Som en sista grej som sket sig i sommarhuset förra sommaren rasade den gamla stentrappen i slänten ner från huset mot gräsmattan. Då det varje dag promeneras där för att få tvätten hängd fixade vi snabbt en ny trapp. Tyvärr missade vi att kolla på helheten vad gäller avslut mot slänten. Har låst fast mig i möjliga lösningar av problemet med jordmassor som rör sig mot trappen. Funderar på att bygga upp en stödmur mellan gräsmattan och rabattdelen av slänten. Runda av den mot trappen. Men hur jag gör bredvid trappen går jag bet på. På ovansidan ska singlar bort och ersättas med plattor av något slag. De gamla sliprarna ersätts av marksten av samma typ som till stödmuren. Hur hade ni gjort?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Man ska inte fästa i trappan, så mycket vet jag, men det är typ allt.
Enklast är nog om du startar en ny tråd där du frågar mer direkt om konstruktionen i rubriken, typ "Hur bygga etager i slänt?". Det kan locka de som är mer intresserade av konstruktion än av design att öppna tråden.
slå ner stolpar? kanske med hjälp av jordankare? och där efter fästa träet i dessa.
Dock är jag lite halvt allergisk med konstruktioner trä-möter-jord. Men man kan ju alltid lägga en typ av dräneringsduk för att jorden inte ska ligga direkt mot träet. Se bara inte till att ha det i botten av "lådorna", för då kommer det nog stå vatten.
Dock är jag lite halvt allergisk med konstruktioner trä-möter-jord. Men man kan ju alltid lägga en typ av dräneringsduk för att jorden inte ska ligga direkt mot träet. Se bara inte till att ha det i botten av "lådorna", för då kommer det nog stå vatten.
Jag kikade in lite på din tråd Mathias. Ska börja med att säga wow! Grymt bra jobbat.
Men bara av nyfikenhet på lådorna du byggde i din slänt. La du jorden dikt av mot träet? Hur klarar sig träet i längden? Tänker bara på hur många som gnäller på att tex slipers ruttnar snabbt.
Någon annan som har erfarenhet vid liknande?
Men bara av nyfikenhet på lådorna du byggde i din slänt. La du jorden dikt av mot träet? Hur klarar sig träet i längden? Tänker bara på hur många som gnäller på att tex slipers ruttnar snabbt.
Någon annan som har erfarenhet vid liknande?
Hade bestämt mig för, och börjat räkna på, en stenmur med två terasser bredvid trappen. Men så kollade jag på hur du gjort i din slänt. Lutar åt hemmabyggd träkonstruktion igen. Problemet jag har att jag måste ha en ca 40 cm stödmur längst ner. Får klura lite mer.Mathias12 skrev:
Snyggt by the way!
vi har lite samma problrm och kommer lösa det med gabioner, inspiration härifrån, men vi kommer ha välvda gabioner plantering uppepå och klätterväxter
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/95006-konstruktion-av-trappa-i-slant.html2
hittade en bild, lite så här framifrån (men bara en välvning då), sen sten från sidan
https://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/95006-konstruktion-av-trappa-i-slant.html2
hittade en bild, lite så här framifrån (men bara en välvning då), sen sten från sidan
Redigerat:
Kan du inte göra något liknande som medlemmen johkje gjorde fast i mindre skala, denna bild är från hans tråd; https://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/196648-nastan-klart.html?perpage=15#post2001348
Visa bilaga 112947
Visa bilaga 112947
Klicka här för att svara