11 469 läst ·
99 svar
11k läst
99 svar
Hjälp med planlösning, kök
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Personligen skulle jag ha svårt för bara ung. 90 cm mellan bänkraderna men om det är vad ni har idag och tycker att det är okej, så kan ni ju fortsätta med det.
Inget högskåp för ugn och mikro?
Fast den går ju i så fall att ha till höger närmast dörren.
En annan nackdel med ditt förslag är att om man kommer från hallen måste man gå runt kyl och frys för att komma till sovrum och tvättstugan och den nackdelen har ni inte idag så det gäller att fundera på det.
Jag föreslår att du ritar upp köket i Ikeas planeringsprogram, även om ni inte ska ha ett Ikea-kök, för att göra det enkelt att flytta omkring skåp och vitvaror för att pröva olika lösningar.
https://kitchenplanner.ikea.com/se/UI/Pages/VPUI.htm?Lang=sv-SE
Det har också en 3D-vy som gör det lättare att föreställa sig det hela.
Om man vill ha kvar den raka passagen nertill kan man ha kyl och frys på högerväggen närmast dörren och i gengäld förlänga kökshalvön så att det "benet" i U:et blir lika långt som det andra. Det blir då kortare avstånd mellan kyl/frys och ho, arbetsbänk och häll. Hon framför fönstret i det fallet kanske.
Inget högskåp för ugn och mikro?
Fast den går ju i så fall att ha till höger närmast dörren.
En annan nackdel med ditt förslag är att om man kommer från hallen måste man gå runt kyl och frys för att komma till sovrum och tvättstugan och den nackdelen har ni inte idag så det gäller att fundera på det.
Jag föreslår att du ritar upp köket i Ikeas planeringsprogram, även om ni inte ska ha ett Ikea-kök, för att göra det enkelt att flytta omkring skåp och vitvaror för att pröva olika lösningar.
https://kitchenplanner.ikea.com/se/UI/Pages/VPUI.htm?Lang=sv-SE
Det har också en 3D-vy som gör det lättare att föreställa sig det hela.
Om man vill ha kvar den raka passagen nertill kan man ha kyl och frys på högerväggen närmast dörren och i gengäld förlänga kökshalvön så att det "benet" i U:et blir lika långt som det andra. Det blir då kortare avstånd mellan kyl/frys och ho, arbetsbänk och häll. Hon framför fönstret i det fallet kanske.
Tänk noga igenom hur mycket förvaring ni behöver. Lådor i underskåp är praktiskt på många sätt men det går inte att anpassa höjden på dem för olika saker på samma sätt som i ett överskåp där man kan ha det tätt mellan hyllor för glas och koppar men långt för vaser, tillbringare och termosar. Det gör att det blir mer luft i underskåpen. Hörnskåp går inte heller att utnyttja lika bra som vanliga skåp.Dan_Johansson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Får inte heller till något super. Kanske går att försänka kyl och frys eller använda lådor under bänk alternativt en kombinerad kyl/frys. Svänga för att ta sig förbi kylen slipper man ju gärna. Hade tagit bort innerväggen i U-et
Annars kanske en L form kan vara något?
Annars kanske en L form kan vara något?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Har funderat lite mer, och det här alternativet känns ju mest lockande "so far" ..Johannes Carlsson skrev:
Ett alternativ vore att sätta en "side-by-side" på den lilla snutten mellan fönstren och sen nån form av ö, hur nu den skulle se ut ...
...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Lite synd att kylen då skulle skymma fönstret från sidan?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Snart firar tråden ett år, och än är det gamla köket, och elcentralen på samma plats ... 
Har ritat en del i Ikeas verktyg, och jag har kommit tillbaka till ett "sideboard" (?) och en L-form utan överskåp...
Det blir ju en bit till kyl/frys/ugn, men jag tror det går att leva med?
Diskmaskinen sitter i #2 ...
Har ritat en del i Ikeas verktyg, och jag har kommit tillbaka till ett "sideboard" (?) och en L-form utan överskåp...
Det blir ju en bit till kyl/frys/ugn, men jag tror det går att leva med?
Diskmaskinen sitter i #2 ...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Tror det blir okej, men rita in matbordet. Hellre gå längre än att det är trångt. En avställningsyta nära kylen är ju att föredra. Kyl och frys måste ju inte vara bredvid varandra.
Frys enbart i underskåp? Frys som utdragslådor?
Frys enbart i underskåp? Frys som utdragslådor?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Det är ju en smal sak att sätta upp extra överskåp om så skulle visa sig. Bara att prova?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Har börjat riva lite lätt, imorgon kommer en elektriker och kollar på flytten av centralen ..
Jag fick förklaringen till varför det inte gick att dra ur kablarna, och varför de dragit kablar istället för lösa trådar...
Jag fick förklaringen till varför det inte gick att dra ur kablarna, och varför de dragit kablar istället för lösa trådar...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Köket är nu beställt, på Ikea!
Totalt 85 kkr, inkl. vitvaror och frakt. Leverans 8 juli.
EDIT: För er som följer den här tråden med tilltagande spänning, inser jag ju att jag kanske gått lite snabbt fram.
För någon månad sen besökte vi Ikea efter att ha ritat fram och tillbaka i deras planeringssystem. Vi träffade en person som kanske inte var den som hade mest vana av att rita kök, men hen kunde inte se någon lösning som skulle vara bättre än det jag ritat (vilket är ganska precis samma som på bilderna här). Dock fick man ju med sig en massa kring täcksidor, passbitar, och om inredning av skåpen etc.
Totalt 85 kkr, inkl. vitvaror och frakt. Leverans 8 juli.
EDIT: För er som följer den här tråden med tilltagande spänning, inser jag ju att jag kanske gått lite snabbt fram.
För någon månad sen besökte vi Ikea efter att ha ritat fram och tillbaka i deras planeringssystem. Vi träffade en person som kanske inte var den som hade mest vana av att rita kök, men hen kunde inte se någon lösning som skulle vara bättre än det jag ritat (vilket är ganska precis samma som på bilderna här). Dock fick man ju med sig en massa kring täcksidor, passbitar, och om inredning av skåpen etc.
Redigerat:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Blir iallafall en klar förbättring mot dagens. Ska bli kul att se resultatet
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Ja, spännande! Ska ni ha ett köksbord där framför det ena fönstret?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg
Allvetare
· Västra götaland
· 10 922 inlägg






