Jag ska flytta ihop med pojkvännen och då kommer vi att bli en stor familj med 5 tonåringar som iofs inte är alltid är hemma samtidigt men ibland blir vi riktigt många med deras pojkvänner och kompisar. Vi behöver alltså mycket plats för matlagning. Idag har jag problem med för lite arbetsyta och har flyttat högskåp med ugn och micro till samma vägg där kyl, frys och skafferi står idag. Jag har också tänkt att ha en "bardisk" med förvaringsutrymme under för sånt som inte används så ofta.

Har ett massivt ek-bord och 6 stolar med svart skinn som vi tänkte behålla. Det står placerat på samma aätt idag, framför fönstret. Jag har tänkt mig IKEAs Lidingö-luckor och ek-täcksidor samt sockel. Bänkskiva vill jag också ha i ek, men jag behöver en som är dryga 4m och det finns inte där.

Golvet tänkte jag skulle vara mörkt, nästan svart klinkers. Idag har jag vattenburen golvvärme, med ett hemskt slitet pergo-golv, som ska flytspacklas. Vill ha ganska stora plattor, men pojkvännen vill inte ha fyrkantiga utan hellre rektangulära. Ovanför båda bänkskivorna vill jag ha ett mörkt (svart/grafitgrått) stavmosaik som även får gå upp till taket bakom spiskåpan. Övriga ytor vill jag måla vita och gärna med en "strukturfärg" så det ser lite ut som puts.

Alla maskiner är i rostfritt/svart och hällen är 71cm bred (men ska monteras i ett 60-skåp). Även spiskåpan är 70 cm. Diskmaskinen är helintegrerad och diskbänken innehåller 1 stor ho med avrinning. Har en gigantisk diskbänk idag som jag knappt använder medan de 2 hoarna är för små så man kan inte diska plåtar där.

Är jättetacksam för tips och synpunkter! Var hittar jag bänkskiva i ek som är ca 4.04 cm lång? Ser det bra ut med mörkt golv och kakel mot de vita skåpsluckorna och eken?

• Kök_med _maskiner2_mindre.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök_med _maskiner.JPG
    Skapa konto
  • nuvarande_kök_mindre¨.JPG
    Skapa konto
Skulle verkligen uppskatta kommentarer på mitt planerade kök. Jag har börjat fundera på om man verkligen ska ha mörkt/svart golv. Det är ju otroligt snyggt, men kommer man att tycka detta om ett par år eller blir det som 70-talets bruna? Klinkers är ju lite svårare att byta om man skulle ångra sig med...

Vad säger ni?

Det känns som att det kan bli mycket svart om du har både svart golv, svart mosaik och svarta vitvaror. Har du några alternativ till detta? Det är bra om man kan hitta bilder på miljöer med ungefär den kombination du har tänkt dig så att det går att se framför sig. Kanske hos någon kökstillverkare?

Svart golv är inget roligt, man måste städa som en tok ofta, fast går man åt ett lite gråare håll så blir det inte lika jobbigt. Har själv en hel del svarta prylar för jag tycker det är snyggt men ack så jobbigt det är med renhållningen. Nu säger man alltid att det är inga problem men när man väl har för mycket svart så ångrar man sig. Har dock ingen erfarenhet av golv men antar det är liknande där. Gillar heller inte svarta golv för det ser rätt stelt ut. Allt det svarta tror jag kan bli rätt "burrigt" men det är bara min personliga smak som säger mig det. Jag skulle hellre satsat på ett trä-golv.

Sen undrar jag om det inte går att göra ett L-kök istället? Alltså flyttat över kyldelen och hela det till den sidan man blickar in på bilderna nu. Men det är också en personlig åsikt att jag tycker det ser snyggare ut när allt hänger ihop. Nu kanske det inte är praktiskt möjligt heller.

sapel skrev:
Skulle verkligen uppskatta kommentarer på mitt planerade kök. Jag har börjat fundera på om man verkligen ska ha mörkt/svart golv. Det är ju otroligt snyggt, men kommer man att tycka detta om ett par år eller blir det som 70-talets bruna? Klinkers är ju lite svårare att byta om man skulle ångra sig med...

Vad säger ni?
Jag gick "all-in" kan man säga.
Jag har nyss avslutat ett köksprojekt, vi valde att gå på högblanka luckor, rostfria vitvaror, svart (egentligen mörktgrått) klinker och svart kakel.

Bilder hittar du här, tyvärr är dom lite mörka
http://www.byggahus.se/forum/813791-post25.html

/markus

Locos skrev : Svart golv är inget roligt, man måste städa som en tok ofta, fast går man åt ett lite gråare håll så blir det inte lika jobbigt.

Städar man inte som en tok när man har ett svart golv bildas det gångar av damm som man ser när solen ligger på......inte alls snyggt. Bättre med något åt det gråare hållet eller trä.

Snyggt med mörkt golv, fast var beredd på att smulorna syns bättre...Kaklet hade jag valt i en ljusare kulör, det blir för mörkt annars.
Ekskiva funkar bra mot vitt och svart, men blanda då inte in flera träfärger i rummet.

Jag har lite svårt att förstå den där extra sittplatsen som är precis bredvid matbordet? Varför behövs den? Känns mest som att stolarna kommer att vara i vägen.

Vi har Lidingö och mörkgrått (fast det heter svart!) golv samt ekskivor. Fast vi har valt ett ljusare kakel. Hur som helst trivs vi jättebra med vårt kök! Väggarna är pärlspont målat i ljust grått. Jag skulle inte vilja ha det mörkare.

kok1.jpg

kok2.jpg

Markus: Jättesnyggt! Hade tänkt mig nåt liknande klinker på väggarna och för övrigt vitmålat, eventuellt med lite struktur i färgen så det ser ut som puts.

Får dock inte länken att funka på golvet. Hur stora är plattorna?

Marlene: "Vitvarorna" kommer att gå i rostfritt med svarta detaljer på ugn och micro. Diskmaskinen blir helintegrerad och kyl/frys är helt i rostfritt. Är också orolig för att det kan bi för mörkt ochhade därför tänkt att ha väggarna helvita med eventuell struktur i färgen för att få en känsla av puts.

Tänkte åka runt till lite olika kökstillverkare för att få lite inspiration nu i helgen.

Locos: Har också tänkt på att det kan kännas för mörkt med helsvart golv och håller på och letar efter golv med lite inslag av ljust. Gärna lite melerat och mer mot mörkt grafitgrått. Har trä-golv i hela övriga huset (förutom badrum, bastu och tvättstuga) och tycker att det är snyggt med klinkers.

Bra ide med L-kök men det är ett fönster där man blickar in så det går inte.

Asta S: Idag har jag ett skrivbord med min bärbara dator och en malmbyrå på den väggen där ungarna ofta sitter och surfar eller gör läxor. Tänkte att blev snyggare och enhetligare att ha en barskiva och på köpet får jag mer förvaringsutrymme, vilket jag behöver. Barstolarna ska vara sådana att dom går att skjuta in under bardisken och i skåpen under barskivan tänkte jag förvara saker som jag inte behöver komma åt så ofta (har flyttat ner till ett minimalt sovrum (fd kontor) på 6 kvm där jag inte får plats med mer än säng och garderober till kläder). Behövde frigöra två sovrum till pojkvännens tonåringar och har inget emot att själv bo trångt :-)

Ella: Jättesnyggt! Vad är det för kakel på golvet och vilken storlek finns dom plattorna i? Hade själv tänkt rektangulära plattor. Är det IKEAs handtag?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.