Hur bör tänka när vi utformar vårt nya kök?

- Väggen mellan vardagsrum och kök/matplats kommer att tas ner.
- Utsikten genom fönster "F1" är behaglig, så vi vill ta vara på den och helst ha någon sittplats i närheten.
- Fönstren i vardagsrummet kommer att ersättas med ett skjutparti, som leder ut mot baksidan som delvis också har fin utsikt.
- Tvättstuga med elcentral ligger i källaren under köket.
- Vi är många i familjen och har gärna folk på besök.
- Vi vill gärna ha en stor köksö och två diskmaskiner, om möjligt.

Ritning av ett hus med markerade väggar och rum, inklusive kök, vardagsrum och fönster med utsikt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Åsa Lund
Kan du ordna en bättre bild?

Jag tror bilden ska vara högupplöst om man klickar på den?

BirgitS
Bakgrunden, som borde vara nästan vit, är så mörk att det blir väldigt dålig kontrast och därmed svårt att se.

BirgitS BirgitS skrev:
Bakgrunden, som borde vara nästan vit, är så mörk att det blir väldigt dålig kontrast och därmed svårt att se.
Tyvärr har jag endast en gammal gulnad ritning, men när jag klickar på bilden jag postat så får jag upp den i fullformat och möjlighet att zooma in på detaljnivå. Fungerar inte det för er?

Ska försöka ordna en bättre skiss imorgon.

Tre kommentarer:
N norfre skrev:
- Väggen mellan vardagsrum och kök/matplats kommer att tas ner.
Kolla upp att ni kan ta ner väggen utan att huset rasar.
Det kan ju vara en s.k. bärande vägg, som bär upp takstolarna och taket.

N norfre skrev:
- Utsikten genom fönster "F1" är behaglig, så vi vill ta vara på den och helst ha någon sittplats i närheten.
Det är ju vid matplatsen. Nog har ni väl sittplatser där ni sitter och äter?

N norfre skrev:
- Vi vill gärna ha en stor köksö och två diskmaskiner, om möjligt.
Där tror jag att ni borde skruva ner ambitionsnivån.
Ni har ju redan en "kökshalvö".
Och ni vill väl ha plats att sitta vid matbordet också. Det är viktigare!

Här kommer nya skisser som visar förutsättningarna. Jag hoppas att det blir tydligare och att ni har några bra förslag på hur vi bör tänka. :-)

3D-skiss av ett tomt rum med trägolv och glaspartier mot en trädgård.
Skapa konto
3D-skiss av ett tomt rum med stora fönster och en vit dörr.
Skapa konto
3D-skiss av ett tomt rum med trägolv, två dörröppningar och fönster med utsikt över grönska.
Skapa konto
Skiss av ett tomt rum med trägolv, vita väggar, en öppen dörr och två fönster som visar utsikt över grönska.
Skapa konto
Skiss över byggprojekt med måttangivelser, inklusive en planlösning i blått och gult streckat linjenät.
Skapa konto

BirgitS
Det är ju inte många väggar kvar vilket gör att alla högskåp inkl. kyl och frys måste vara längs B-väggen. Ska ni få plats med både en matplats vid F1-fönstret och en köksö så får köksön bli ungefär där ni har kökshalvön idag för annars blir antingen matplatsen för smal eller det blir mindre än 120 cm golv mellan köksön och högskåpen.
Idag har ni tydligen 140 cm mellan kökshalvön och diskhon. Det kan minskas till 120 cm. Hur upplever ni matplatsen vid F1-fönstret idag, är den för smal eller kan den bli smalare?
Det bestämmer om de 20 cm (140-120) kan läggas på köksöns djup eller måste läggas på matplatsen, och om matplatsen kan bli ändå smalare för att få köksön djupare.

Hur ska köksön användas?
Några barstolar vid en köksö med utstickande skiva (30 cm djup) har ju varit vanligt men eftersom de ofta används i liten utsträckning i praktiken så ser jag att allt fler väljer att ha dubbla skåp under köksön i stället. Att ha kvar köket ungefär där det är idag och matplats vid F1-fönstret tror jag är omöjligt att kombinera med en köksö med barstolar eftersom 534 cm inte räcker till för det.

En möjlighet är att placera köket i hörnet A-B-väggarna i stället för B-C-väggarna eftersom det ger mer plats för en matplats, men då hamnar köket i stället mer i vardagsrummet än vid matplatsen så det är ju något som ni måste fundera över hur det känns.

Åsa Lund
Jag personligen tycker att det blir lite väl öppen planlösning mellan kök och vardagsrum. Jag hade behållit väggen mellan kök och vardagsrum men öppnat upp mot matplatsen.
Sätt ett L-kök från kök till matplats. Ta all yttervägg i anspråk och ha stor öppen yta i mitten. När man sitter ner kommer man är se över köksbänken ut genom fönstret.

Efter vidare fundering och grovt skissande tänker vi oss något i denna riktning.

Vad tror ni om det?

• 3D-skiss av ett modernt kök och matplats med bord, stolar och inbyggda skåp.
    Skapa konto
  • 3D-skiss av ett modernt kök och vardagsrum med soffa, matbord och inbyggda vitvaror.
    Skapa konto
BirgitS
Hur har du tänkt att få in diskho, diskmaskin, 80-120 cm bänkyta mellan hon och hällen samt bänkyta på båda sidorna av hon och hällen?

BirgitS BirgitS skrev:
Hur har du tänkt att få in diskho, diskmaskin, 80-120 cm bänkyta mellan hon och hällen samt bänkyta på båda sidorna av hon och hällen?
Det är ju som sagt en grov skiss än så länge, men vi tänker att hällen ska vara i köksön och disk/ho på bänken mot fönstret.

BirgitS
Då måste det finnas en liten ho i köksön också av säkerhetsskäl (det har inträffat många skållningsolyckor när folk har gått med stora pastagrytor till hon för att hälla av det kokande vattnet).

Ja, det är tanken att ha med en liten ho i köksön. Men vad tänker du om layouten i stort?

BirgitS
Placering av kök och matplats kommer nog att fungera, däremot är jag ju tveksam till om gästerna kommer att se på utsikten i någon större utsträckning, för det är ju trots allt rätt långt till de fönstren och man får vrida huvudet nästan helt åt sidan (förhoppningsvis samtalas det kring bordet och då tittar man på varandra i huvudsak).

Räcker köksön till för häll, ho och en ordentlig arbetsyta?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.