Hej
Det kommer inget vatten ur kranarna på fritidshuset.
Systemet är en en ejektorpump kopplade till hydropress.
Saker vi vet just nu. Hydropressen går ej att pumpa upp tryck i pga sönderrostad nertill. Läcker dock ej vatten.
Vi har INTE lyckats verifiera att det finns vatten kvar i ejektorslangen som går ner till brunnen pga besvärligt att få av det rostiga locket för manuel påfyllnad. Det vi HAR testat är att hälla i vatten i en kran precis utanför huset (.d.v.s på andra sidan hydropressen m.m) och det resulterade i att det faktiskt pumpades lite väldigt rostigt vatten innan det dog ut.
Pumpen går fint så vitt jag kan bedöma.
Vi vet alltså att hydropressen är trasig men då inget vatten alls kommer är det ändå misstänkt att något annat också är på tok.
Vi väntar på ledig hantverkare men jag funderar på om ni tror att det skulle kunna vara så att det räcker att byta till ni frisk hydropress?
Lock för påfyllning. Sitter fast och ser skört ut.
MVH Erik
Det kommer inget vatten ur kranarna på fritidshuset.
Systemet är en en ejektorpump kopplade till hydropress.
Saker vi vet just nu. Hydropressen går ej att pumpa upp tryck i pga sönderrostad nertill. Läcker dock ej vatten.
Vi har INTE lyckats verifiera att det finns vatten kvar i ejektorslangen som går ner till brunnen pga besvärligt att få av det rostiga locket för manuel påfyllnad. Det vi HAR testat är att hälla i vatten i en kran precis utanför huset (.d.v.s på andra sidan hydropressen m.m) och det resulterade i att det faktiskt pumpades lite väldigt rostigt vatten innan det dog ut.
Pumpen går fint så vitt jag kan bedöma.
Vi vet alltså att hydropressen är trasig men då inget vatten alls kommer är det ändå misstänkt att något annat också är på tok.
Vi väntar på ledig hantverkare men jag funderar på om ni tror att det skulle kunna vara så att det räcker att byta till ni frisk hydropress?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Lock för påfyllning. Sitter fast och ser skört ut.
Logga in
Skapa konto
MVH Erik
Locket för påfyllnaden lossar om du värmer det med en varmluft- pistol, eller sämre med en bra hårtork.
Vad menar du med att där är hål på exp, kärlet? Kommer det ut vatten eller är det förtrycket på 1,5 bar som läckt ut?
Vad menar du med att där är hål på exp, kärlet? Kommer det ut vatten eller är det förtrycket på 1,5 bar som läckt ut?
Slangarna mellan pump och ejektor måste fyllas innan det kan fungera. Är det tomt kan det bli en process i flera steg där man får fylla på, stänga och starta pumpen flera gånger innan det börjar fungera. Så punkt ett är att få loss locket för påfyllning av slangarna.
Det är en gummiblåsa som håller luften i hydropressen. Visst kan hydropressen vara trasig så att den inte håller luften. Men finns det rosthål så läcker den vatten också.
Det är en gummiblåsa som håller luften i hydropressen. Visst kan hydropressen vara trasig så att den inte håller luften. Men finns det rosthål så läcker den vatten också.
Det kuriösa i sammanhanget är ju att det läcker luft vid hydropressens koppling mot systemet när man försöker pumpa upp blåsan, men INTE vatten. Trasig är den i vilket fall. Tack för svar!A Avemo skrev:Slangarna mellan pump och ejektor måste fyllas innan det kan fungera. Är det tomt kan det bli en process i flera steg där man får fylla på, stänga och starta pumpen flera gånger innan det börjar fungera. Så punkt ett är att få loss locket för påfyllning av slangarna.
Jag kanske var för säker där. Den hydropress jag tittat närmare på hade luften i blåsan och vattnet utanför. Men jag inser när du säger det att de lika gärna kan fungera omvänt.HasseTeknik skrev:
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Felsökning Automower 440 Hjälp
Robotgräsklippare -
Hjälp med felsökning av mitt sommarvatten ur egen brunn
Vatten & Avlopp -
Likströmsproblem i duschblandare – hjälp med felsökning!
El -
Läckage från bergvärme - behöver hjälp med felsökning!
Vatten & Avlopp -
Läckage kylarvätska på byggbil, hjälp med felsökning
Verktyg & Maskiner