Hittade du någon lösning på det här problemet? Jag har samma bekymmer.D Dimitris76 skrev:
Hej!B b.lindahl skrev:
Fick veta att problemet beror på en trasig returventil som jag har inte hunnit byta än...
Instruktionerna kan laddas från mitt Google Drive här:
https://drive.google.com/file/d/1YTNFj2jDfzQFpqqAgWR_BJ27JKA_FCjR/view?usp=sharing
Och reservdelens namn och artikelnummer är:
Nilfisk None Return 127440082
https://northwestpowerwashers.co.uk...tgV6_10J1s7XbSzRss_aem_6ZMDiGiHRGA94FRunA82GQHoppas det hjälpte!
De senaste 4 timmarna har jag plockat isår högtryckstvätten för att byta non-return ventilen. Jag har även fyllt ny olja i pumpen.
Vilken WASTE OF TIME and Money!!! 😤
Vilken WASTE OF TIME and Money!!! 😤
Redigerat:
...det kan alltid gå värre... Min nilfisk e160 inköpt ny 2022, använd max 100h höll på att sätta eld på huset.
Detta, se bilder, lyckades den gör på mindre än 5 sekunder.
Som tur var såg jag svarta röken och ryckte ur sladden samt jordfelsbrytaren utlöste.
Hade planer på att plocka isär den nu några dagar senare, men när jag flyttade på den var det en oljepöl under den.
Detta, se bilder, lyckades den gör på mindre än 5 sekunder.
Som tur var såg jag svarta röken och ryckte ur sladden samt jordfelsbrytaren utlöste.
Hade planer på att plocka isär den nu några dagar senare, men när jag flyttade på den var det en oljepöl under den.
När och varför hände det? Vid start av tvätten eller inkoppling? Dåligt skick på stickpropp eller uttag? Fel säkring?
Jag har fått för mig att varmgång i schuko-uttag är vanligast vid långvarig hög belastning, typ laddning av elbil, med nära märkeffekt och dålig kontakt i många timmar. En stum kortslutning borde säkringen skydda mot innan kontaktresistansen hinner bygga upp någon extrem värme?
Ser ju värst ut kring jordbläcket medan kontaktstiften ser "ok" ut? Liksom det uttag som varit stängt ser värre ut än det där kontakten suttit?
Jag har fått för mig att varmgång i schuko-uttag är vanligast vid långvarig hög belastning, typ laddning av elbil, med nära märkeffekt och dålig kontakt i många timmar. En stum kortslutning borde säkringen skydda mot innan kontaktresistansen hinner bygga upp någon extrem värme?
Ser ju värst ut kring jordbläcket medan kontaktstiften ser "ok" ut? Liksom det uttag som varit stängt ser värre ut än det där kontakten suttit?
Hände vid start.J JFrisk skrev:När och varför hände det? Vid start av tvätten eller inkoppling? Dåligt skick på stickpropp eller uttag? Fel säkring?
Uttaget ca 3 år gammalt installerat och uppmättoch testat vid installation av elektriker. Använder det tidigare utan problem. Senast 1 månad sen med samma högtryckstvätt.
Kopplade in allt, spolade vattenslangen så luft försvann, kopplade slangen på tvätten, satt i strömkabeln i väggen, spolade igenom högtrycksslange utan att sätta på tvätten så luften i den försvann. Vred på tvätten med tvättens strömbrytare, tog ca 3 sekunder från jag vred på tvätten så upptäckte jag kolsvart rök, hade ryggen mot uttaget.
Som du säger är det jorden som blev varm i uttaget. Jordfelsbrytare hade löst men inte automat säkringen. 10 amp säkring. Aldrig löst ut innan. Elektrikern var här igår och jag kollade när han skruvade isär dosan, inget glapp i kablarna i uttaget. Kablarna var inte skadade.
Anledning, gissningsvis antingen fel i dosan på väggen eller i tvätten, jag gissar tvätten då det läkt olja nu. Samt jag använt uttaget till annat sen jag använde tvätten för ca en månad sen utan problem.
Denna värme uppstod på ca 3 sek. Så inget som varit igång länge som annars är vanligast.
Redigerat:
Min gissning är att pumpen läkt olja i tvätten en tid, men inte tillräckligt så det kommit ut så jag sett det. Och häromdagen när jag startade hade det läkt så mycket så det blev kortslutning direkt när jag startade den och efter som det blev i starten när den tar extra mycket effekt, blev det en ljusbåge där kontakten satt i uttaget som skapade extrem värme direkt.
Det borde finnas en intern säkring i apparaten som skyddar för såpas hög starkström vid överbelastning...L ludwigno skrev:Min gissning är att pumpen läkt olja i tvätten en tid, men inte tillräckligt så det kommit ut så jag sett det. Och häromdagen när jag startade hade det läkt så mycket så det blev kortslutning direkt när jag startade den och efter som det blev i starten när den tar extra mycket effekt, blev det en ljusbåge där kontakten satt i uttaget som skapade extrem värme direkt.
Klicka här för att svara