Hej !

Nybliven husägare här som har några frågor ang vattenreningen i mitt hus. Jag bifogar en bild på mina 2 filter, skulle behöva hjälp med att identifiera vad det är för typ av filter och vad för underhåll som krävs då jag fick sparsamt med info från förra ägaren.

Den förra ägaren sa att jag ska lägga i en salttablett(?) i salttanken(?) "någon i veckan" , och backspola det andra (järn?)filtret manuellt någon gång ibland bara. Stämmer detta eller krävs det något annat underhåll ? Filtret som står i plasttanken har jag märkt utför någon form av genomspoling automatiskt ibland. Vattnet kommer först in i det blå filtret ifrån hydrofonen.

Tacksam för svar :)

• Två vattenfilter, ett blått och ett vitt, i en teknikyta med synliga kablar och påse salttabletter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kontrollpanel och timer för ett vattenfilter med indikatorer och knappar.
    Skapa konto
Hej Går salttankens slang till blåa filtret?

Vattnet kommer från hydrofonen till det blåa filtret till höger. Sedan är det blå filtret i sin tur kopplat till filtret som är i salttanken och därifrån går vattnet vidare ut i huset. Bifogar en bild på hur det ser ut i salttanken.

• Vattenreningsanläggningens salttank öppnad, visar blått filter och kontrollpanel.
    Skapa konto
Ok, då är nog det blå ett järnfilter med manuell backspolning och det andra ett kalkfilter dom regenereras med saltlösning per auto så länge man kör med tabletter. Hur ofta järniltret skall backspolas vet jag ej, finns nog trådar här som den saken reds ut tidigare

H håbbe1961 skrev:
Ok, då är nog det blå ett järnfilter med manuell backspolning och det andra ett kalkfilter dom regenereras med saltlösning per auto så länge man kör med tabletter. Hur ofta järniltret skall backspolas vet jag ej, finns nog trådar här som den saken reds ut tidigare
tack för svaren ! Har du någon aning om hur ofta och hur mycket man ska fylla på med salttsbletter?

De som jag sett håller man ner en hel del i tanken o fyller på vartefter så detta !ed en tablett i taget låter långsökt

H håbbe1961 skrev:
De som jag sett håller man ner en hel del i tanken o fyller på vartefter så detta !ed en tablett i taget låter långsökt
ok, jag ska se ifall jag kan kontakta tillverkaren och få svar på hur mycket salt man ska ha i. Tack igen

Grejen är att den skall ha en mättas saltlösning vilket det blir när man fyller saltmagasinet med tabletter och det är lite vatten i botten

H håbbe1961 skrev:
Grejen är att den skall ha en mättas saltlösning vilket det blir när man fyller saltmagasinet med tabletter och det är lite vatten i botten
Efter att ha letat runt lite så verkar det stämma som du säger att det ska vara bra mycket mer salt däri än vad jag fick info om av förra ägaren. Läst flera fall där man ska tömma i en hel 25kg säck med tabletter och att vattennivån ej ska överstiga saltet. Ska försöka få det bekräftat av tillverkaren.

Ni har troligen ett järnfilter och en sk. Avhärdare.
Filter 1 är antingen en katalytisk filtermassa Birm, om ni inte har en aktiv syresättning innan filter.
Ni bör backspola detta filter 1gång i veckan beroende på järntal.
Det andra filtret är en avhärdare, även kallad jonbytare som byter kalciumjonen (kalk) mot natriumjonen (salt). Vattnet i botten på tanken måste alltid vara mättad. Saltet måste därför alltid vara över vattennivån. I övrigt krävs ingen dosering.

Ett tips är att hålla koll på hur salttanken ser ut inuti, om filter 1 inte arbetar bra så kan den på sikt sätta igen filter 2. Det sista avhärdaren gör efter rengöring (backspolning), är att återfylla salttanken. Är då inte filtermassan helt ren drar den med sig smuts ut i salttanken. Så är det smutsigt i tanken mår filtret inte bra.

M mogge_73 skrev:
Ni har troligen ett järnfilter och en sk. Avhärdare.
Filter 1 är antingen en katalytisk filtermassa Birm, om ni inte har en aktiv syresättning innan filter.
Ni bör backspola detta filter 1gång i veckan beroende på järntal.
Det andra filtret är en avhärdare, även kallad jonbytare som byter kalciumjonen (kalk) mot natriumjonen (salt). Vattnet i botten på tanken måste alltid vara mättad. Saltet måste därför alltid vara över vattennivån. I övrigt krävs ingen dosering.

Ett tips är att hålla koll på hur salttanken ser ut inuti, om filter 1 inte arbetar bra så kan den på sikt sätta igen filter 2. Det sista avhärdaren gör efter rengöring (backspolning), är att återfylla salttanken. Är då inte filtermassan helt ren drar den med sig smuts ut i salttanken. Så är det smutsigt i tanken mår filtret inte bra.
Tack för info. Jag har nu fyllt på bra med salt i tanken(en 25kg säck). Vet inte hur vattnet i botten såg ut innan, glömde tyvärr att kontrollera det innan jag fyllde på. Jag är dock lite orolig nu när jag vet hur mycket salt det ska vara i, kontra infon som den förra ägaren gav mig att "lägg i nån tablett i veckan". Ifall filtret har gått med för snålt med salt under några år, kan det ta skada då ? Borde kanske ringa ut någon kunnig som kan kontrollera dom.

Häll i ca 3 dl citronsyra över saltet och kör manuella backspolningar morgon och kväll i några dagar så ska du se att den hoppar igång.

• Gilla
J1jet
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Häll i ca 3 dl citronsyra över saltet och kör manuella backspolningar morgon och kväll i några dagar så ska du se att den hoppar igång.
Tack ska prova detta. då är det citronsyra som du säger? Antar att citronkoncentrat som man har i kylskåpet inte är detsamma som citronsyra?

Ö&b säljer citronsyra till bra pris. 1,2kg frp. Livsmedelsgodkänt i kristallform.
Häll på en säck 25kg salt, strö ca 1dl citronsyra över saltet. Då håller sig ventilen och filtermassan sig ren och fin.

1 dl per 25kg salt är lite snålt för att få effekt på en jonbytare. Kör i alla fall minst 2dl per 25kg salt. Du kan även lösa upp 4-6dl i vatten och dosera ner i salttanken för att få en chockbehandling som första vända, starta en manuell spolning direkt efter.
Det blå filtret du har, som vi antar är mot järn, har en filtermassa med begränsad livslängd. Kan behöva bytas efter några år för att fungera bra. Men har ni inte problem med järn så funkar massan säkert bra, när bruna beläggningar kommer krypandes är det dags för ny massa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.