Hej, Bor i 1,5 plans hus (2017) med värmekälla Nibe 750, golvvärme nere, radiatorer uppe.
Förra vintern pajade styrenheten Smatrix (kort livlängd på den kan man tycka, köp ny säger Uponor). Skruvade bort alla styrdon och det har funkat rätt bra ändå med den grundinställning som är på slingorna. Men 1) det är kallt på övervåningen trots helt öppna element som knappt blir ljumma och 2) Två rum nere skulle kunna vara lite svalare (slinga 1-3 resp 1-6).
Hur kan jag justera in detta? Strypa returen på röda vreden på alla slingor + lite mer på 1-3 och 1-6 varmed mer flöde går upp till våning 2 + ev vrida upp kurvan på Niben?
Hur mycket ska jag vrida på röda vreden då?
Tack för hjälp
/Carl
Förra vintern pajade styrenheten Smatrix (kort livlängd på den kan man tycka, köp ny säger Uponor). Skruvade bort alla styrdon och det har funkat rätt bra ändå med den grundinställning som är på slingorna. Men 1) det är kallt på övervåningen trots helt öppna element som knappt blir ljumma och 2) Två rum nere skulle kunna vara lite svalare (slinga 1-3 resp 1-6).
Hur kan jag justera in detta? Strypa returen på röda vreden på alla slingor + lite mer på 1-3 och 1-6 varmed mer flöde går upp till våning 2 + ev vrida upp kurvan på Niben?
Hur mycket ska jag vrida på röda vreden då?
Tack för hjälp
/Carl
För att få upp flöde/värme till övervåningen så måste flödet till golvvärmeshunten strypas, det gör man på returledningen (B), den står troligen på fullt öppen. Termostaten (A) på framledningen är en maxtermostat så att inte golvvärmen ska bli för hög, kan stå på 7 (8).
Ventilen (C) kan stå fullt öppen.
https://brandportal.uponor.com/m/5f...ia-T-pumpgroup-Push-23-B-W-INT-1095390-v2.pdf
Sen kan du behöva strypa förinställningen på radiatorventilerna också.
Difftemperaturen på golvvärmeshunten och radiatorerna bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
Här är info om gv-fördelaren,
https://brandportal.uponor.com/m/7bbd6bdc5f82bc7f/original/IM-Vario-PLUS-INT-1057639.pdf
Ventilen (C) kan stå fullt öppen.
https://brandportal.uponor.com/m/5f...ia-T-pumpgroup-Push-23-B-W-INT-1095390-v2.pdf
Sen kan du behöva strypa förinställningen på radiatorventilerna också.
Difftemperaturen på golvvärmeshunten och radiatorerna bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
Här är info om gv-fördelaren,
https://brandportal.uponor.com/m/7bbd6bdc5f82bc7f/original/IM-Vario-PLUS-INT-1057639.pdf
Tror jag förstår, men skulle du kunna kopiera min bild och lägga in A, B och C som du hänvisar till?! Tack för din hjälp, superhyggligt!Demmpa skrev:
För att få upp flöde/värme till övervåningen så måste flödet till golvvärmeshunten strypas, det gör man på returledningen (B), den står troligen på fullt öppen. Termostaten (A) på framledningen är en maxtermostat så att inte golvvärmen ska bli för hög, kan stå på 7 (8).
Ventilen (C) kan stå fullt öppen.
[länk]
Sen kan du behöva strypa förinställningen på radiatorventilerna också.
Difftemperaturen på golvvärmeshunten och radiatorerna bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
Här är info om gv-fördelaren,
[länk]
Ja, för det som går upp till övervåningen går väl inte via pushen utan helt på pumparna som är NIBEn?!J jonaserik skrev:
Vad gör röda ventilen? Kan jag styra hur mycket retur från golvslingorna som blandas med framledningen före pushen?!
2 pumpar finns. Den ena kan jag styra, ses på bild. Är ställd på hastighet 3 av 3.
Logiskt. Om B är helt öppen, hur mycket kan vara lämpligt att stänga då? Ta ett varv i taget, vänta 1 dygn, upprepa osv?!V Vector skrev:
Termostaten A är nu på 7. Blir inte effekten av detta att mer värme går ut via cirk-pumpen till golvslingorna samt mindre värme går upp i de tre grå som försörjer radiatorerna uppe?Demmpa skrev:
För att få upp flöde/värme till övervåningen så måste flödet till golvvärmeshunten strypas, det gör man på returledningen (B), den står troligen på fullt öppen. Termostaten (A) på framledningen är en maxtermostat så att inte golvvärmen ska bli för hög, kan stå på 7 (8).
Ventilen (C) kan stå fullt öppen.
[länk]
Sen kan du behöva strypa förinställningen på radiatorventilerna också.
Difftemperaturen på golvvärmeshunten och radiatorerna bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
Här är info om gv-fördelaren,
[länk]
Om man tittar på dina bilder, så är GV kopplat på stammen direkt som går upp, inte riktigt bra. Det finns stor chans att GV stjäl flöde till uppe. pumpen i VP orkar inte trycka på det flöde som behövs. Vad är det för fart på pumpen i VP. Elektronisk eller manuell inställning. Om du stänger av pumpen för GV , så blir det säkert varmare uppe. Det talar om att GV stjäl flöde i så stor utsträckning att uppe inte får sitt. Du får prova och se till att pumpen i VP går på max. Foto på den i VP är bra, sitter nere bakom frontluckan.M May skrev:Ja, för det som går upp till övervåningen går väl inte via pushen utan helt på pumparna som är NIBEn?!
Vad gör röda ventilen? Kan jag styra hur mycket retur från golvslingorna som blandas med framledningen före pushen?!
2 pumpar finns. Den ena kan jag styra, ses på bild. Är ställd på hastighet 3 av 3.
Om du inte samtidigt ser till att B är injusterad/strypt till lämpligt värde så går värmen upp i golvvärmen.M May skrev:
Om du tex ställer A på 3 (30⁰) så kommer golvvärmen/rummen att bli "för varma" när radiatorerna kräver 30+⁰ samtidigt som golvvärmen egentligen vill ha lägre än 30⁰. Men när det blir kallare ute så att golvvärmen egentligen skulle behöva ligga på 32+⁰ så kommer rummen bli "för kalla".
Termostaten A's enda uppgift är egentligen bara att skydda golvet från att bli för varmt.
I inlägg 7 skriver TS att cirkulationspumpen i VPn går på steg 3 av 3, finns även en bild på pumpen (Grundfos ALPHA2).J jonaserik skrev:Om man tittar på dina bilder, så är GV kopplat på stammen direkt som går upp, inte riktigt bra. Det finns stor chans att GV stjäl flöde till uppe. pumpen i VP orkar inte trycka på det flöde som behövs. Vad är det för fart på pumpen i VP. Elektronisk eller manuell inställning. Om du stänger av pumpen för GV , så blir det säkert varmare uppe. Det talar om att GV stjäl flöde i så stor utsträckning att uppe inte får sitt. Du får prova och se till att pumpen i VP går på max. Foto på den i VP är bra, sitter nere bakom frontluckan.
OK då blir att börja lite på ruta 1. VP sen 2017 , hur är VP kopplat mot systemet, kanske med slangar och dom sätter igen sig med Magnetit och det kan bli bara som penna i hål. Det är en järnförening som kommer från elementen , normalt. Pumpen som finns är rätt skarp. så den ska nog kunna ge ett bra tryck ut.Demmpa skrev:
Så TS öppna frontluckan och se om det är slangar där.







