Den är redan inställd så.kashieda skrev:
Hur vet jag hur många sådana jag får? Hur många behöver jag?kashieda skrev:
Observera att jag inte kopplar till fler saker iom den här omkopplingen, bara försöker göra det via tråd istället för via trådlöst.
Återkommer med svar på övriga frågor så snart jag har möjlighet.
Hur många man får beror på leverantören, så lättast att kolla med dem. Ibland (oftast?) är kabelanslutna kopplade direkt mot adresser du får från ISPn medan sladdlösa får "privata" adresser. Så att det funkar sladdlöst säger tyvärr inte att det funkar med sladd.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Han skriver att han har en router. OM vi förutsätter att det stämmer, då räcker det med adress, som routern får. Routern delar sedan ut egna lokala adresser till alla anslutna apparater i huset, oavsett om de är anslutna trådlöst eller ej.
Ta lite bilder på router och switch, där vi ser vilken port som är inkopplad mot nätet resp. mot switchen, samma med switchen.
Ta lite bilder på router och switch, där vi ser vilken port som är inkopplad mot nätet resp. mot switchen, samma med switchen.
Kommer så snart jag inte är fastlåst med familjens senaste tillskott om ca 7 dagars son på bröstkorgen.H hempularen skrev:Han skriver att han har en router. OM vi förutsätter att det stämmer, då räcker det med adress, som routern får. Routern delar sedan ut egna lokala adresser till alla anslutna apparater i huset, oavsett om de är anslutna trådlöst eller ej.
Ta lite bilder på router och switch, där vi ser vilken port som är inkopplad mot nätet resp. mot switchen, samma med switchen.
Router, koppling i skåp och switch.
Routern kopplas alltså i nuläget till 6A, datorn kopplas till 3B och till uttaget 5A kopplas ytterligare en switch för att fördela nätverket vid TVn med bland annat Apple TV och Sonos hub för tillfället.
Kopplar jag så fungerar inte det trådbundna nätverket över huvud taget.
Om jag istället kopplar från routern via tråd direkt till switchen vid TVn fungerar det trådande där, dvs Apple TV och sonos men inte vidare till datorn.
Routern kopplas alltså i nuläget till 6A, datorn kopplas till 3B och till uttaget 5A kopplas ytterligare en switch för att fördela nätverket vid TVn med bland annat Apple TV och Sonos hub för tillfället.
Kopplar jag så fungerar inte det trådbundna nätverket över huvud taget.
Om jag istället kopplar från routern via tråd direkt till switchen vid TVn fungerar det trådande där, dvs Apple TV och sonos men inte vidare till datorn.
Sitter routern och switchen i samma skåp?
Är de kopplade direkt till varandra? Får du "linklampa", dvs någon kontakt mellan varje del?
Kan du koppla ut allt utom router, switch och ett enda uttag och se om du får igång det?
Är de kopplade direkt till varandra? Får du "linklampa", dvs någon kontakt mellan varje del?
Kan du koppla ut allt utom router, switch och ett enda uttag och se om du får igång det?
Routern står nu på tv-bänken, det sitter comhem-uttag i varje rum där den kan kopplas in, så nej, den sitter inte i skåpet med switchen.kashieda skrev:
Svårt att se på bilden ovan, men det lyser grön lampa på uttag 1, dvs till routern (6A) grönt på uttag 5 (3B) och gult på uttag 3 (5A).
Hmm, det verkar som att den switchen som stod i skåpet har gått sönder på något sätt i flytten.
När jag byter plats på dem fungerar det till datorn, men inte om jag kopplar trådar direkt mellan routern och TV-bänken - dvs precis tvärt om mot nu.
När jag byter plats på dem fungerar det till datorn, men inte om jag kopplar trådar direkt mellan routern och TV-bänken - dvs precis tvärt om mot nu.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Hur menar du? Har du mer än en switch inblandad?
Ja, en switch i skåpet och en som står vid TV-bänken för att fördela det lokalt där. Resultatet är dock detsamma oavsett om den vid tv-bänken används eller inte.H hempularen skrev:
Såhär har mina olika tester sett ut, nummer 1 överst och 5 nederst.
I exempel 1 och 2 fungerar alltså ingenting.
I exempel 3 fungerar Apple TV och Sonos, men inte datorn.
I exempel 4 fungerar vilken av de två som nu är inkopplade.
I exempel 5 fungerar datorn.
I min enfald antog jag att båda mina switchar forfarande fungerade eftersom de fungerade utmärkt när jag packade ned dem i lägenheten inför flytten. Det verkar jag ha fått sota för nu.
Jag trodde dessutom att jag hade provat att koppla det hela enligt exempel 1 med switcharna omvänt placerade också (dvs bytt plats på dem) och konstaterat att det inte fungerade då heller. Om det enbart var fel på den ena switchen borde den nedre av de två armarna ha fungerat när den fungerande satt i kopplingsskåpet. Här har jag alltså antingen drömt ihop att jag provat detta, eller så har jag fuckat upp det av någon annan anledning.
Nu har jag iaf dragit slutsatsen att även om det inte syns något på den över huvud taget så verkar det som att switchen som satt i kopplingsskåpet är kaput. Återkommer när en ny är inhandlad för att se om det då fungerar som planerat...





