Ny på forumet, kan inget om gamla pannor så om jag skriver fel eller inte förstår har jag sagt varför redan nu

vi köpte ett dödsbo för 2 månader sen, vi har vetskap om att det innebär massa renovering av många orsaker och renovera har vi gjort förr.

dock är jag inte ett dugg duktigt på VVS och värme system - just nu vill vi helst inte köpa en ny panna då det är för stor investering just nu.

då till felet, vi får knappt något varmvatten. Det funkar i 5 minuter sen kommer en kalldusch på lika länge och sen varmvatten igen.

jag har gissat, googlat och haft ute en lokal vvsare som inte gjorde ett junta mer än att försöka sälja in en ny panna…

har bifogat lite bilder, är det nån av er som har nått tips utifrån texten eller bilderna vad man kan göra för att få ordning på det?

• Äldre pannrum med pannan, rör, verktyg och städkemikalier. Oorganiserad, behöver städning och kanske underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna rör och pumpar i ett gammalt pannrum, korrosion, installationskaos, industriellt, mörkt.
    Skapa konto
  • Industriella rör, manometer, blå vägg, mörkt, skuggigt, VVS-installation, oidentifierbart elobjekt.
    Skapa konto
  • Gamla värmesystemets komponenter: pannor, rör, mätare i dunkel källare med damm och spindelnät.
    Skapa konto
  • Gammal elutrustning, säkerhetsbrytare, mätare och knappar på sliten vägg.
    Skapa konto
  • Föråldrad maskinell utrustning med etikett och logotyp, troligtvis en del av en större apparat eller fordon.
    Skapa konto
  • Termometer på vägg visar cirka 16 grader Celsius, omgiven av rör och kablar i dunkelt rum.
    Skapa konto
  • Gilla
minitoy
  • Laddar…
Han har rätt, lägg inte pengar på den där gamla skiten. Investera er till besparingar i framtiden iställlet. Har ni vattenburna radiatorer ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Han har rätt, lägg inte pengar på den där gamla skiten. Investera er till besparingar i framtiden iställlet. Har ni vattenburna radiatorer ?
med tiden ska vi byta ut pannan givetvis dock finns inte det utrymmet precis nu - man får ta allt i olika etapper för att klara sig till mål.

ja det är både vattenburna radiatorer och el-element. El elementen är dock avstängda helt.

finns även en luftvärmepump i vardagsrummet.

Karrock
Har ni provat att ha en "i duschen" och en som lyssnar/tittar noga på pannan om någon elektrisk grunka knäpper eller klickar?

En timme för elektrikern kan du nog kosta på den ifall du kommit en bit i felsökning själv. Stora pengar tror inte jag heller att den är värd.

• Gilla
Jonasforsa
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Har ni provat att ha en "i duschen" och en som lyssnar/tittar noga på pannan om någon elektrisk grunka knäpper eller klickar?

En timme för elektrikern kan du nog kosta på den ifall du kommit en bit i felsökning själv. Stora pengar tror inte jag heller att den är värd.
det är skillnad på några tusenlappar för en elektriker eller reparatör och 180 tusen ca som va det billigaste offerten för ny panna av dom som varit här och kollat.

Frågan här i forumet är ju för att se om jag kan lösa så vi iaf kan duscha

tanken är att byta panna helt som sagt men ska det hålla ekonomiskt hela vägen kan det ske först i sommar nån gång.

• Gilla
AG A och 1 till
  • Laddar…
Är det bara duschen som krånglar?

snaggletooth snaggletooth skrev:
Är det bara duschen som krånglar?
alla kranar som kökskran, kranar på toa osv har ju samma fel dock som duschen.

ja som vi märker av iaf, värdemässigt i huset är det bra och alla vattenburna element är varma.

Vid 1 har du termometer för utgående varmvatten efter blandningsventilen.

Vid 2 har du blandningsventilen.

Holl koll på hur termometern beter sig.

Kan räcka med att justera blandningsventilen lite fram och tillbaka.
Industriellt, rör, mätare, sliten, gammal, pump, säkerhetskretsbrytare, ventiler, etiketterade nummer.
Skapa konto

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Skullle ni klara er på luftvärmepumpen och en ny varmvattenberedare?

Demmpa Demmpa skrev:
Vid 1 har du termometer för utgående varmvatten efter blandningsventilen.

Vid 2 har du blandningsventilen.

Holl koll på hur termometern beter sig.

Kan räcka med att justera blandningsventilen lite fram och tillbaka.
[bild]
vi har vridit på Nr 2 och och då ökade den från 20 grader till där den är nu. Men då kanske jag ska testa vrida lite till där.

Skullle ni klara er på luftvärmepumpen och en ny varmvattenberedare?
det alternativet pratade svärfar om, har inte grottat ner mig i det ännu men antar att det skulle funka.

Hur stort hus och var i landet ligger det? Är planlösning öppen eller inte ?

Hur stort hus och var i landet ligger det? Är planlösning öppen eller inte ?
125 kvm, Götene (Skaraborg), öppen o öppen huset är byggt 1943, tillbyggt vardagsrum med 2 sovrum 1973.

R Ramsam skrev:
Tycker det låter som hos mig när det är stopp/trögt i smutsfiltret, förutsatt att tryck och temperatur finns.

Borde finnas en sån här i närheten av pannan, min sitter ca en halvmeter över på utgående värmerör.

Lossa muttern, stäng av inkommande kallvatten till huset först.

[länk]
det där ska jag kolla. Vart ser man tryck som du pratar om och vad ska det ligga på?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.