1 715 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Hjälp med ex arbete
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej alla byggare!
ja vet inte om det är rätt att jag postar mitt inlägg här, men admin får flytta det om det ligger i fel avdelning!
jag tänkte snart sätt igång med mitt ex job men saken är att ja inte vet vad ja ska skriva om ,har inte kommit på bra ideer hittills.
jag läser väg o vatten utbildning (civil ingenjör) och min inrikting är konstruktion och inom det (konstruktion) tänkte jag skriva mitt exj
skriv gärna olika förslag och ideer som du tycker e bra!
kanske något om betong konstruktion
Tack på förhand!
MVH
E
ja vet inte om det är rätt att jag postar mitt inlägg här, men admin får flytta det om det ligger i fel avdelning!
jag tänkte snart sätt igång med mitt ex job men saken är att ja inte vet vad ja ska skriva om ,har inte kommit på bra ideer hittills.
jag läser väg o vatten utbildning (civil ingenjör) och min inrikting är konstruktion och inom det (konstruktion) tänkte jag skriva mitt exj
skriv gärna olika förslag och ideer som du tycker e bra!
kanske något om betong konstruktion
Tack på förhand!
MVH
E
Redigerat:
ingen som har nåt att föreslå ???
Vill du ha konstruktiva förslag så ge lite mer information om vad du är ute efter och vad vilken din bakgrund är. Du vill skriva ett exjobb inom konstruktion, men jag tror att du måste vara lite tydligare om vad som specifikt kan vara intressant.
okej ja var kanske otydlig me mitt första inlägg
har läst många betong kurser, ett antal trä och stål kurser
och dim. av hus o broar oxå
så något som har med betog ,trä eller stål att göra kan vara intressant ??
jämförelser eller dimensionerings beräkningar osv...
har läst många betong kurser, ett antal trä och stål kurser
och dim. av hus o broar oxå
så något som har med betog ,trä eller stål att göra kan vara intressant ??
jämförelser eller dimensionerings beräkningar osv...
Vad är din problemformulering? Är det ett ex.jobb. för civ. ing. så har du säkert en idé vad du vill göra. Att bara skriva att det ska ha någonting med betong, trä eller stål och dimensionering och/eller beräkningar är rätt vagt för ett ex-jobb.
Om vi vänder på frågan, vad vill du helst göra? Vad är din inriktning och vilka typer av frågor/uppgifter är du intresserad av? Vad är syftet med arbetet? Vem är målgruppen? Du kan säkert få hjälp men du måste, och borde kunna vara mer lite mer specifik med vad du är ute efter
Om vi vänder på frågan, vad vill du helst göra? Vad är din inriktning och vilka typer av frågor/uppgifter är du intresserad av? Vad är syftet med arbetet? Vem är målgruppen? Du kan säkert få hjälp men du måste, och borde kunna vara mer lite mer specifik med vad du är ute efter
hehe så lätt är det inte, jag menade inte att skriva om betong utan tex en ny metod att gjuta betog exempelvis,eller ett nytt dimensionerings program
ja hade en idé o gillade verkligen de men min examinator tyckte att detta kan bli jobbigt för mig
ja vill jobba som konstruktör i fram tiden..
ja hade en idé o gillade verkligen de men min examinator tyckte att detta kan bli jobbigt för mig
ja vill jobba som konstruktör i fram tiden..
mr_bygg skrev:Vad är din problemformulering? Är det ett ex.jobb. för civ. ing. så har du säkert en idé vad du vill göra. Att bara skriva att det ska ha någonting med betong, trä eller stål och dimensionering och/eller beräkningar är rätt vagt för ett ex-jobb.
Om vi vänder på frågan, vad vill du helst göra? Vad är din inriktning och vilka typer av frågor/uppgifter är du intresserad av? Vad är syftet med arbetet? Vem är målgruppen? Du kan säkert få hjälp men du måste, och borde kunna vara mer lite mer specifik med vad du är ute efter
Redigerat:
Xxx
Redigerat:
Mitt tips är och gå in på alla företag inom branschen och kolla under "Lediga jobb" där brukar det annonseras ut ex-jobb också. På mitt förtag så pröjsar vi ex-jobbare 50k om de skriver ensamma och 40k per skalle om de är två. Då förväntar vi oss dock att man sitter på kontoret minst 8h per dag och så tar man inte in vem som. Sköter du dig så har du en bra chans att få en anställning efteråt.
Redigerat:
detta är egentligen ett bra tips, ska kolla va ja kan hitta
men har du inte sj ett förslag man kan undersöka??
men har du inte sj ett förslag man kan undersöka??
rookiebyggare skrev:Mitt tips är och gå in på alla företag inom branschen och kolla under "Lediga jobb" där brukar det annonseras ut ex-jobb också. På mitt förtag så pröjsar vi ex-jobbare 50k om de skriver ensamma och 40k per skalle om de är två. Då förväntar vi oss dock att man sitter på kontoret minst 8h per dag och så tar man inte in vem som. Sköter du dig så har du en bra chans att få en anställning efteråt.
hittar inte ett enda företag som annonserat ut ex jobb :S
rookiebyggare skrev:Mitt tips är och gå in på alla företag inom branschen och kolla under "Lediga jobb" där brukar det annonseras ut ex-jobb också. På mitt förtag så pröjsar vi ex-jobbare 50k om de skriver ensamma och 40k per skalle om de är två. Då förväntar vi oss dock att man sitter på kontoret minst 8h per dag och så tar man inte in vem som. Sköter du dig så har du en bra chans att få en anställning efteråt.
http://www.skanska.se/sv/Jobba-hos-oss/Studenter/Examensjobb/
http://www.ncc.se/sv/Jobba-hos-oss/Student/Ex-jobb/
Tog nog under 2 minuter tycker inte att det var så svårt. Jag jobbar definitivt inte inom branschen så du bör ha bättre koll på företag men top of mind... Transportstyrelsen, Atkins, JM, Peab, Lindab, Plannja (inte betong på de två senaste...), ÅF, IKEA (Inter), WSB, Boverket, Starka eller vem som nu äger dem..., Viedekke, Dynapac, Sandvik (påverkan av ny betong på borrhuvud? långsökt kanske) osv osv osv finns tusentals.
http://www.ncc.se/sv/Jobba-hos-oss/Student/Ex-jobb/
Tog nog under 2 minuter tycker inte att det var så svårt. Jag jobbar definitivt inte inom branschen så du bör ha bättre koll på företag men top of mind... Transportstyrelsen, Atkins, JM, Peab, Lindab, Plannja (inte betong på de två senaste...), ÅF, IKEA (Inter), WSB, Boverket, Starka eller vem som nu äger dem..., Viedekke, Dynapac, Sandvik (påverkan av ny betong på borrhuvud? långsökt kanske) osv osv osv finns tusentals.
det här är inget nytt för mig heller men det berättar inte mycket om själva ex-arbetet , så man måste fortfarande har någon idé
rookiebyggare skrev:[länk]
[länk]
Tog nog under 2 minuter tycker inte att det var så svårt. Jag jobbar definitivt inte inom branschen så du bör ha bättre koll på företag men top of mind... Transportstyrelsen, Atkins, JM, Peab, Lindab, Plannja (inte betong på de två senaste...), ÅF, IKEA (Inter), WSB, Boverket, Starka eller vem som nu äger dem..., Viedekke, Dynapac, Sandvik (påverkan av ny betong på borrhuvud? långsökt kanske) osv osv osv finns tusentals.
Fantastiskt! Gått i skola i över 13 år och vet inte vad man skall göra för examensarbete, är fantasin helt slut efter alla år? Inte underligt att studenterna super kopiöst tycker jag personligen. Ta tag i detta nu och gör något vettigt av det. Nåt uppslag borde man väl fått efter ett par år på högskolan?
Jag håller iof med lasseseger men men, på min tid ca 5 år sedan så skrev vi exjobb mellan jan-jun/aug-jan, de flesta börjar tidigare eftersom man inte hinner med annars helt enkelt. Jag antar att företag är medvetna om detta också så annonserna brukar väl komma ut någon gång vid sep-okt resp april-maj. Jag utgår från att du skall skriva till hösten så då får du väl ge dig till tåls och hålla ögonen öppna om du nu är helt blank och inte kan föreslå något till ett företag själv.eriksson_b skrev: