lägenheter blir jag arg när jag ser alla dessa värdelösa "rum" som inte är rum.
Håller med att det är irriterande med rummen som inte är rum. Men för mig duger det och tänker att det får stå som 1,5 rok istället för 2 r jag väl ska sälja så det inte blir alltför missvisande.

Har kollat med föreningen och det är folk ovanför som har flyttat köket - så det går men skulle bli en väldigt syr affär och lite för trångt kök.

Vad är det för mått på rummet som är kök idag? Är väggen mot hallen bärande?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.