Bor i 50 år gammalt radhus, som ursprungligen hade självdrag. Sedan i våras är mekanisk frånluft installerat i hälften av lägenheterna. Alla lägenheter har ett separat aggregat, utan värmeåtervinning. Aggregatet kan stängas av med strömbrytare och då går det gamla självdraget in igen.

Frånluft dras från badrum uppe och toa nere samt klädkammare uppe. Det finns IM-kanal/köksfläkt i de flesta kök. Tilluft finns i vardagsrum och samtliga sovrum. Alla är uppmanade att ha fullt öppen tilluft.

Problemet är att det är helt galet kallras från tilluften, särskilt i utsatta gavellägenheter där vinden ligger på. Det kan till och med blåsa in. Har fått ha mössa och halsduk i mitt vardagsrum.

Jag vet inte vad den här typen av ventil heter, men det är en rak håltagning med glest galler på utsidan och följande på insidan (det sitter ett filter också, tog bort det för bilden):
En tilluftsventil på en vägg ovanför ett fönster i ett bostadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en vit inomhusventil med smuts och spindelnät, synlig utan filter, nära en fönsterbräda.
Skapa konto

Går det att kallrasskydda den här typen av befintliga tilluftsventiler?

Brf:en är beredd att titta på andra ventiler för utsatta lägenheter. Någon som har erfarenhet från något av följande typer?
https://fresh.se/produkter/friskluftsventiler/vaggventiler/629700

https://klimatfabriken.se/produkter/tilluftsventil-k2-manuell/

Eller finns det goda erfarenheter av en annan typ?

TACK på förhand!!

BirgitS
Sitter det ett varmt element under fönstret?
För det brukar vara meningen att den varma luften från elementet ska stiga uppåt framför fönstret och blanda sig med den kalla friskluften så att det blir en lagom temperatur i rummet.

BirgitS BirgitS skrev:
Sitter det ett varmt element under fönstret?
För det brukar vara meningen att den varma luften från elementet ska stiga uppåt framför fönstret och blanda sig med den kalla friskluften så att det blir en lagom temperatur i rummet.
Ja, det gör det under samtliga tilluftsventiler. Det verkar tyvärr inte räcka för de allra mest utsatta väggarna mot blåsten...

Vill du skydda mot blåst skulle jag spontant säga att det behövs en huv på utsidan som gör att det inte kan blåsa rakt in i ventilen. Är det undertryck i huset kommer den suga in luft ändå.

Jag har en sån här på en vägg med mekanisk frånluft där fläkten ibland gick baklänges för att det blåste in så mycket.

https://www.biltema.se/bygg/vvs/ventilation/ventilationsgaller/stormkapa-2000028241

Vit stormkåpa för ventilation monterad på vit vägg, skyddar mot vind och regn.
Skapa konto

• Gilla
Helajna
  • Laddar…
BirgitS
Det vore kanske bra att mäta luftflödena en sån dag då det blåser in. Om det är så att det kommer in mer luft än som försvinner ut i frånluften så kan man ju ha riktlinjer om att sådana dagar kan man minska på tilluften.

• Gilla
Helajna
  • Laddar…
T toolman77 skrev:
Vill du skydda mot blåst skulle jag spontant säga att det behövs en huv på utsidan som gör att det inte kan blåsa rakt in i ventilen. Är det undertryck i huset kommer den suga in luft ändå.

Jag har en sån här på en vägg med mekanisk frånluft där fläkten ibland gick baklänges för att det blåste in så mycket.

[länk]

[bild]
Tack!!

BirgitS BirgitS skrev:
Det vore kanske bra att mäta luftflödena en sån dag då det blåser in. Om det är så att det kommer in mer luft än som försvinner ut i frånluften så kan man ju ha riktlinjer om att sådana dagar kan man minska på tilluften.
Ja verkligen, det har visat sig nu att de inte verkar ha projjat/räknat på flödena, utan installationen har köpts bara av en installatör direkt :sweat:

A
Flöden eller inte,man kan ju inte sitta med mössa inomhus,då måste man ju minska inflödet eller öka värmen.

• Gilla
Helajna
  • Laddar…
Handyman 1 skrev:
Flöden eller inte,man kan ju inte sitta med mössa inomhus,då måste man ju minska inflödet eller öka värmen.
Japp, mycket rimlig slutsats

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.