Hej på er!

Jag har en konstig magkänsla att min elpatron i min nibe luft/vatten anläggning (VVM s320 + F2120) går igång lite för lätt och ofta, redan vid -10.

Jag tog några screenshots på hur menyn såg ut när patronen var igång och ingenting annat i mitt hus var igång vid kl 22 förutom 1 lampa.

Ser ni här något konstigt? Vill ju självklart slösa mindre el men inte förlora mina 21 grader inomhus

• Skärmdump av NIBE värmepumpsapp, visar status och elkonsumtionsdata, 2 kW effekt, ingen ström BE1-BE3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av NIBE värmesystemkontroll, visar temperaturer inomhus, för varmvatten och utomhus.
    Skapa konto
  • Skärmdump av värmesystem, utomhustemperatur -11°C, returledningstemperatur 45°C, NIBE uppvärmningsgränssnitt.
    Skapa konto
  • Skärmbild av värmesystemgränssnitt som visar temperaturer och driftsstatus.
    Skapa konto
  • Gilla
Nyfiknanicke
  • Laddar…
Ja, gradminuterna har ju stuckit iväg så det är inte konstigt att den vill köra lite elpatron. Kan ju vara att den är för liten effekt på vp så den behöver elstöd vid dessa tempraturer....

Luftvattenvärmepumpar tappar i effekt och verkningsgrad när utetemperaturen sjunker så det är normalt att det behövs viss el-tillsats vid -10 °C och kallare. Beror på hur man dimensionerar. Nu med varvtalsstyrda värmepumpar kan man dimensionera högre om man vill men det blir en dyrare värmepump.

• Gilla
Carl Nord1
  • Laddar…
V Vector skrev:
Ja, gradminuterna har ju stuckit iväg så det är inte konstigt att den vill köra lite elpatron. Kan ju vara att den är för liten effekt på vp så den behöver elstöd vid dessa tempraturer....
Ja visst kan det vara underdimensionerat..

När jag begärde offerter 2020 då den installerades fick jag både 8kw och 12kw förslag på utedelen och tog då 12kw för jag värmer 100 kvm boyta och 100 källare

Kan det vara så att eftersom det står ett sträck på kompressorfrekvens att den är helt enkelt inte igång?

Du kan lyssna vid utedelen om kompressorn går eller inte.

Jag såg även på bilden att det står 0 vid alla tre belastningsvakterna. Är de inte installerade. ?

E Elajomannen skrev:
Jag såg även på bilden att det står 0 vid alla tre belastningsvakterna. Är de inte installerade. ?
E Elajomannen skrev:
Kan det vara dessa?

• Elskåp med öppna säkringar och oordnade kablar. Röda ringar markerar potentiella problem.
    Skapa konto
J Josth skrev:
Du kan lyssna vid utedelen om kompressorn går eller inte.
När jag stod ute och kollade lite innan så snurrade iallafall utedelen och lät lite och kall luft blåste mot mig så den borde ju gå.

Märkte att patronen var igång igen och då var det bara -3 ute.

Kan man ändra gradminuter på något vis kanske för att "resetta" beteendet?

S Stabbsson skrev:
Kan det vara dessa?
S Stabbsson skrev:
Kan det vara dessa?
Ja det är dessa. Frågan är varför de inte syns i panelen. Där ska stå precis belastningen på varje fas på centralen/fastigheten . Det är något som inte stämmer här.

( jag är själv elinstallatör och ägare till en likadan anläggning)

Jag såg nu att även din rumsgivare visar streck. Ännu mer mystiskt.

E Elajomannen skrev:
Jag såg nu att även din rumsgivare visar streck. Ännu mer mystiskt.
Har bara en utgivare om det är de du tänker på kanske, har ingen inomhusgivare

S Stabbsson skrev:
Har bara en utgivare om det är de du tänker på kanske, har ingen inomhusgivare
Jaha du. Vet du om att de levereras med rumsgivare. ? Den skall installeras för att maskinen skall kunna finjustera innertemperaturen på rätt sätt. Vet en del rörisar som inte monterar upp de. ( det tar ju en stund extra ) Jag avslutade samarbetet med en sådan eftersom jag ansåg att de fuskade och inte ville vara del av detta.

Nu säger jag inte att det är så i ditt fall.
MEN medlevererad rumsgivare skall anslutas , strömtrafos skall anslutas samt fasdetekteras i mjukvaran. Saknas något av detta så fungerar visserligen anläggningen men inte på rätt sätt.

• Gilla
useless
  • Laddar…
E Elajomannen skrev:
Jaha du. Vet du om att de levereras med rumsgivare. ? Den skall installeras för att maskinen skall kunna finjustera innertemperaturen på rätt sätt. Vet en del rörisar som inte monterar upp de. ( det tar ju en stund extra ) Jag avslutade samarbetet med en sådan eftersom jag ansåg att de fuskade och inte ville vara del av detta.

Nu säger jag inte att det är så i ditt fall.
MEN medlevererad rumsgivare skall anslutas , strömtrafos skall anslutas samt fasdetekteras i mjukvaran. Saknas något av detta så fungerar visserligen anläggningen men inte på rätt sätt.
Har aldrig sett en rumsgivare så antingen struntade dem helt enkelt i att sätta upp den eller så följde den inte med.

Antar att jag har haft några fuskepellar här då för 3 år sedan :sweat:

S Stabbsson skrev:
Har aldrig sett en rumsgivare så antingen struntade dem helt enkelt i att sätta upp den eller så följde den inte med.

Antar att jag har haft några fuskepellar här då för 3 år sedan :sweat:
Hej !

Tråkigt. Rumsgivaren ser likadan ut som utgivaren. Det finns även trådlösa varianter att köpa till separat.

Kanske vore det bra om du kontaktade en seriös rörfirma som jobbar med Nibe. De kan snabbt kolla att det är installerat och inställt på rätt sätt . Det finns otvivelaktigt en del ninställningar man kan göra som försämrar prestandan . Vore tråkigt om det är så för dig.

Rätt installerade och inställda är dessa maskiner fantastiska. Behov av elspets kan variera från familj till familj, men jag har inte en endatimma elspets under 1,5 år. Tvärtom så indikerar anläggningen att den klarar sig ner till ca -20 grader utan elspets hos mig.

Gott råd: kontakta företag efter jul och förklara att du vill ha en installationkontroll.
( då naturligtvis inte samma företag )

God jul och gott nytt år önskar
Elajomannen ( med sin självinstallerade Nibe)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.