Hej,

Rivit upp golvet i ett ~15kvm (3200*4800) förråd pga att golvet (22mm spångolv) gav vika på vissa ställen
Vanliga 45x120 hade använts till bjälklaget och legat direkt mot mark med någon typ av duk/plast + isolering
Bärlinorna ser ut att vara i helt OK skick när de har vart en bit ovanför mark

Nu är planen att gräva ur lite och lägga duk+makadam och då få upp bjälklaget från marken och få dit en blindbotten, isolering och nytt spångolv

Förrådet står i en sluttning så det samlas mycket vatten runt i kring, ska man då använda impregnerat virke till bjälklaget i alla fall?

Samt lite osäker på om plintarna har vikt sig eller om tidigare ägare satt dom så av misstag så ev att försöker ersätta dom.

Men grundfrågan är vad ni rekommenderar gällande bjälklaget, impregnerat eller inte. Men tar gärna emot andra tips/tricks gällande detta projekt.

Helt nybörjare gällande detta så har jag använt fel ord för att beskriva ber jag om ursäkt men hoppas att ni förstår vad jag behöver hjälp med :)

• Mögligt och skadat spångolv och isolering i förråd under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tomture61
Trä som har kontakt med jord kommer att förmultna så att gräva ur och fylla med makadam är en bra ide.
Du kan använda asfaltspapp mellan träreglar och ev. plintar/block , om du nu kommer att använda detta.
Diffplast mellan spångolv och mark är en mycket bra ide , exakt vart den ska monteras är jag osäker på !

Finns det dränering i marken till byggnaden ?

Principiellt ska man inte behöva använda tryckt virke. Däremot under vissa omständigheter så kan det kanske vara motiverat. Det är ett förråd så det kan vara ok.
Tidigare, (fram till -78 tror jag det var), så användes impregneringsvätska som kunde ge upphov till usel doft efter lång tid i fuktig miljö. Tror inte det gäller för dagens impregnering.

Dock, det bästa vore om det gick att få bort vattnet effektivare, t ex genom ett dike.

Har en liten bäck som går kanske två meter bakom förrådet så kanske bättre att försöka avleda vattnet dit istället.

En liten uppdatering,

Vet inte om jag gjort bort mig nu men började gräva lite inne under boden för att se om jag skulle kunna dra dräneringsslangen där när det är rätt svårt utanför pga en jättesten.

|------|--|
| | |
|------|--|

"Tort" till höger och rätt blött till vänster i boden så drygt en meter in under boden är det gegga

Men nu upptäckte jag att det är rätt mycket vatten och att bäcken utanför är nästan högre än bodens grund.
Så alternativt så får jag lägga en slang rätt högt upp och hoppas att den i alla fall tar med sig lite av vattnet som kommer samlas där eller försöka gräva 10-15m till där bäcken är lägre.

Sedan såg jag att plintarna inte var speciellt djupa heller så måste se över dom med. Tanken är att höja boden i alla fall 10-15cm för att få kanske 20cm+ luftspalt under.

Detta blev ett mycket större projekt än vad jag tänkt mig men ska inte göra en jättegrej av detta heller, ska bli en bod för lite snickeri,gräsklippare etc.:)

• Grävd och vattensamlande yta under boden med exponerade plintar och blöt lera.
    Skapa konto
Har du funderat på att lyfta hela boden 20-30 cm för att skaffa mer distans? Det går lätt med ett gäng billiga domkrafter som man ansätter närmast plintarna.

Jo kommer att göra det, tänkte se om jag lan lägga block på plintarna så får jag upp de ~20cm så blir luftspalten ~30cm

Visst är det spännande med gamla hus! :)
Nå, nu vet du varför golvet var dåligt, samt även varför en del plintar var sneda.
Då har du förutsättningarna för att kunna sätta in rätt åtgärder.
Det blir nog bra nu när du gör enl din nya plan.

En liten uppdatering efter massa andra projekt, snart kan jag börja använda förrådet igen.

Tack för alla råd

• Halvfärdigt förrådsrenoveringsprojekt med träreglar, isolering och verktyg på grusunderlag.
    Skapa konto
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Ser att du laskat syllreglarna. Glöm inte att fylla i alla luckor där det inte är dubbla reglar med skräddarsydda bitar av regel så att inga gnagare kan ta sig in i golv och väggar, eller inomhus för den delen. Samma regeldimension som syllen. Annars kan de ta sig in i trossbotten och klättra vidare uppåt om det bara är en brädbit längst ner vid trossbottenskivan. Hängslen och livrem. Det brukar bara vara en tidsfråga innan de tar sig in någonstans. Därför behöver man bygga vattentäta (gnagarsäkra) skott mellan alla byggnadsdelar.

Ah, det är ytterst temporärt, ville bara se att det skulle gå ihop utan att behöva gå och hämta en fullång regel.
Men bra att du påpekar det i alla fall, i ren hast så kanske jag hade börjat lägga trossbotten i alla fall.

.. Sedan förstår jag inte riktigt hur föregående ägare har satt väggskivorna för missat reglarna lite här och där :)
Måste kolla CC på dom senare och ev, sätta om skivorna

Alt bara sätta nya skivor över de gamla, men då måste förstås cc-måtten vara korrekta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.