Hej!
Ska till och sätta en del del golv/taklist samt dörrfoder här framöver. Tänkte att det måste bli mycket roligare om man har en dyckertpistol
För att inte hijacka skogstomtens tråd Dyckertpistol Bosch Makita eller Senco och då jag också behöver hjälp med val av kompressor startar jag en ny.
Har sneglat en hel del på Makitakombon MAC610 och AF505 men egentligen har jag ingen aning om vad jag ska ha så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Huset vårt är från -59 och de flesta väggar består av spont med masonite på, en del av rummen har någon sorts fiberskiva istället för masoniten. Där jag har varit och rivit kommer det bli 9mm gips på sponten på vissa väggar och OSB samt 13mm gips på andra. Dvs pistolen bör helst klara av alla fyra kombinationerna.
Funkar en AF505a till detta? Eller snarare en 18g. Finns ju en del andra intressanta alternativ.
Angående kompressorn (MAC610) vad mer duger den till? Är det vettigt att satsa på en lite större? Vill inte lägga allt för mycket så jag har tittat lite på Biltemas 2hk med 25L tank. Om jag skulle skaffa en sån vad kan jag göra med den som jag inte kan med den mindre. Byta däck på bilen med en mutterknackare? Blåsa upp barnens pool och bollar snabbare?
När man ändå är igång ska man satsa på någon mer modell? En 23g kanske?
Som ni förstår är kompressorer och spikpistoler två svarta kunskapshål. Vore tacksam för hjälp i valet.
Ska till och sätta en del del golv/taklist samt dörrfoder här framöver. Tänkte att det måste bli mycket roligare om man har en dyckertpistol
För att inte hijacka skogstomtens tråd Dyckertpistol Bosch Makita eller Senco och då jag också behöver hjälp med val av kompressor startar jag en ny.
Har sneglat en hel del på Makitakombon MAC610 och AF505 men egentligen har jag ingen aning om vad jag ska ha så jag hoppas ni kan hjälpa mig.
Huset vårt är från -59 och de flesta väggar består av spont med masonite på, en del av rummen har någon sorts fiberskiva istället för masoniten. Där jag har varit och rivit kommer det bli 9mm gips på sponten på vissa väggar och OSB samt 13mm gips på andra. Dvs pistolen bör helst klara av alla fyra kombinationerna.
Funkar en AF505a till detta? Eller snarare en 18g. Finns ju en del andra intressanta alternativ.
Angående kompressorn (MAC610) vad mer duger den till? Är det vettigt att satsa på en lite större? Vill inte lägga allt för mycket så jag har tittat lite på Biltemas 2hk med 25L tank. Om jag skulle skaffa en sån vad kan jag göra med den som jag inte kan med den mindre. Byta däck på bilen med en mutterknackare? Blåsa upp barnens pool och bollar snabbare?
Som ni förstår är kompressorer och spikpistoler två svarta kunskapshål. Vore tacksam för hjälp i valet.
Kompressorn i Makita-paketet lär ju inte palla mer än just den där spikpistolen. Senco har ju en picka för typ tusenlappen, tillsammans med den billiga kompressorn från Biltema (som säkerligen funkar hur bra som helst) så är du uppe i samma peng, men då får du en vettig kompressor i stället.
En 2 hk kompressor med 25-liters tank orkar inte driva en mutterknack, men däremot får du en schysst allround-kompressor. Pumpa däck, blåsa rent etc.
En 2 hk kompressor med 25-liters tank orkar inte driva en mutterknack, men däremot får du en schysst allround-kompressor. Pumpa däck, blåsa rent etc.
Om jag börjar off topic: Sätter du upp gips, fundera väldigt mycket på om du inte borde skruva upp det istället för att spika upp det.Randulf skrev:Hej!
Tillbaka till kompressorn med grov generalisering: 50 liter 3hk kan göra det mesta. 25 liter 2hk kan sätta upp dyckerts och blåsa rent. Egentligen handlar det om hur mycket luft maskinen avger, och hur stor luftbffert den har. Men för att få luft nog till roterande verktyg och bättre färgpistoler går det åt två cylindrar, och oftast 3hk eller mer. Jag har en bauhaus billighets hercules på 3hk (eftersom jag inte har 3-fas) som definitivt måste ha gjorts av en av deras bättre underlevarntörer. Hade innan en 2.5 hk, och den räckte inte till för att slipa, och inte till för att spruta med en bra hvlp.
50 liter istället för 25 tar mer plats, men lagrar lite extra luft, som en buffert.
Biltema hade innan i sin katalog en mycket bra tabell som visade vad som behövdes för olika verktyg. Titta i tabellen och bestäm dig för vad du vill ha en chans på.
--- Mats ---
Produkter som diskuteras: "dyckerts"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Så rent krasst vinner jag egentligen ingenting på att köpa den större kompressorn. Jag kommer kunna köra större spikpistoler och blåsa rent längre. Fördelen med Makitan är ju att den är lätt att flytta runt inomhus.
Ska kolla om det går att hitta Biltemas tabell någonstans.
Angående picka då? Räcker en 18g?
Ska kolla om det går att hitta Biltemas tabell någonstans.
Angående picka då? Räcker en 18g?
Jag har nämt det i ett annat inlägg , skaffa en superportabel kompressor!
Jag har en 24 liters kompressor, när jag skulle spika lister med spikpistolen
och fylla däck på cykel/bil så drog jag mig för att göra detta pga otymplig kompressor.
Nu har jag köpt en Stanley som väger 9 kg - är jättenöjd, dessutom så är det rea på den
hos Jula ( se bild ) kapaciteten är helt tillräcklig till att spika med dyckertpistol och fylla bildäck.
och fylla däck på cykel/bil så drog jag mig för att göra detta pga otymplig kompressor.
Nu har jag köpt en Stanley som väger 9 kg - är jättenöjd, dessutom så är det rea på den
hos Jula ( se bild ) kapaciteten är helt tillräcklig till att spika med dyckertpistol och fylla bildäck.
Såg nu att jag var lite otydlig i första inläggen. Vad jag menade med att dyckertpistolen skulle klara av alla fyra kombinationer så var det att sätta lister och dörrfoder på de olika kombinationerna.
Det lutar nog åt att det blir en mindre kompressor, antingen den föreslagna Stanleyn eller MAC610. Att köpa en 50L är inte aktuellt då det blir för dyrt och otympligt. Har blivit lite mycket verktygsinköp sista tiden.
Är det en 18g pistol jag ska ha blir det nog en beställning av Makita kombon.
Det lutar nog åt att det blir en mindre kompressor, antingen den föreslagna Stanleyn eller MAC610. Att köpa en 50L är inte aktuellt då det blir för dyrt och otympligt. Har blivit lite mycket verktygsinköp sista tiden.
Är det en 18g pistol jag ska ha blir det nog en beställning av Makita kombon.
Produkter som diskuteras: "sätta dörrfoder"
Listverktyget Gerikt'n
För listning av dörrar och fönster
236 kr inkl moms
Läs mer
Var och tittade på den kompressor idag. Den verkade ju nätt. Tyvärr var de slutsålda men de kanske skulle få in nya i morrn. den verkar ju vara lite kraftigare än Makita MAC610 stämmer det? Hur jämför ja dem? Effekt är lätt att se att det skiljer 0.4hk till Stanleys fördel. Men Makitan ska ju ge 42l/min däremot hittar jag inte hur mycket Stanleyn ger. Står angiven luftmängd 130l.woodrat skrev:Jag har nämt det i ett annat inlägg , skaffa en superportabel kompressor!
Angående pistol, är det verkligen ingen som har någon åsikt om vilken jag behöver? Har varken spikat list eller foder innan så det enda jag har att jämföra med är ju hur de sätt innan.
Jag fortsätter väl och tjöta lite här 
Blev tillslut en Stanley kompressor på Jula så nu saknas bara pickadollrar. Blev den eftersom jag blev lite osäker på om jag ska ha en 16g eller 18g picka.
Just nu lutar det åt att det blir en beställning av en Hitachi NT50AE2 från http://www.tools-plus.com. Kan bli så att det åker med en 23g pistol också när man ändå är i farten.
Är 18g tillräckligt för att sätta taklist, golvlist och dörrfoder?
Blev tillslut en Stanley kompressor på Jula så nu saknas bara pickadollrar. Blev den eftersom jag blev lite osäker på om jag ska ha en 16g eller 18g picka.
Just nu lutar det åt att det blir en beställning av en Hitachi NT50AE2 från http://www.tools-plus.com. Kan bli så att det åker med en 23g pistol också när man ändå är i farten.
Är 18g tillräckligt för att sätta taklist, golvlist och dörrfoder?
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
vet inte om detta är skrivet om redan.. men i senaste jula bladet..
första sidan så ska ett par sätta upp bräder med en meec stomspikpicka för 799:- kopplad till minsta stanley kompressorn 795:-
för den vanliga hemma fixaren så låter detta som ett klipp.. en kompressor och en stompicka för under 2000:-
men sen när dom väl sätter gång så går det inte som det ska
är det vilseledande reklam må tro?
http://www.jula.se/media/pdf/kampanj/SE/tema_bygg_se.pdf
första sidan så ska ett par sätta upp bräder med en meec stomspikpicka för 799:- kopplad till minsta stanley kompressorn 795:-
för den vanliga hemma fixaren så låter detta som ett klipp.. en kompressor och en stompicka för under 2000:-
men sen när dom väl sätter gång så går det inte som det ska
är det vilseledande reklam må tro?
http://www.jula.se/media/pdf/kampanj/SE/tema_bygg_se.pdf
En liten kompressor kanske får problem att driva en stompicka om du skjuter många spik i snabb följd? En spik i sänder borde inte vara något problem.
18g 50mm är optimalt för foder, lister & socklar i.o.m. litet ingångshål. Fungerar även bra till putsade innerväggar vilket är ett stort plus om man har sådana.
18g 50mm är optimalt för foder, lister & socklar i.o.m. litet ingångshål. Fungerar även bra till putsade innerväggar vilket är ett stort plus om man har sådana.
Hej!
Har spikat flera hundra meter lister och foder nu med spikpistol. Har mest använt 50mm dyckert då jag skulle igenom både gips, tretex och masonit. Men även lite 25mm när jag bedömt att 50mm skulle kunna träffa ledningar.
Biltemas 16g picka var urusel, den klickade hela tiden och man var tvungen att ta isär för att rensa ur spikar. Slangen lossnade dessutom hela tiden med en smäll och slangen for iväg.
Lämnade tillbaks den och köpte en Senco 18g på Jula, helt underbar! Man skulle kunna ha ännu finare spik för lister faktiskt men detta funkar. Spacklar man inte (som går fort med så små hål) syns det var man spikat om man är petig.
Kompressorn 2hp från Biltema funkar dock bra. Går att bära men är tung så man drar sig för att dra fram den. Så någon allround blir det nog inte om jag inte skaffar en riktigt lång slang.
Har spikat flera hundra meter lister och foder nu med spikpistol. Har mest använt 50mm dyckert då jag skulle igenom både gips, tretex och masonit. Men även lite 25mm när jag bedömt att 50mm skulle kunna träffa ledningar.
Biltemas 16g picka var urusel, den klickade hela tiden och man var tvungen att ta isär för att rensa ur spikar. Slangen lossnade dessutom hela tiden med en smäll och slangen for iväg.
Lämnade tillbaks den och köpte en Senco 18g på Jula, helt underbar! Man skulle kunna ha ännu finare spik för lister faktiskt men detta funkar. Spacklar man inte (som går fort med så små hål) syns det var man spikat om man är petig.
Kompressorn 2hp från Biltema funkar dock bra. Går att bära men är tung så man drar sig för att dra fram den. Så någon allround blir det nog inte om jag inte skaffar en riktigt lång slang.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden