Hej!
Högtryckstvättens pump går on-off kontinuerligt när man inte håller avtryckaren in (se videon!)
Är det något man kan reparera/justera själv eller behöver man ny reservdel (pressostat)?

Tack på förhand!

//Dimi

gissning att du har läcka på någon backventil och trycket sjunker i högtrycksslangen och då startar pumpen igen.

D Dimitris76 skrev:
Hej!
Högtryckstvättens pump går on-off kontinuerligt när man inte håller avtryckaren in (se videon!)
Är det något man kan reparera/justera själv eller behöver man ny reservdel (pressostat)?

Tack på förhand!

//Dimi
Hittade du någon lösning på det här problemet? Jag har samma bekymmer.

B b.lindahl skrev:
Hittade du någon lösning på det här problemet? Jag har samma bekymmer.
Hej!

Fick veta att problemet beror på en trasig returventil som jag har inte hunnit byta än...

Instruktionerna kan laddas från mitt Google Drive här:
https://drive.google.com/file/d/1YTNFj2jDfzQFpqqAgWR_BJ27JKA_FCjR/view?usp=sharing

Och reservdelens namn och artikelnummer är:

Nilfisk None Return 127440082​

https://northwestpowerwashers.co.uk...tgV6_10J1s7XbSzRss_aem_6ZMDiGiHRGA94FRunA82GQ

Hoppas det hjälpte!

• Gilla
b.lindahl
  • Laddar…
😀

• En person håller i ett paket med etiketten "Original HPW SP", en backventilsats. Paketet är från Centralservice i Osby AB och ankomstberäknat till 27/03/2024.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Reservdelar i en plastpåse, inklusive en fjäder, en o-ring och små filter.
    Skapa konto
  • Gilla
b.lindahl
  • Laddar…
De senaste 4 timmarna har jag plockat isår högtryckstvätten för att byta non-return ventilen. Jag har även fyllt ny olja i pumpen.

Vilken WASTE OF TIME and Money!!! 😤

• Verktyg och komponenter ligger utspridda på en arbetsbänk bredvid en isärplockad högtryckstvätt.
    Skapa konto
  • Öppnad högtryckstvätt med verktyg som tänger, skruvmejslar och kablar på en arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Högtryckstvätt isärplockad med verktyg och delar på arbetsbänk.
    Skapa konto
  • Högtryckstvätt demonterad med non-return ventil i handen, visar byte och underhåll.
    Skapa konto
  • Närbild på en hand som håller en insexnyckel framför en delvis isärplockad högtryckstvätt och verktyg på en arbetsyta.
    Skapa konto
  • Person med handskar använder skiftnyckel för att laga högtryckstvättens non-return ventil. Verktyg och delar syns på arbetsbänken.
    Skapa konto
  • Högtryckstvättsdelar isärtagna, en hand i handskar med en spruta fyller pumpen med ny olja på en arbetsbänk.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
JFrisk
  • Laddar…
...det kan alltid gå värre... Min nilfisk e160 inköpt ny 2022, använd max 100h höll på att sätta eld på huset.
Detta, se bilder, lyckades den gör på mindre än 5 sekunder.
Som tur var såg jag svarta röken och ryckte ur sladden samt jordfelsbrytaren utlöste.

Hade planer på att plocka isär den nu några dagar senare, men när jag flyttade på den var det en oljepöl under den.

• Bränd stickkontakt på vit vägg med sotfläckar och smältskador, orsakat av Nilfisk högtryckstvätt.
    Skapa konto
  • Bränd elkontakt från högtryckstvätt, tecken på överhettning och smält plast.
    Skapa konto
När och varför hände det? Vid start av tvätten eller inkoppling? Dåligt skick på stickpropp eller uttag? Fel säkring?

Jag har fått för mig att varmgång i schuko-uttag är vanligast vid långvarig hög belastning, typ laddning av elbil, med nära märkeffekt och dålig kontakt i många timmar. En stum kortslutning borde säkringen skydda mot innan kontaktresistansen hinner bygga upp någon extrem värme?

Ser ju värst ut kring jordbläcket medan kontaktstiften ser "ok" ut? Liksom det uttag som varit stängt ser värre ut än det där kontakten suttit?

J JFrisk skrev:
När och varför hände det? Vid start av tvätten eller inkoppling? Dåligt skick på stickpropp eller uttag? Fel säkring?

Jag har fått för mig att varmgång i schuko-uttag är vanligast vid långvarig hög belastning, typ laddning av elbil, med nära märkeffekt och dålig kontakt i många timmar. En stum kortslutning borde säkringen skydda mot innan kontaktresistansen hinner bygga upp någon extrem värme?

Ser ju värst ut kring jordbläcket medan kontaktstiften ser "ok" ut? Liksom det uttag som varit stängt ser värre ut än det där kontakten suttit?
Hände vid start.
Uttaget ca 3 år gammalt installerat och uppmättoch testat vid installation av elektriker. Använder det tidigare utan problem. Senast 1 månad sen med samma högtryckstvätt.

Kopplade in allt, spolade vattenslangen så luft försvann, kopplade slangen på tvätten, satt i strömkabeln i väggen, spolade igenom högtrycksslange utan att sätta på tvätten så luften i den försvann. Vred på tvätten med tvättens strömbrytare, tog ca 3 sekunder från jag vred på tvätten så upptäckte jag kolsvart rök, hade ryggen mot uttaget.

Som du säger är det jorden som blev varm i uttaget. Jordfelsbrytare hade löst men inte automat säkringen. 10 amp säkring. Aldrig löst ut innan. Elektrikern var här igår och jag kollade när han skruvade isär dosan, inget glapp i kablarna i uttaget. Kablarna var inte skadade.

Anledning, gissningsvis antingen fel i dosan på väggen eller i tvätten, jag gissar tvätten då det läkt olja nu. Samt jag använt uttaget till annat sen jag använde tvätten för ca en månad sen utan problem.
Denna värme uppstod på ca 3 sek. Så inget som varit igång länge som annars är vanligast.

Redigerat:
Min gissning är att pumpen läkt olja i tvätten en tid, men inte tillräckligt så det kommit ut så jag sett det. Och häromdagen när jag startade hade det läkt så mycket så det blev kortslutning direkt när jag startade den och efter som det blev i starten när den tar extra mycket effekt, blev det en ljusbåge där kontakten satt i uttaget som skapade extrem värme direkt.

L ludwigno skrev:
Min gissning är att pumpen läkt olja i tvätten en tid, men inte tillräckligt så det kommit ut så jag sett det. Och häromdagen när jag startade hade det läkt så mycket så det blev kortslutning direkt när jag startade den och efter som det blev i starten när den tar extra mycket effekt, blev det en ljusbåge där kontakten satt i uttaget som skapade extrem värme direkt.
Det borde finnas en intern säkring i apparaten som skyddar för såpas hög starkström vid överbelastning...

D Dimitris76 skrev:
De senaste 4 timmarna har jag plockat isår högtryckstvätten för att byta non-return ventilen. Jag har även fyllt ny olja i pumpen.

[media]
Vilken WASTE OF TIME and Money!!! 😤
Kom du fram till vad det var istället?

E ermmpe skrev:
Kom du fram till vad det var istället?
Nope…
Köpte ny maskin!

• Ny högtryckstvätt med slang rullad på ställning står på gräsmatta bredvid ett par gröna gummistövlar, framför ett hus av gul tegel.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.