Håller på med projekt bygga kattgård och ska sätta rådjursnät av plast runt tomten. Nätet är tunt och finmaskigt och har väldigt lite vindfång. Men det är två meter högt. Tillverkarens rekommendation är att sätta smala stolpar med 10 m avstånd och ha glasfiberpinnar mellan stolparna och spänna upp med vajer överst. Nätet hänger ganska löst om man gör så, och måste även förankras mot marken samt förstärkas nedtill, har därför tänkt att bygga in nätet i ett spaljestaket istället (vågräta spjälor), som jag tror kan bli lite snyggare.

Idén med spaljestaket är dels att förstärka nätet nedtill, annars får man sätta metallnät av något slag och det blir inte lika snyggt. Men även att förstärka hela konstruktionen. Så spaljestaketet ska vara 60-80 cm högt. Eller blir vindfånget större än den förstärkande effekten?
Vilka dimensioner på stolpar ska man välja och hur tätt ska de höga stolparna sitta?
Kan man sätta plintar med fyra meters avstånd och ha jordankare med låg stolpe emellan?
Vilka dimensioner av spjälor finns och vilka längder?
Är tacksam för alla råd&tips då jag är nybörjare på sådana projekt.

Hej,

De rådjurstaket jag sett, har haft egna stolpar från tillverkaren i samma diskerta färg som nätet. Skogsgröna typ. De har varit ganska klena, men höga. Och suttit med runt 2m mellan.
Du har inte någon länk till tillverkaren? De flesta tillverkarna brukar sälja "kitt" om man säger så, och dessa ska inte svacka. Om du inte vill köpa allt av tillverkaren (för att det blir dyrt) så skulle jag rekomendera att försöka efterapa så mycket du kan :) Gör en egen kopia av tillverkarens lösning.

Mvh

Stefan

Jodå vi har även glasfiberpinnarna till nätet. De är ganska mjuka och svajar i vinden. Stolparna sitter inte fast ordentligt, vajern blir inte sträckt och nätet blir bubbligt. Kan vara så att nätet skulle sträckas mer när det monterades.

Vi vill ändå ha förstärkt nedtill, så att inte nätet blir sönderklippt eller något stort springer igenom, det håller det inte för.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.