Hej.
Hade varit så tacksam om någon kunde guida mig i detta. Vi har precis köpt nytt hus och det finns ingen värme i elementen på översta våningen. Luftar jag elementen där så varken pyser det eller kommer ut vatten. Så jag antar att första åtgärd är att fylla på mer vatten i systemet så trycket går up dit. Men jag är tyvärr helt värdelös på hur och vart man fyller på detta. Vore så snällt om någon kunde hjälpa mig med hjälp av bilderna nedan så blir dottern nöjd när hon får värme
Maskinen är en Nibe Fighter 1230

Hade varit så tacksam om någon kunde guida mig i detta. Vi har precis köpt nytt hus och det finns ingen värme i elementen på översta våningen. Luftar jag elementen där så varken pyser det eller kommer ut vatten. Så jag antar att första åtgärd är att fylla på mer vatten i systemet så trycket går up dit. Men jag är tyvärr helt värdelös på hur och vart man fyller på detta. Vore så snällt om någon kunde hjälpa mig med hjälp av bilderna nedan så blir dottern nöjd när hon får värme
Maskinen är en Nibe Fighter 1230
Jag ser ingen påfyllning på bilden. Ta lite fler bilder så att hela anläggningen syns och så att rören (ffa till vänster) inte gömmer sig bakom varandra.
Du har ju inkomnande vatten någonstans i huset, det sitter en vattenmätare där. Följ röret och se var det finns en överkoppling till värmesystemet. Det är där du fyller på.
Om pannan står i källaren borde trycket räcka till element på övervåningen, så hur många våningar har du? Om möjligt: hur högt är det mellan manometern och översta punkten dit vattnet ska nå?
Du har ju inkomnande vatten någonstans i huset, det sitter en vattenmätare där. Följ röret och se var det finns en överkoppling till värmesystemet. Det är där du fyller på.
Om pannan står i källaren borde trycket räcka till element på övervåningen, så hur många våningar har du? Om möjligt: hur högt är det mellan manometern och översta punkten dit vattnet ska nå?
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Påfyllnadsventilen sitter troligen vid röd markering och vid justering kommer manometern börja röra sig omedelbart. Men för att vara helt säker lägg gärna upp en mer detaljerad bild över koppling från rödmarkerat område.
Det där ser snarare ut som en kombinerad. Avstängnings ventil, backventil, vacuumventil och övertrycksventil. Dvs till varmvattnet.
Hej
På våra Nibe Fighter så står det ”påfyllning” på en kran.
Du hör direkt närvdet strömmar in vatten.
På våra Nibe Fighter så står det ”påfyllning” på en kran.
Du hör direkt närvdet strömmar in vatten.
Tack för alla svar, uppskattas verkligen. Här kommer lite fler bilder. Har försökt 2h idag igen men lyckas tyvärr inte. Rattar jag på den @LarsSvensson80 markerade sjunker mätaren direkt och det låter som vatten rinner ut någonstans jag inte kan lokalisera. Det är upp till våning 3 vattnet inte når i huset. Hoppas dessa bilder kan underlätta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Den svarta kranen längt till höger i bild 4 ser ut att vara påfyllningskranen.
LarsSvensson80
Medlem
· Västragötaland
· 86 inlägg
LarsSvensson80
Medlem
- Västragötaland
- 86 inlägg
Enligt tydlig grön ring. Tre våningar ja då kan ladda upp till 1 bar om inte mer men det beror på vilken temp du har på systemet just för tillfället. Alltså höjd från expansionskärlet till element våning tre plus 1 meter under normaldrift..
Hej
De två bakre rören på pannan är värmesystemet och bildar en ”krets”
Någonstans bland alla rören ser du en t-koppling med en kran som släpper in vatten i denna krets.
Antsgligen den som redan har påpekats men det betyder att du fyller med varmvatten, ok men lite ”udda”.
De två bakre rören på pannan är värmesystemet och bildar en ”krets”
Någonstans bland alla rören ser du en t-koppling med en kran som släpper in vatten i denna krets.
Antsgligen den som redan har påpekats men det betyder att du fyller med varmvatten, ok men lite ”udda”.