fogden skrev:
Marmor på väggarna i ett kök ????
Som röd granit på ett skithus, relativt kommunalt och offentligt.
Nä statsa på en ljus gråton i keramik med ett avgränsat nodernt inslad enligt mitt tidigare inlägg
Jaaja...... ;), det mesta är en smaksak och oftast varken 'rätt' eller 'fel' :)

MVH//Christina.

Bara för att klaragöra kökets ergonomi

Man håller sin tallrik i högerhand, sköljer under kran.
OOps diskmaskinen är stängd, den öppnas med vänster hand. Allså för det högerhänta hushållet är läget självklart.

/Ingenjörn

fogden skrev:
Bara för att klaragöra kökets ergonomi

Man håller sin tallrik i högerhand, sköljer under kran.
OOps diskmaskinen är stängd, den öppnas med vänster hand. Allså för det högerhänta hushållet är läget självklart.

/Ingenjörn
De kanske är vänsterhänta ;), har fö. själv min DM till höger och har aldrig upplevt det problematiskt, men då jag ju inte är ingenjör så kanske det beror på att jag aldrig har begripit mig på allvaret i problematiken förstås ;)

Här kommer fö. ett, antagligen billigare, alternativ till marmorplattorna, men även det väldigt snyggt, åtminstone från min lilla horisont (som älskar mosaik) :)

MVH//Christina.
glasmosaik-vitmix.jpg

Tack för alla svar och tips.

fogden:
att ändra på diskho och dm är inget option. Och att ha diskmaskinen på höger sida ser jag inte som ett bekymmer. För vårt behov är detta den ultimata lösningen. Vad jag skall ha för kakel, ja det är ju det jag frågar mig i detta forum!!!

morsan:
Bra fråga, vi ska ha Tarketts Salsa 3-stav EK. Och vi ska ha denna Franke vask (52 cm bred, planmonterad):

image12hg.png

Christina:
ett intressant val av marmor men som du skriver, förmodligen lite för dyrt. Däremot har har tittat på den gråmixen du visar men är inte så pigg på små mosaiker. Finns den i större varianter?

Kom gärna med fler förslag på alternativ till kakel. Har blivit halvt övertygad nu i alla fall att inte ta den mörkfråa sjöstenen  :-/ Men mina funderingar har varit så att i och med att jag har mörka luckor och svart granit så skulle det kanske skära sig med ett ljust kakel. Men kanske ändå inte .....

Har även "rättat" till det lilla felet i alt. 2 på min skiss (väggen stämmer nu i hörnet).

kkmedkakel025sz.png

Tack!

/ GreenTurtle

Tosca skrev:
Hoppade till när jag såg ditt kök - det ser nästan ut som mitt  :o ;D. Vi har också snett tak och ett stort runt fönster och AEG maskiner i alu - och Sigill från Tibro. Fast våra luckor är i s-lackad ek (en aning vittpigmenterad). Till det har vi valt ett mörkt grått klinkergolv och svarta granitbänkar. Än så länge ganska lika, eller hur  ;D ;D ;D Men när det gäller kaklet verkar vi ha helt annan smak - vi har fastnat för en knallblå/turkos glasmosaik från Bisazza som vi tänker sätta vid spisen i "pyramidform", dvs brett nere och smalare uppåt mot taket. Vi tyckte att det skulle vara kul att ta upp taklutningen i mosaiksättningen. Dessutom ville vi ha en riktig färgklick i allt det sobra ekfärgade och svarta. Och eftersom hela familjen älskar havet, blev det en "havsfärg" på väggen i köket. Om ca en till två veckor borde vi ha bilder på hur det blev! Målaren och plattsättarna håller på för fullt. Slutbesiktning om 4 veckor!
Tosca,
hur gick det? Har du några bilder du vill dela med dig av? Ser med spänning fram mot det då det verkade som att vi har ett tänkt oss ett ganska likvärdigt kök.

M
Tosca, vad är det för sorts golv ni har i köket. Jättesnyggt.
(hela köket är fint och fräckt)
Mvh Carina

M
ca pris :o

Tosca, verkligen ursnyggt alltihop... :) Vad är det för mosaik ni valt?

mvh/c.

Hejduk..tig skrev:
Byggimpert,

Det kan jag svara på för Tosca nämde det i ett tidigare inlägg: "knallblå/turkos glasmosaik från Bisazza".
Fast de har ju typ 10 olika nyanser av blått och ytterligare 10 av turkost

/H
Ja, det är just det..., svårt att se på bilderna, men det bör väl vara någon 'mix'.... eller kan det vara enbart de där fantastiska schatteringarna inom ett och samma 'artikelnr.' som Bisazza är så suveräna på..?

Nåväl, vi får säkert svar så småningom, om bara 'Tosca' ser det här :)

MVH/Christina.

Hej Tosca, jag tyckte nog inte heller att det såg särskilt 'knallturkost' ut ;), fast jag tycker dessutom också att den nyans ni nu har är utmärkt till det golv och den köksinredning ni valt...., knallturkost är ju urläckert i ett badrum då det acossierar till vatten/pool osv. (iaf. hos mig), kan dessutom vara fint i ett vitt kök, men hos er så ser ju den nyans ni har nu, hur läcker ut som helst..... ursnyggt.. :-*

'Knallturkost' tror jag def. inte hade blivit bättre om jag säger så.... ;) dessutom gör väl knappast bilden 'din' mosaiknyans någon riktig rättvisa, den ser säkerligen än mer läcker ut i levande livet, med alla de underbara skiftningar och den glans som Bisazza har :)

MVH//Christina.

Tosca! Först och främst måste jag säga att jag tycker att ni har ett jättefint kök :)! Jag håller med Christina om att mosaiken är ursnygg!

Får man lov att fråga hur långa handtag ni har på era kökluckor? Vi vill ha relativt "långa" handtag som är monterade "stående" på överskåpen (precis som på era luckor) och längden på handtagen på dina bilder ser ut att vara helt perfekt.

Snyggt med ett liggande fönster ovanför diskbänken!

Tosca! Tack för informationen! Nu återstår att välja vad som är bäst- 224 mm alt 442 mm (vad vår köksleverantör har)?!

Misses matte ;)

Misse skrev:
Tosca! Tack för informationen! Nu återstår att välja vad som är bäst- 224 mm alt 442 mm (vad vår köksleverantör har)?!

Misses matte ;)
Måste ni välja av deras handtag just ?? finns ju en hel djungel av beslag "out there" 8-)

pappskallen skrev:
[quote author=Misse link=1126778413/30#50 date=1132956717]Tosca! Tack för informationen! Nu återstår att välja vad som är bäst- 224 mm alt 442 mm (vad vår köksleverantör har)?!

Misses matte ;)
Måste ni välja av deras handtag just ??  finns ju en hel djungel av beslag "out there"  8-)[/quote]

Vi kan välja andra handtag men får i så fall inget prisavdrag och måste sätta upp handtagen själva och vi vill helst inte börja skruva i våra luckor... Jag har dock sett ett handtag som är runt 35 cm som jag väldigt gärna skulle vilja ha.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.