Hej, Bor i 1,5 plans hus (2017) med värmekälla Nibe 750, golvvärme nere, radiatorer uppe.

Förra vintern pajade styrenheten Smatrix (kort livlängd på den kan man tycka, köp ny säger Uponor). Skruvade bort alla styrdon och det har funkat rätt bra ändå med den grundinställning som är på slingorna. Men 1) det är kallt på övervåningen trots helt öppna element som knappt blir ljumma och 2) Två rum nere skulle kunna vara lite svalare (slinga 1-3 resp 1-6).

Hur kan jag justera in detta? Strypa returen på röda vreden på alla slingor + lite mer på 1-3 och 1-6 varmed mer flöde går upp till våning 2 + ev vrida upp kurvan på Niben?

Hur mycket ska jag vrida på röda vreden då?

Tack för hjälp

/Carl
 
  • Röranslutningar med Uponor-styrenheter och märkta etiketter, inklusive slingor och rum, för golvvärmesystem. Röd ventil och termometer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vattenrör och ventilinstallation med termostatventil i ett uppvärmningssystem, kopplat till Uponor-utrustning i ett hus byggt 2017.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en Uponor golvvärmefördelare med sex slingor och röda vred nummererade 1 till 6, monterad i ett skåp med kablar och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över golvvärmeslingor i hus med markeringar för olika slingor som 1-3, 1-4 och 1-6, samt detaljerad information om rumsplanlösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fungerade värmen på övervåningen innan du tog bort alla styrdon?
 
För att få upp flöde/värme till övervåningen så måste flödet till golvvärmeshunten strypas, det gör man på returledningen (B), den står troligen på fullt öppen. Termostaten (A) på framledningen är en maxtermostat så att inte golvvärmen ska bli för hög, kan stå på 7 (8).
Ventilen (C) kan stå fullt öppen.

https://brandportal.uponor.com/m/5f...ia-T-pumpgroup-Push-23-B-W-INT-1095390-v2.pdf

Sen kan du behöva strypa förinställningen på radiatorventilerna också.

Difftemperaturen på golvvärmeshunten och radiatorerna bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.

Här är info om gv-fördelaren,
https://brandportal.uponor.com/m/7bbd6bdc5f82bc7f/original/IM-Vario-PLUS-INT-1057639.pdf
 
V Vector skrev:
Fungerade värmen på övervåningen innan du tog bort alla styrdon?
Var aldrig riktigt bra då heller, men lite varmare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
För att få upp flöde/värme till övervåningen så måste flödet till golvvärmeshunten strypas, det gör man på returledningen (B), den står troligen på fullt öppen. Termostaten (A) på framledningen är en maxtermostat så att inte golvvärmen ska bli för hög, kan stå på 7 (8).
Ventilen (C) kan stå fullt öppen.

[länk]

Sen kan du behöva strypa förinställningen på radiatorventilerna också.

Difftemperaturen på golvvärmeshunten och radiatorerna bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.

Här är info om gv-fördelaren,
[länk]
Tror jag förstår, men skulle du kunna kopiera min bild och lägga in A, B och C som du hänvisar till?! Tack för din hjälp, superhyggligt!
 
  • Gilla
domuskonsum
  • Laddar…
M May skrev:
Var aldrig riktigt bra då heller, men lite varmare.
Mera fart på cirkpumpen i VP behövs, vad är det för pump, en med 1 eller 2 kablar in. Foto är bra.
 
J jonaserik skrev:
Mera fart på cirkpumpen i VP behövs, vad är det för pump, en med 1 eller 2 kablar in. Foto är bra.
Ja, för det som går upp till övervåningen går väl inte via pushen utan helt på pumparna som är NIBEn?!

Vad gör röda ventilen? Kan jag styra hur mycket retur från golvslingorna som blandas med framledningen före pushen?!

2 pumpar finns. Den ena kan jag styra, ses på bild. Är ställd på hastighet 3 av 3.
 
  • Pumpsystem med rör, en NIBE-pump, termostatventil och en röd ventil. Röda pilar markerar vattenflöde och styrning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grundfos ALPHA2 L pump med lysande "POWER ON" indikator, inställd på hastighet 3 av 3, i uppvärmningssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
VVS-installation med termostatventil märkt A, röd ventil märkt B och tryckmätare märkt C i rörsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är A, B & C
 
Man kanske ska höja kurvlutningen ett steg för att få varmare uppe om det är lite kallt å samtidigt strypa på returledning b precis som demmpa skriver för att inte all flöde smiter in i golvvärmen
 
V Vector skrev:
Man kanske ska höja kurvlutningen ett steg för att få varmare uppe om det är lite kallt å samtidigt strypa på returledning b precis som demmpa skriver för att inte all flöde smiter in i golvvärmen
Logiskt. Om B är helt öppen, hur mycket kan vara lämpligt att stänga då? Ta ett varv i taget, vänta 1 dygn, upprepa osv?!
 
  • Gilla
Kenjo746
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För att få upp flöde/värme till övervåningen så måste flödet till golvvärmeshunten strypas, det gör man på returledningen (B), den står troligen på fullt öppen. Termostaten (A) på framledningen är en maxtermostat så att inte golvvärmen ska bli för hög, kan stå på 7 (8).
Ventilen (C) kan stå fullt öppen.

[länk]

Sen kan du behöva strypa förinställningen på radiatorventilerna också.

Difftemperaturen på golvvärmeshunten och radiatorerna bör vara 7-10⁰.
Difftemperaturen på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.

Här är info om gv-fördelaren,
[länk]
Termostaten A är nu på 7. Blir inte effekten av detta att mer värme går ut via cirk-pumpen till golvslingorna samt mindre värme går upp i de tre grå som försörjer radiatorerna uppe?
 
M May skrev:
Ja, för det som går upp till övervåningen går väl inte via pushen utan helt på pumparna som är NIBEn?!

Vad gör röda ventilen? Kan jag styra hur mycket retur från golvslingorna som blandas med framledningen före pushen?!

2 pumpar finns. Den ena kan jag styra, ses på bild. Är ställd på hastighet 3 av 3.
Om man tittar på dina bilder, så är GV kopplat på stammen direkt som går upp, inte riktigt bra. Det finns stor chans att GV stjäl flöde till uppe. pumpen i VP orkar inte trycka på det flöde som behövs. Vad är det för fart på pumpen i VP. Elektronisk eller manuell inställning. Om du stänger av pumpen för GV , så blir det säkert varmare uppe. Det talar om att GV stjäl flöde i så stor utsträckning att uppe inte får sitt. Du får prova och se till att pumpen i VP går på max. Foto på den i VP är bra, sitter nere bakom frontluckan.
 
M May skrev:
Termostaten A är nu på 7. Blir inte effekten av detta att mer värme går ut via cirk-pumpen till golvslingorna samt mindre värme går upp i de tre grå som försörjer radiatorerna uppe?
Om du inte samtidigt ser till att B är injusterad/strypt till lämpligt värde så går värmen upp i golvvärmen.

Om du tex ställer A på 3 (30⁰) så kommer golvvärmen/rummen att bli "för varma" när radiatorerna kräver 30+⁰ samtidigt som golvvärmen egentligen vill ha lägre än 30⁰. Men när det blir kallare ute så att golvvärmen egentligen skulle behöva ligga på 32+⁰ så kommer rummen bli "för kalla".

Termostaten A's enda uppgift är egentligen bara att skydda golvet från att bli för varmt.
 
J jonaserik skrev:
Om man tittar på dina bilder, så är GV kopplat på stammen direkt som går upp, inte riktigt bra. Det finns stor chans att GV stjäl flöde till uppe. pumpen i VP orkar inte trycka på det flöde som behövs. Vad är det för fart på pumpen i VP. Elektronisk eller manuell inställning. Om du stänger av pumpen för GV , så blir det säkert varmare uppe. Det talar om att GV stjäl flöde i så stor utsträckning att uppe inte får sitt. Du får prova och se till att pumpen i VP går på max. Foto på den i VP är bra, sitter nere bakom frontluckan.
I inlägg 7 skriver TS att cirkulationspumpen i VPn går på steg 3 av 3, finns även en bild på pumpen (Grundfos ALPHA2).
 
Demmpa Demmpa skrev:
I inlägg 7 skriver TS att cirkulationspumpen i VPn går på steg 3 av 3, finns även en bild på pumpen (Grundfos ALPHA2).
OK då blir att börja lite på ruta 1. VP sen 2017 , hur är VP kopplat mot systemet, kanske med slangar och dom sätter igen sig med Magnetit och det kan bli bara som penna i hål. Det är en järnförening som kommer från elementen , normalt. Pumpen som finns är rätt skarp. så den ska nog kunna ge ett bra tryck ut.
Så TS öppna frontluckan och se om det är slangar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.