Ny på forumet, kan inget om gamla pannor så om jag skriver fel eller inte förstår har jag sagt varför redan nu
vi köpte ett dödsbo för 2 månader sen, vi har vetskap om att det innebär massa renovering av många orsaker och renovera har vi gjort förr.
dock är jag inte ett dugg duktigt på VVS och värme system - just nu vill vi helst inte köpa en ny panna då det är för stor investering just nu.
då till felet, vi får knappt något varmvatten. Det funkar i 5 minuter sen kommer en kalldusch på lika länge och sen varmvatten igen.
jag har gissat, googlat och haft ute en lokal vvsare som inte gjorde ett junta mer än att försöka sälja in en ny panna…
har bifogat lite bilder, är det nån av er som har nått tips utifrån texten eller bilderna vad man kan göra för att få ordning på det?
vi köpte ett dödsbo för 2 månader sen, vi har vetskap om att det innebär massa renovering av många orsaker och renovera har vi gjort förr.
dock är jag inte ett dugg duktigt på VVS och värme system - just nu vill vi helst inte köpa en ny panna då det är för stor investering just nu.
då till felet, vi får knappt något varmvatten. Det funkar i 5 minuter sen kommer en kalldusch på lika länge och sen varmvatten igen.
jag har gissat, googlat och haft ute en lokal vvsare som inte gjorde ett junta mer än att försöka sälja in en ny panna…
har bifogat lite bilder, är det nån av er som har nått tips utifrån texten eller bilderna vad man kan göra för att få ordning på det?
med tiden ska vi byta ut pannan givetvis dock finns inte det utrymmet precis nu - man får ta allt i olika etapper för att klara sig till mål.Jonatan79 skrev:
ja det är både vattenburna radiatorer och el-element. El elementen är dock avstängda helt.
finns även en luftvärmepump i vardagsrummet.
Karrock
Renoverare
· Västra Götaland
· 902 inlägg
Karrock
Renoverare
- Västra Götaland
- 902 inlägg
Har ni provat att ha en "i duschen" och en som lyssnar/tittar noga på pannan om någon elektrisk grunka knäpper eller klickar?
En timme för elektrikern kan du nog kosta på den ifall du kommit en bit i felsökning själv. Stora pengar tror inte jag heller att den är värd.
En timme för elektrikern kan du nog kosta på den ifall du kommit en bit i felsökning själv. Stora pengar tror inte jag heller att den är värd.
det är skillnad på några tusenlappar för en elektriker eller reparatör och 180 tusen ca som va det billigaste offerten för ny panna av dom som varit här och kollat.Karrock skrev:
Frågan här i forumet är ju för att se om jag kan lösa så vi iaf kan duscha
tanken är att byta panna helt som sagt men ska det hålla ekonomiskt hela vägen kan det ske först i sommar nån gång.
Är det bara duschen som krånglar?
Vid 1 har du termometer för utgående varmvatten efter blandningsventilen.
Vid 2 har du blandningsventilen.
Holl koll på hur termometern beter sig.
Kan räcka med att justera blandningsventilen lite fram och tillbaka.
Vid 2 har du blandningsventilen.
Holl koll på hur termometern beter sig.
Kan räcka med att justera blandningsventilen lite fram och tillbaka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vi har vridit på Nr 2 och och då ökade den från 20 grader till där den är nu. Men då kanske jag ska testa vrida lite till där.Demmpa skrev:
Tycker det låter som hos mig när det är stopp/trögt i smutsfiltret, förutsatt att tryck och temperatur finns.
Borde finnas en sån här i närheten av pannan, min sitter ca en halvmeter över på utgående värmerör.
Lossa muttern, stäng av inkommande kallvatten till huset först.
https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-rordelar/rorkopplingar/metallrordelar/smutsfilter/
Borde finnas en sån här i närheten av pannan, min sitter ca en halvmeter över på utgående värmerör.
Lossa muttern, stäng av inkommande kallvatten till huset först.
https://billigtvvs.se/vvs/ror-och-rordelar/rorkopplingar/metallrordelar/smutsfilter/
det där ska jag kolla. Vart ser man tryck som du pratar om och vad ska det ligga på?R Ramsam skrev: