Hej,

Jag håller på att renovera badrummet och försöker hitta den bästa planlösningen för den lilla bastun som finns i badrummet. Den var innan vi rev den ganska trång och nu när allt är utrivet vill jag gärna ha hjälp med hur jag ska göra. Det ska ju fungera att sitta så många som möjligt på, gärna ligga ner om man vill och luftflödet behöver ju fungera ordentligt. Helst skulle jag undvika att flytta på ventilationen men en mindre flytt borde ju vara okej. Se bild för planlösning på hur bastun ser ut nu med ungefärliga mått. Dörren sitter längst ner till höger, aggretatet är den rektangulära lilla saken längst ner till vänster och ventilationen är den lilla cirkeln uppe till höger. Den enda inluften i nuläget är från dörren.

Är det någon som har förslag på hur jag bäst får till planlösningen?

Planritning av en liten bastu med måttangivelser: 212 mm, 580 mm, 1117 mm, 1206 mm och 1697 mm. Dörr längst ner till höger, aggregat längst ner till vänster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helst skulle man väl vilja flytta dörren till någon av kortsidorna eller aggregatet till övre högra hörnet, men vill du inte ändra ventilationen antar jag att det är ännu mindre önskvärt.

Utan en hel långsida att ha lav längs ser jag dock inte hur det skulle kunna bli så annorlunda.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Helst skulle man väl vilja flytta dörren till någon av kortsidorna eller aggregatet till övre högra hörnet, men vill du inte ändra ventilationen antar jag att det är ännu mindre önskvärt.

Utan en hel långsida att ha lav längs ser jag dock inte hur det skulle kunna bli så annorlunda.
Tackar för svar!

Ja kortsidorna är tyvärr uteslutna då den ena är mot grannen och den andra in mot en trappa.
Jag kan tänka mig att ändra ventilationen men eftersom takbjälkarna ligger mellan långsida och långsida så blir det svårt att flytta den någon annan stans än till vänster utan att sänka taket ganska rejält tänker jag?

Jag har haft en fundering på att flytta aggregatet närmre ingången på något sätt och sen kunna nyttja den brutna långsidan men vet inte hur det blir i hörnet längst ner till vänster i bild värmemässigt..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.